Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silduk  (läst 4099 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Silduk
« skrivet: 07 okt-15 kl 23:26 »
Jag gör fil och silar av vasslen så jag får kvarg. Jag hittar inte min silduk av jag tror bomull+plastställning från ca 70-tal utan använder dels en kökshandduk, dels en lite grövre vävd duk. Båda är av bomull. Problem är att det fastnar för mycket kvarg i silduken, vilket leder till lite väl stort svinn plus krånglig disk/tvätt av silduken. Jag förmodar att den silduk av bomull jag har nånstans skulle ha samma problem, då det är liknande material i den (ej säker på detta). Jag överväger därför andra material. Hur fungerar t.ex. sådana kaffe- och tefilter som består av en påse av nylon eller liknande material med en plastram kring, som finns att köpa i livsmedelsbutiker? Om det nu finns tillräckligt stora. Eller finns särskild lämplig silduk att köpa?

christelle

• Blekinge
SV: Silduk
« Svar #1 skrivet: 08 okt-15 kl 08:21 »
Jag använder alltid typ melittafilter som en har till kaffebryggning, de är i oblekt papper och de rester som fastnar i filtret är lätta att få av, sen komposterar jag filtret.
Först hade jag filtret i en lös bryggtratt i plast men efter den stora plastsaneringen  har jag gått över till att sätta filtret i en rostfri tratt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 08 okt-15 kl 12:51 »
Jag har testat Melittafilter el dyl kaffefilter av papper. Tyckte de var för små, men jag har storlek 102. Har man 104 är det dubbelt upp, men ändå för litet. Jag vill kunna slå i minst en liter filmjölk, helst två eller mer. Och jag vill att det ska fastna så lite som möjligt. Minns inte riktigt hur detta var med pappersfiltret. Tror det fastnade något men kanske inte för mycket.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-15 kl 13:35 »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 08 okt-15 kl 16:37 »
Jag kollade in lite info på webben nu. Dansk Hjemmeproduktion (Gilberts länk) har bomullsduk, troligen i lämpligare typ av väv än den jag använder.

Ostlabbet har ostdukar i bomull och polyetylen:
http://ostlabbet.se/products/ostdukar-och-ostmattor

Dalmatian Mom förespråkar lakansväv:
"Avrinningsdukar - klipp till kvadratiska dukar från gamla lakan."
http://dalmatianmom.blogspot.se/2015/07/ystningsutrustning-allt-du-behover-for.html

Fler synpunkter?

Jakobn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 okt-15 kl 19:11 »
Jag har använt kaffefilter men tycker inte det fungerar bra, när man ska skrapa av det sista går alltid filtret sönder. Dessutom rymmer ett kaffefilter inte tillräckligt mycket. Har dock en duk i polyetylen hemma, kanske skulle prova den.

samadams

• -
« Svar #6 skrivet: 12 okt-15 kl 20:45 »
Rena sängkläder, typ örngott, lakan osv

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 okt-15 kl 09:06 »
Jag har använt kaffefilter men tycker inte det fungerar bra, när man ska skrapa av det sista går alltid filtret sönder. Dessutom rymmer ett kaffefilter inte tillräckligt mycket. Har dock en duk i polyetylen hemma, kanske skulle prova den.

Låter man det rinna av länge så är det bara att vända ut och in på kaffefiltret så får man lätt ut det sista också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser