Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckningsmaskin  (läst 2261 gånger)

anliro

• Gäst
Äggkläckningsmaskin
« skrivet: 12 apr-07 kl 20:23 »
Jag är lärare i en lågstadieklass i Gbg och vi vill hyra en äggkläckningsmaskin. Var kan man hitta en maskin att hyra eller låna? Kan någon hjälpa oss med detta?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 07:38 »
Ni hade kunnat hyra min om jag bara hade fått den att funka...

Den är inskickad till leverantören nu.

Annars är en enkel maskin inte så jättedyr, ca 800 kr. Så har ni nytta av den i många kommande klasser!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anna.D

« Svar #2 skrivet: 17 apr-07 kl 07:47 »
ta kontakt med svenska rasfjäderförbundet och kolla om det finns någon lokal förening som har någon medlem som vill låna ut mvh Anna

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-07 kl 20:59 »
Ta en plasthink. Lägg något mjukt i botten. Ställ några skålar med vatten i hinken. Häng en lampa över - gärna värmelampa. Lägg en termometer i hinken. Se till att det blir rätt temperatur. 38,5 grader är det väl för hönsägg. När du har hjämn temperatur lägger du i äggen. Har aldrig prövat men det lär fungera. :)

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 apr-07 kl 21:39 »
Visst kan det fungera, med en enkel apparat, men det blir inte alltid bra resultat. Det har tom hänt att ägg som lagts på ett kyskåp där värmen fått de bortglömda äggen att kläckas.

En termostat och ett litet element eller lampa i en frigolitlåda med ett fuktkar är tillräckligt bra för en enkel kläckare. Termostat är ganska viktigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser