Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantraserna effektivast  (läst 1380 gånger)

Ronny

• Skåne
Lantraserna effektivast
« skrivet: 21 sep-15 kl 12:14 »
Lantraserna har under tusentals år formats av det gamla självhushållande bondesamhället. Där var de de effektivaste producenterna av kött, mjölk och ägg. Samtidigt som de gav ett rimligt utbyte mot vad de gavs att äta så kunde de producera avkomma utan artificiell hjälp. När det gäller hönsen så kan det möjligen gå att uppnå något liknande genom en väl genomtänkt och selekterad blandrasflock, men varför gå över ån för att hämta vatten?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Lantraserna effektivast
« Svar #1 skrivet: 21 sep-15 kl 14:11 »
Håller inte med dig riktigt. Lantraserna är för små för att bli riktiga slaktdjur. En höna som ruvar och tar hand om kycklingar värper inte på ca 3 månader.. Men de är anpassade till klimatet och riktigt fina..det kan jag hålla med om..
Fjäderfän och kaniner

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-15 kl 18:34 »
Även raser som Sussex, maran, bresse, faverolle klarar vårat klimat.
Lantraserna äter ju dock mindre, men tycker ändå de andra raserna ger mer kött och ägg i förhållande till foder.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 sep-15 kl 22:36 »
Jag har provat rätt många raser innan jag fastnade för åsbohöns. Wyandotte, minorka, New Hampshire, Plymouth Rock, Rhode Island är dom som jag minns. Jag hade även Blommehöns ett tag. Åsbohönsen är något av självspelande pianon. Mindre slaktkroppar men fastare kött. Mindre ägg men mer äggula procentuellt sett. När en höna tar fram kycklingar helt på egen hand är hon produktiv - tänk på det. Inga äggkläckningsmaskiner och värmelampor. Näst bäst enligt min mening var Blommehönsen. Av de stora kombinationsraserna tyckte jag New Hampshire var de bästa.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 sep-15 kl 07:20 »
Många raser du nämnt är dessutom lantraser i resp hemland där DE anser att deras raser är effektivast, så det är mycket subjektivt snack om effektivitet beroende på vem man frågar.

Alltså är det vetenskapliga informationsutbytet ganska meningslöst.
« Senast ändrad: 26 sep-15 kl 08:36 av Gilbert »

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-15 kl 08:27 »
Jag har provat rätt många raser innan jag fastnade för åsbohöns. Wyandotte, minorka, New Hampshire, Plymouth Rock, Rhode Island är dom som jag minns. Jag hade även Blommehöns ett tag. Åsbohönsen är något av självspelande pianon. Mindre slaktkroppar men fastare kött. Mindre ägg men mer äggula procentuellt sett. När en höna tar fram kycklingar helt på egen hand är hon produktiv - tänk på det. Inga äggkläckningsmaskiner och värmelampor. Näst bäst enligt min mening var Blommehönsen. Av de stora kombinationsraserna tyckte jag New Hampshire var de bästa.

Har tänkt att prova Åsbo tids nog. Blomme hade jag förr. De som gick här var kassa ruvare, men annars bra.
Hittade typ all sin mat själva, förutom under vintern. Lite rester från köket och en näve foder ibland för trivselns skull.
Att först behöva odla all mat på åker är inte heller särskilt effektivt, även om man lätt köper det för pengar, istället för att odla det själv.
Och strömdriven värme på vintern hmm...

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser