Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna med topptyngd slända, Nybörjare  (läst 2823 gånger)

Intesomandra

• Södermanland
Spinna med topptyngd slända, Nybörjare
« skrivet: 04 okt-15 kl 15:42 »
Vill börja med att säga vilket underbart forum det här är. Massor med kul och intressant att läsa.

Så nu till min fråga. Jag köpte en topptyngd slända för att lära mig göra garn. Jag använde färdigtvättad ulltops. Och det gick sådär men man lär väl sig.  ;) Den första omgången så drog jag bara av den från sländan och då rullade garnet bara upp sig. Andra gången rullade jag upp den på en större påsklämma (i brist på annat). Sköljde igenom den med lite glycerinfri tvål. När den var blöt så snurade jag upp den så den var spännd på en tvättställning och då såg den mera tovad ut. Så nu till själva frågan. Hur gör man egentligen när garnet sitter på sländan och man ska få den därifrån? Försökte leta på nätet och här på forumet men hittade inget. Hade köpt en bok om att spinna men har tyvär inte råd just nu.

torparmot

• Västmanland
SV: Spinna med topptyngd slända, Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 04 okt-15 kl 17:17 »
Det är bara att öva, öva och så öva lite till. Jag tycker det är svårare att spinna på en topptyngd slända men det kanske beror på att inte övat så mycket på en sådan. Bästa sättet att ta bort tråden  är nog att linda den på hård papp e.d. Sedan spinner du lika mycket till och tvinnar de två trådarna. För du ska väl ha tvåtrådigt garn? Man spinner ofta hårt i början och då knollrar sig tråden lätt. Lycka till, det är rogivande att spinna med slända.
Torparmor

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #2 skrivet: 04 okt-15 kl 17:43 »
Googla på härvel eller härvträ för hur man gjorde förr. Annars går det jättebra med en bit kraftig kartong som torparmot skrev, eller ännu hellre något av plast eller trä man kan blöta ordentligt. T.ex en halvmeter lång brädlapp, då kan man räkna varven och ha koll på hur långt man spunnit.  Sedan blöter man alltihop och låter garnet torka i spänn, då försvinner de värsta krullorna. Jag brukar nysta garnet till två nystan, lägga nystanen i varsin uppochnervänd blomkruka och dra tråden genom hålen. Sedan är det lätt att spinna ihop med slända.

/Martina

Intesomandra

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-15 kl 11:49 »
Tack för tipsen. Hade tänkt köpa ett härvträ senare när jag kommit igång ordentligt och jag har det lite mindre skralt i kassan. Har faktiskt inte tänkt så mycket hur jag ville att garnet ska se ut när jag är klar men testar med tvåtrådigt. Garnet knollrar sig definitivt så jag provar att inte spinna lika hårt. Har en pojkvän som har gjort datalådor i plexi så kan nog få honom att tillverka en "planka" till mig av resterna han har kvar. Han har tjatat på att jag ska göra något av resterna.
Det är otroligt roligt och principen är enkel. Blir nog rogivande när jag övat lite mer och mina odjur (läs hundar) kommit över att det finns fårull i huset.

Tack för all hjälp.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 okt-15 kl 12:25 »
Hundarna fortsätter nog att gilla det härliga materialet!  De har god smak när det gäller sånt!  ;D

Jag började med en hemmagjord undertyngd slända, och när jag hade hållit på ett tag med den förstod jag vitsen med den övertyngda:  Man drar ut pinnen ur trissan, och vips har man en hanterbar spole!  Jag spann ihop två eller tre trådar, och då upptäckte jag att jag behövde tvinna de enskilda trådarna ganska hårt.  Lät trådarna tvinna ihop sig själva till garn.

Jag experimenterade även med en bom ganska högt, som tråden respektive garnet fick löpa över.  Sländan på den bortre sidan, ullen respektive trådspolarna på min sida.  Då minskar risken att man får med det som inte ska spinnas ännu.

I Sydamerika promenerar herdarna omkring med sina sländor, samtidigt som de vallar sina lamor och alpackor.  När jag spinner, känner jag gemenskap med dem och med alla våra förmödrar som satte kläder på sin familj genom idogt handarbete!

Uttryckte jag mig begripligt nu?  Fråga annars!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Intesomandra

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-15 kl 20:12 »
Tack Trollmor för alla tipsen. Förstod precis vad du mena och kommer definitivt prova alla tipsen. Den med bommen tror jag verkligen kommer vara nyttig sedan när man får lite mera fart i det för det var väldigt lätt att råka spinna med lite extra på fel ställen.

Mina hundar blir helt bindgalna när dom ser "ny päls". Håller på en del med läder och päls. Dom får jaktblicken och sen är bråket i full gång. Men när dom "dödat" tllräckligt mycket päls så är dom ganska nöjda sen.  :P

Citera
I Sydamerika promenerar herdarna omkring med sina sländor, samtidigt som de vallar sina lamor och alpackor.  När jag spinner, känner jag gemenskap med dem och med alla våra förmödrar som satte kläder på sin familj genom idogt handarbete!

Har aldrig tänkt på det så men kommer nog göra det nu  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 okt-15 kl 21:38 »
Min senaste idé har jag inte provat än:  Välja en tunn bom, typ kvastskaft, och trä upp en trissa från t ex en tomrulle från såna där tiometerslinor som säljs på rulle.  Så borde tråden glida lätt.  Man för tråden fram och tillbaka över bommen, så fördelas tvinningen ganska jämnt, och det går lätt att få sländan att snurra länge.  Men en övertyngd slända går oftare "i spinn" ...

Hör med närmaste fårbonde om de har kasserad ull som du kan ge hundarna att "döda".  Passa på nu när folk höstklipper sina får.  Den ullen slängs eller bränns ganska snart.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser