Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plast  (läst 1606 gånger)

sjokarret

• Uppland
plast
« skrivet: 21 sep-15 kl 07:37 »
Jag missade o anmäla hämtning av ensilageplast mm. Tar soptippen emot plasten? Tips mottages tacksamt. Bor i östra Uppland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: plast
« Svar #1 skrivet: 21 sep-15 kl 09:46 »
Jag ser ingen anledning till att den inte skulle kunna gå som brännbart avfall. Det är ju polyeten, som har högt energivärde och brinner utmärkt i fjärrvärmeverket.

Däremot är det väl tveksamt om förpackningsåtervinningen (då av byråkratiska snarare än tekniska skäl)  vill befatta sig med den, även om den förvisso är en slags mjuk plastförpackning.

kurt

« Svar #2 skrivet: 21 sep-15 kl 10:00 »
Eftersom det finns en separat återvinning av denna produkt så hänvisar alla kommuner till denna. Dessutom tar väl kommunerna betalt för sopor från företagare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 sep-15 kl 15:27 »
Eftersom det finns en separat återvinning av denna produkt så hänvisar alla kommuner till denna. Dessutom tar väl kommunerna betalt för sopor från företagare.

Det är ju ganska svårt att se när man tippar av plasten, om det är ensilageplast eller om det är någon annan slags byggplast eller emballage det rör sig om.  Och det är i praktiken inte möjligt att avgöra om en person är på återvinningscentralen i egenskap av privatperson eller företagare. Så min bedömning är att det i praktiken inte är något som helst problem att ge sig iväg till första bästa sopstation.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 sep-15 kl 18:40 »
Problemet uppstår nog i tuggen där operatörerna i värsta får plocka isär den och rensa en massa sega plaststrimlor för hand. Ungefär som när hushållspapper fastnar i reningsverken. Så tippa på och skit i vad som händer sen. Det gör alla andra. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser