Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt trädgårdsland. Kirskål...  (läst 2309 gånger)

SötePeter

• Småland
Nytt trädgårdsland. Kirskål...
« skrivet: 13 okt-15 kl 12:47 »
Hur ska man bäst gå till väga om man ska göra ett nytt land. Slarvade ihop ett för 2 år sedan med pallkragar med tidningspapper i botten på ett ställe som det växer mycket kirskål och plommonskott och tydligen brännnässlor. Med alldeles för lite kärlek för odlingen har jag mest haft en kirskålsodling. Kört med trimmer och vräkt på med halm emellan men det funkar ju inte. Inte ens att jag lagt plastsäckar emellan har stoppat något av det. Ska man bara helt enkelt byta ställe till våren? Gräva upp gräsmattan och typ låta hästarna gå där jag odlat nu? Eller ska jag ta bort pallkragarna och lägga över något marktäckande och sen pallkragar uppe på och vänta på att kirskålen dör ut om några år?

Znibban

• Skåne
SV: Nytt trädgårdsland. Kirskål...
« Svar #1 skrivet: 13 okt-15 kl 16:03 »
Kirskål är ett h-vetes ogräs. Enda sättet att bli av med den är väl att starta äta av den  :P, den togs ju hit till Sverige som mat...Jag fick in kirskål i en av mina större rabatter, har grävt igenom rabatter flera år i rad. Ju mer man gräver desto mer breder den ut sig. Rötterna får det luftigt och härligt för sin förökning... Man får aldrig bort alla rötter, de går två spaddjup ner i jorden. Nu har jag lyckats ersätta den med penningblad, det är iallafall lite vackert när den blommar gult. Tänkte att den kunde täcka marken och så skulle olika perenner och dahlior sticka upp lite här och där...Nu har jag fått in något djur som äter upp rötterna på perennerna. Man kan hålla sig för skratt!
Har någon ett bra tips så ska jag också ta till mig det.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 okt-15 kl 18:01 »
Kirskål är jobbigt och får dom fäste så finns dom där för evigt.

Nä så illa är det faktiskt inte, men dom kräver en del jobb. Enklast är att hela tiden beskära dvs gå över med gräsklippare, lie röjsåg eller ha dit djur som betar ner dom hela tiden så dom helt enkelt trängs tillbaka.
Man får absolut inte vika en endaste milimeter för då är dom tillbaka innan man hinner säga ekologiskt odlad morot.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-15 kl 20:21 »
Som Skogsvilde skriver...envishet ska man ha gott om...T.ex om du har ett land måste du ta bort dom som växer bredvid också kanske några decimeter...Ren gräsklippning utrotar inte dom....dom blir liksom lägre...När du rensar rötter använd dina händer med fingrar plus en kultivatorhacka med klor så går det att få bukt på dom...sedan på dom igen,hålla koll...eventuellt även odla kraftiga grödor som tuktar kirsen... Stjäl näring från eventuellt missade rötter....

SötePeter

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 okt-15 kl 11:17 »
Hur är det med grisar? Om man har två en sommar, äter de upp kirskålen tro? Eller bara ha shetlansponnyerna betandes där?

kurt

« Svar #5 skrivet: 14 okt-15 kl 12:11 »
Kirskålen försvinner snabbt med grisar, men sedan kan det ju ge andra problem

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=178911.0

SötePeter

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-15 kl 20:25 »
Tack för trådtipset!

Har sandjord och grisproblemet var med lerjord om jag fattade det hela rätt. Men får se hur det blir.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Karlsdotter, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser