Nu ska jag skynda mig svara innan alla andra börjar skriva om avlivning!!! Det är tyvärr många här som genast pratar avlivning direkt när någon anka skadat sig och det gör mig SÅ upprörd!! Visst kan det hända vid större skador att det behövs för att djuren inte ska lida...MEN, den enda som kan avgöra om djuret lider är ju ägaren själv - i detta fallet du! Jag lovar dig, du märker om ankan lider. Om hon äter och verkar frisk i övrigt och vill gå ut med flocken så låt henne då för guds skull få en chans...
Jag har inte haft just denna skada på någon anka, men en del andra skador har jag råkat ut för. Alltför ofta har jag fått rådet att avliva direkt. Men jag har alltid gått på min magkänsla. Märker jag att djuret i övrigt verkar okej så ger jag den vård jag kan, låter det gå en tid för att se om det går åt rätt håll - och i de flesta fall har det gått vägen och jag har sluppit att nacka en kär vän!
Jag hade en anka som var halt och ganska illa däran, men han ville gärna gå ut med flocken ändå. Väl ute blev han liggande i lövhögarna och låg och studerade de andra. Jag tyckte synd om honom och trodde det var kört. Men så en dag började han linka efter sina vänner, och efter en tid var han helt återställd. Jag är ju väldig glad att jag gav honom en chans fast jag fått höra att det inte skulle vara någon idé!!
Men visst, förra veckan var en duvhök framme och skadade en unghöna som jag tyvärr blev tvungen att ta bort direkt. De skadorna var för stora.
Kämpa på med sårtvätt ett tag till du tycker jag. Dom är verkligen ena baddare på att läka!!

Lycka till och berätta gärna hur det går!