Min Honda F-560 från ca 1985-1990 har blivit mer eller mindre omöjlig att starta. Problemet har ökat under en tid. För ett par år sen var maskinen lättstartad. Maskinen är dåligt skött av tidigare ägare, genomgången av maskinkille när jag köpte den 2007, och sen har jag släpat efter med underhållet, och delvis inte använt den så mycket, sammanhängande med diverse andra problem med främst maskinens slåtterbalk.
Startapparaten hackar och tvärstoppar ibland. Misstänker att den inte ger full kraft ens när jag kan dra snöret hela vägen. Det blir svårt att dra med full fart när man måste lirka loss det. Misstänker att detta är främsta eller enda skälet till startsvårigheterna.
Startapparaten tillhör ursprungligen en mindre Hondamotor. Originalapparaten var defekt och byttes av maskinkillen 2007 till beg mindre sådan som han hade. Tyvärr fick jag inte med mig originalapparaten. Han påstod väl att den var slut och gjorde sig sen en slant extra på den. Jag stod inte på mig tillräckligt. Så jag har en defekt icke-original startapparat att laga eller byta ut.
Ny startapparat kostar ca 1700 kr och är utgående reservdel. Honda har slutat tillverka reservdelar till motorn (GX140) vilket sätter ned mitt förtroende för Honda rätt rejält. Maskinen lär därmed minska i värde och jag kan knappast kosta på den en ny startapparat.
Jag har börjat kolla lite på problemet. Har en Hayneshandbok (Small Engine Repair Manual) där det står lite lite granna om arbeten på original startapparat. Måttligt upplysande, då den bara tar upp några jobb som inte lär vara aktuella i mitt fall. (Haynes är enligt mitt intryck slarv, ofullständighet samt troligen framgångsrika försök att tjäna lätta pengar på en marknad med liten konkurrens.)
Synpunkter på startsvårigheterna och startapparaten?