Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar ett steg till mot bonneriet  (läst 1611 gånger)

KimM87

• Värmland
Tar ett steg till mot bonneriet
« skrivet: 22 sep-15 kl 11:06 »
Jag och min sambo har styckat av och köpt vårt hus från min pappas gård. Vi köpte huset utan en tanke att vi skulle vilja bli bönder utan för att flytta "hem". Vi är i 25-30årsåldern och har "vanliga" jobb som personalarbetare (min sambo) och egen företagare (jag). Vi hjälper min pappa med diverse göromål på gården men det kan väl mest kallas underhåll och eget trädgårdsarbete. Vi hinner inte mer. Min sambo har nu sagt att han vill byta sitt kontorsarbete mot att bli bonde istället. Han vill hinna, göra och utveckla potentialen som finns här som legat i dvala i många år då min pappa egentligen inte hinner själv. Kul tycker jag att han som inte ens kommer från den uppväxten verkligen vill detta. Han är väldigt företagssam och har häftiga infallsvinklar gällande lönsamhet och produktion.

Problemet är att han inte har tillräcklig kunskap. Hur skaffar man kunskap om lantbruk? Som gården ser ut nu så odlar vi lite spannmål (även skogsfastighet) och han behöver mer kunskap än vad min pappa kan lära honom. Han behöver lära sig växtplanering och animalieproduktion (antar jag?!) och kanske lite skogskunskap (inte lika aktuellt som det andra då vi får internutbildning ;-) )
Vilka utbildningar/kurser får man ut mest av om man inte kan så mycket innan?
Långa universitetsutbildningar är det inte tal om här då Alnarp är för långt från Värmland men kanske YH, komvux eller fristående kurser på SLU? Hushållningssällskapet?

Vad tycker ni har givit er mest?

Tack på förhand för hjälpen.

andtol

• Gäst
SV: Tar ett steg till mot bonneriet
« Svar #1 skrivet: 22 sep-15 kl 12:37 »
Börja enkelt. Bo på gården. Lär er vad som är bra och vad som är dåligt. Växtzon. Jordarna. Skogen. Vad kan växa hos er?

Lev några år på gården och var med under säsongerna. Börja inga nya projekt förrän kunskapen och tiden finns. Håll marken i bra skick.

Det finns massor med kunskap på nätet och i böcker som många har delat med sig. Jag tror egenläsning samt beprövad erfarenhet från din pappa och grannar ger väldigt mycket.

Sen finns massor med val, eko/krav, köttdjur, odling osv

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-15 kl 14:12 »
Drivkraft och företagsamhet kommer man långt med, men det gäller att satsa rätt också. Titta vad som är lönsamt idag och fundera på om det är lönsamt om 10 år. 20 år?

En kurs i bidragsoptimering är inte fel :( Jordbruksverket ::) Och så kommunens egna satsningar :-\ Få skriftligt från dem också, för annars kanske det inte gäller sedan.

Se upp med animalieproduktion, det finns många hinder så det gäller att hitta en bra nisch om ni skall lyckas dra alla kostnader.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 23 sep-15 kl 09:47 »
Här är en kurs som kanske kan passa!

http://www.nbg.nu/se/vretagymnasiet/vuxenutbildningar/lantbruk/komvux-lantbruk-distans/

Tidigare har även naturbruksgymnasiet i Dingle haft en 20 veckors distansutbildning men, det har varit snack om nedläggning av skolan under året så jag vet inte hur det ser ut med det.

Eftersom ni/han är så ung/-a så är det verkligen bra att gå någon slags jordbruksutbildning. Det finns startstöd (eu-bidrag) för unga lantbrukare att söka och det är på 250 000 kronor så läs in er på vad som krävs för att ni ska kunna få det. För det är onekligen en bra startplåt så kolla upp det också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser