Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startapparat - startsvårigheter Honda F560  (läst 3650 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Startapparat - startsvårigheter Honda F560
« Svar #20 skrivet: 02 okt-15 kl 13:23 »
Forts: Stora muttern skull dras moturs, d.v.s. det var vanlig medursgänga. Detta begrep jag eftersom startapparaten drar axeln medurs. Alltså går motorn åt det hållet. Den ska inte riskera att dra loss muttern. Alltså bör man dra åt motsatt håll. Så visste jag åt vilket håll jag skulle ta i. Basic för den som har lite mer mekarvana förmodar jag.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 02 okt-15 kl 13:48 »
..Skräp är ju aldrig bra att ha i motorn...Läste att startapparaten satt lös, kanske var felet med den. Hjälper inte ditt skruvande hittills så kolla att maskinen verkligen ligger i friläge...Du kan även skruva av remkåpan på andra sidan och kolla så ingen rem ligger på , har becknat fast lite.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 02 okt-15 kl 15:13 »
Hur menar du friläge? Växlarna? Back-1-2-3 eller Hög-Låg? Hög-Låg är tämligen parkerad på Hög p.g.a. att det är trögt och spaken är knäckt. (Ett senare problem. Slåtterbalk kör jag bara på Hög-ettan och f.n. kör jag bara slåtterbalk med maskinen.) Back-1-2-3 brukar ofta vara i neutralläge vid start. Har aldrig märkt om det gör nån större skillnad mot om växel ligger i, då maskinen har koppling, men ska vara obs på det också.

Kolla remmarna tror jag kan vara en bra idé om jag inte får igång den nu.

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 02 okt-15 kl 17:19 »
...Du ska sätta växelspaken i neutralläge...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 02 okt-15 kl 22:14 »
Jag satte ihop det och fick igång den! Startapparaten krånglade inte. Motorn går bra. Jag servade tändstiftet lite förut som del av felsökningen så den gick jämnare nu.

Jag undrar en sak: ska den cylindriska perforerade "kåpan" (namn?) innanför startapparaten rotera vid gång? Den sitter ihop med en plastfläkt med piggar som griper in från den ena till den andra, så jag antar att det ska rotera för att fläkta och kyla.

Här är foto på isärtagen maskin. Startapparaten ligger t.h. om maskinen. Bakom den ligger uppifrån och ned: den cylindriska metallfärgade kåpa som sitter bakom den, den vita plastfläkten som sitter därbakom (mot svänghjulet) samt den omgivande röda kåpan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 02 okt-15 kl 22:47 »
Troligen ska den perforerade plåten följa med fläkt, svänghjul mm i rotationen. Åtminstone sitter den väl fastsatt på svänghjulet på liknande motorer av andra (amerikanska) märken. Syftet med den är att hindra kylfläkten att dra i sig större skräp.

Tännlappen

• -
« Svar #26 skrivet: 02 okt-15 kl 22:52 »
 :D...Rejäl maskin...Startapparaten ser ut som den jag har på g 150 motorn, det jag kan se...visst fläkthjulet med metallcylindern ska snurra med motorn. Taggarna från startapparaten griper tag inne i metallcylindern när du drar i snöret.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 04 okt-15 kl 18:59 »
Tack för hjälpen. Maskinen startar nu utan problem och jag har gått över till att försöka lösa andra problem som den har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser