Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal bensin?  (läst 6713 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
Gammal bensin?
« skrivet: 11 okt-15 kl 13:00 »
Hur reagerar en bil på gammal bensin? Jag har köpt ett vrak, en buick skyhawk -77 som har stått oanvänd 4-5 år, den startar men går orent. V6 med förgasare. Bluddrar när man gasar, har ingen kraft. Kan det vara bensinen som blivit dålig? Eller är det snarare tändning som är felinställd? De verkar ha grejat med tändningen för fördelarlock och rotor var nya så det kan vara mer där.

Gröfre Slissing

• -
SV: Gammal bensin?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-15 kl 13:28 »
Hej!
Måtte det lyckas att få in denna "sajt" om gammal bensin! Skulle tro att Ditt problem har med det att göra!

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=145002.0

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 okt-15 kl 13:33 »
Det är intressant. Men jag vill helst vara säker innan jag byter bensin, det är över halv tank på så det är mycket jobb.

G-son

• -
« Svar #3 skrivet: 11 okt-15 kl 13:51 »
Förgasarmotor? Do kan koppla loss bränsleledningen till pumpen och koppla på en flaska/dunk med färsk soppa istället, i testsyfte. Jag skulle snarare misstänka att det behövs en förgasarrengöring än att bensinen orsakar det.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 okt-15 kl 14:00 »
Jag har inte riktigt listat ut var bränslepumpen sitter ännu. Verkar vara en elektrisk som sitter under bilen, för slangen går direkt från torpedväggen till förgasaren. Men det är kanske läge att riva isär förgasaren och kolla. Jag har inte fått lös tändstiften heller, jag måste köpa en tändstiftnyckel som passar. Verkar vara i tumstorlek i närheten av 16mm

Gröfre Slissing

• -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-15 kl 14:10 »
Hej!
Jag brukar ha problem, i varje fall ibland, att gräsklipparen har varit svår att gå igång om vårarna, jag tömmer den  och slår i litet nytt bränsle ; då går det galant, och, snål och fattig som jag är, häller jag sedan i den gamla bensinen! Inga problem!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 11 okt-15 kl 16:29 »
...Är det elpump så kanske där är ett filter också...Vid bludder kan en backventil fungera dåligt eller filter vara täppt...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 11 okt-15 kl 16:37 »
Nja, det verkar som den får för mycket bensin. Tändstiften är sotiga och den skjuter i både förgasare och grenrör när man gasar på

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-15 kl 19:31 »
Kolla tändföljden. Att rätt kabel går till rätt cylinder. Vi lyckades korsa två tåtar på en V4 och den gick igång. Oljepåfyllninglocket flög iväg och det rasade saker från hyllorna i garaget.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 11 okt-15 kl 19:40 »
Det har jag kollat och det är rätt. Den går någorlunda jämnt på tomgång, det är först när man gasar på den börjar bluddra och skjuta. Men jag får väl kolla lite på förgasaren kanske

« Senast ändrad: 11 okt-15 kl 19:53 av Ett svart får »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 11 okt-15 kl 19:44 »
Häll upp ett prov av den gamla bensinen och analysera det. Om den luktar likadant som färsk bensin, har samma färg och inte är grumlig, så är det nog inget fel på den.
Gammal dålig bensin brukar lukta "fotogenkök", den blir mörk och i svåra fall blir den också grumlig och får en fällning som lägger sig på botten.

Som regel brukar en bensinmotor vara svår att kallstarta på gammal bensin, efter kallstart kräver den choke onormalt länge, men när den väl är varm går den bra åtminstone vid måttlig belastning. Vid segdragning kan den spika pga att oktantalet har sjunkit hos den gamla bensinen.  Nu i sommar fick jag tag i 10 liter bensin från 2006 som jag var tvungen att göra av med, en del gick åt som tvättvätska, en del har jag kört gräsklipparen på med utmärkt resultat, och en del har jag använt i grästrimmern som inte alls gick bra när den var kall, det krävdes säkert 10 minuters varmkörning innan den gick utan choke och tålde belastning.

I och med förgasarsmällar och sånt så håller jag med om att man bör kolla tändinställningen först (samt såklart att inte tändförställningsmekanismerna har rostat ihop i olämpligt läge). Kolla också att det inte är blött i fördelarlocket så det kan slå över mellan uttagen och bli gnista i flera tändstift på en gång.  Ytterligare en möjlighet är om någon ventil kärvar och inte stänger helt. Det händer ju ibland att ventilskaftet rostar på en ventil som har stått öppen då motorn har stått länge, och att ventilfjädern inte orkar dra tillbaks den hela vägen i ventilstyrningen.

När det gäller tändstiften så är det säkerligen 16 mm (5/8") nyckelvidd. Den dimensionen blev mycket vanlig på tändstift med 14 mm gänga under 80-talet (t ex på Mercedes, franska bilar, Opel) , och det skulle inte alls förvåna mig om GM började använda den redan på 70-talet.
Man har samlat på sig en hel del olika tändstiftsnycklar med åren.  21 mm är ju den klassiska nyckelvidden för M14-tändstift, och, som sagt var, 16 mm för modernare sådana biltändstift.  19 mm finns på de korta M14-tändstiften i gräsklipparmotorer. 18 mm på M12-tändstift i japanska motorcyklar (och Fiat från 1930-talet). 24 mm på gammaldags M18-tändstift (gamla tvåtaktsmotorer, t ex Saab och svensktillverkade utombordare).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 11 okt-15 kl 19:52 »
Jo, det var 16mm, jag fick tag på en sådan tändstiftnyckel till slut. Jag har aldrig stött på sådana tändstift förr faktiskt, de enda märkliga storlekar jag sett har varit på motorsågar och liknande.

Jag är inte säker på om tändförställningen fungerar, vakumslangarna ser inte bra ut och jag skall byta dom. Sedan får jag skaffa en stroboskoplampa och se hur tändningen står. Det följde med två gamla tändfördelare extra så de verkar ha grejat mycket med tändningen. Dessutom alltså helt nytt fördelarlock med inbyggd tändspole och ny rotor som var defekt, jag satte i en gammal som medföljde.

Just det ja, av någon anledning har de satt ett T-kors på vakumslangen till bromsservot och kopplat in vevhusventilationen där. Det är naturligtvis inte bra, då drar bilen tjuvluft genom motorn. Men kan det ge sådana symtom som jag har?

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 11 okt-15 kl 19:57 »
Är det sotigt och du anar att den går fett kan det vara chokefel eller flottörfel ... Som du själv påpekar är det eventuellt fel på luftblandningen...Du kan ju prova att nypa åt slangen med t-kors...snabbt gjort...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 11 okt-15 kl 19:58 »
För några år sedan hjälpte jag till att fixa till fördelaren på en amerikansk GM-bil från 70-talet (Cadillac '75). Där hade centrifugaltändförställningen (centrifugalvikter mm) rostat ihop, den satt fast i ett "halvläge" så motorn gick med alldeles för tidig tändning vid startmotorvarvtal men för sen tändning under drift. Resultatet var att den ville ge bakslag vid start, och om man väl fick igång den så var den slö och drog ännu mer bränsle än en sån där bil borde göra.

När det gäller vevhusventilationen så finns det ofta två ventilationsanslutningar, den ena är då kopplad till luftrenaren och den andra via en fjäderbelastad ventil "PCV valve" eller en strypning till insugningsröret.  På V-motorer sitter ofta dessa anslutningar på var sin ventilkåpa, ibland kan anslutningen till luftrenaren sitta på motorblocket och anslutningen till insugningsröret på ena ventilkåpan.

Förmodligen finns det en massa vakuumslangar, termoventiler mm som har med vakuumtändförställningen att göra på en amerikansk 70-talsbil, i bästa fall finns ett slangschema fastklistrat nånstans i motorrummet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 11 okt-15 kl 20:12 »
Det följer inte med något slangschema men det kanske går att googla fram, det känns som om det skulle behövas. Tändförställningen går till ett T-kors och sedan in på två olika ställen på förgasaren. Det sitter tejp runt så det kan ha varit annorlunda original. Sedan hänger det två lösa vakumslangar från en anslutning på insugsröret som jag inte heller vet var de skall. Den ena är pluggad med en skruv, den andra öppen.

Det finns bara en slang till vevhusventilationen och den kommer upp från ena ventilkåpan. Sedan sitter det en tom stos på luftrenaren. Vad det skall vara däremellan vet jag inte, jag får försöka kolla upp det också.

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 11 okt-15 kl 21:28 »
Tänkte på dom mystiska slangarna....kanske är bytt motor i den...Tändningen på gamla bilar går väl att ställa någorlunda med en testlampa...Funkade på gamla volvobilar...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 11 okt-15 kl 21:43 »
Jag börjar tro att de plockat bort en EGR-ventil eller något liknande, och att det är därför det ser ut som det gör. Jag har hittat flera olika kartor över vakumslangar och ingen ser riktigt ut som min. Det verkar bero på vilka utsläppsregler som fanns i landet ifråga 1977, eller i vilken amerikansk delstat. Jag vet inte hur det var i Sverige.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 11 okt-15 kl 22:40 »
Om den är svensksåld från början så har den förmodligen samma avgasreningsinstallationer som bilar sålda i USA utom Californien (utförandet brukar kallas FED på GM-språk). I stort sett samma utförande användes på den tiden också i bl a Canada och Japan, det som kan skilja mellan olika länder är om det finns kolkanister för att ta hand om bensinångor för tankventilationen eller inte.

Förmodligen finns det anvisningar för tändinställning på en skylt i motorrummet, det vanliga för amerikanska 70-talsbilar är att tändningen ska ställas in med hjälp av stroboskoplampa vid tomgång, med alla vakuumslangar anslutna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 12 okt-15 kl 17:24 »
Ett par ytterligare saker slog mig:

1) På amerikanska bilar kan man ofta se på en siffra i chassinumret vilken marknad den är avsedd för och vilka avgaskrav den ska uppfylla, om man inte hittar några andra skyltar som talar om det. Googla på bilmodellen och "VIN decoder" så kanske något intressant dyker upp.

2) Är alla fördelare som du har identiskt likadana (samma detaljnummer på fördelaren, likadana fjädrar och centrifugalvikter, likadan vakuumdosa)?

3) Är det en enkel- eller dubbelverkande vakuumdosa? Och om den är enkelverkande, ställer den då tändningen tidigare eller senare vid ökande undertryck? Om den drar "brytarplattan" mot fördelarens rotationsriktning när man suger i vakuumslangen så ställer den tändningen tidigare, och vice versa.

4) När det gäller vevhusventilationen så bör det finnas ett flamskydd på den grova slangen som går till luftrenaren. Det kan vara inbyggt i anslutningen på motorn, eller det kan vara en lös burk där slangen är inkopplad, eller till och med något som ser ut som en flaskborste instoppad i slangen. Vad det än är för anordning så kan man nog räkna med att den är ganska igenkletad på en nästan 40 år gammal bil och det är stor risk att någon tidigare klåpare helt enkelt har tagit bort den om det verkade för besvärligt att rengöra den.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 12 okt-15 kl 18:01 »
Fördelarna ser identiska ut men en har inget part nummer, och den som sitter monterad kan man inte läsa av utan att ta ur.

Enkelverkande vakumdosa som ställer tändningen tidigare när man påverkar den.

Det där flamskyddet är bortplockat då, jag får fuska till något där så småningom.

Hur blir det om man sätter fördelaren en kugg fel, kommer tändningen så långt ifrån att bilen inte startar alls då? Jag har inte hunnit kolla hur fördelaren står i förhållande till veven men jag antar att det finns någon markering på remskivan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser