Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Längd på yxskaft  (läst 8406 gånger)

jaktfalk

• Jämtland
Längd på yxskaft
« skrivet: 13 sep-15 kl 11:33 »
Hej!
Jag har ett par yxor som jag hade tänkt och skafta. Hur vet man hur lång skaftet ska vara? Tänker mig att det kan bero på vad dom ska användas till, men en vanlig yxa, medelstor yxa?.
Har även en tjäckelyxa, bra längd för den?

Mvh Markus jaktfalk

torbjorn

• Medelpad
SV: Längd på yxskaft
« Svar #1 skrivet: 13 sep-15 kl 21:40 »
Det enda råd man kan ge i ett sådant fall är "lagom".  Gå gärna och titta på fabrikstillverkade yxor i någon affär och se hur skaften är tilltagna på yxor för olika ändamål.  Vrid och vänd och känn på dina yxhuvuden för att få känsla för vad som kan vara lagom skaftlängd för dem när du har bestämt vad de ska användas till. Om yxan ska vara lätt att transportera, t ex ta med i ryggsäck, så får man kanske finna sig i ett kortare skaft än vad som annars hade varit lämpligt på samma yxa.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 sep-15 kl 01:59 »
Som sagt...beror helt på vad du ska ha den till. Hugga ved vid kubben, kvista i skogen, lite "allround" så ligger skaften på 65-75 cm.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

JS

« Svar #3 skrivet: 14 sep-15 kl 08:28 »
Beror lite på huvudenas form också. Antar att det är vanliga klyv-huvuden (en rak eller vagt böjd egg med konvex slipfas). Ska du ha dom till att hugga ved hemma p kubben är kanske 60cm lagom. Ska du ha den i skogen och på färder är 25-50 lagom. Längre skaft för vinterfärder och längre skaft på lätta yxhuvuden, så du får mer kraft.
Är det en slöjdbila (lång rundad egg med rak eller osymmetrisk slipfas) tycker jag 25-30 är lagom längd.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 14 sep-15 kl 11:07 »
Lämnade in en skarvyxa till en smed i Svenstorp skåne för att göra om den till en tjäcksla. Den blev fantastiskt bra. Gillarskaftet. kan stå o hugga brebent över stycket o lägga på kraft i huggen = hög avverkning.
 Pinnen under den andra yxan var en rekomendasion från någon att så skulle slipningen vara el skaftets längd. Om det ligger något i detta el ej vet jag iinte
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 18:50 »
Tack för svaren.
Har nu vägt yxan, som jag tippar på är en skogsyxa, och den väger strax under kilot. Med lite eftertanke kommer nog användningsområdet efter restaureringen av den bli trädfällning och upparbetningsyxa. Så ca 60cm + skulle bli bra?
Tändsticksasken är en med långa stickor :)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 sep-15 kl 16:07 »
Enligt gamla riktlinjer ska det vara en bra längd för det du tänker använda den till (65-75 cm). Jag har själv gjort yxskaft precis som du tänker och det blev mycket bra!
Om du skickar mig ett pm skickar jag dig en bilaga om yxor med mått - Alternativ tillåter bara bilagor mindre än 400 kb (när ska de fixa detta???) och bilagan är på 465 kb...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

kurt

« Svar #7 skrivet: 16 sep-15 kl 18:11 »
Dokument kan man ju ladda upp på nätet (t ex https://pdf.yt/, http://www.docdroid.net/, http://www.scribd.com) och sedan bara länka dit

Jakobn

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 sep-15 kl 19:27 »
Enligt gamla riktlinjer ska det vara en bra längd för det du tänker använda den till (65-75 cm). Jag har själv gjort yxskaft precis som du tänker och det blev mycket bra!
Om du skickar mig ett pm skickar jag dig en bilaga om yxor med mått - Alternativ tillåter bara bilagor mindre än 400 kb (när ska de fixa detta???) och bilagan är på 465 kb...
Instämmer med Quercus, längden på yxskaftet ska anpassas efter arbetsuppgiften, inget annat. När min farfar gallra gran hade han en yxa med långt skaft för att slippa böja sig vid kvistning. Vilket annars kan vara mördande med en för kort yxa.

Slöjdarn

« Svar #9 skrivet: 19 sep-15 kl 00:16 »
En gammal riktlinje för en slöjdyxa eller en snickeriyxa är att skaftet ska vara minst lika långt som användarens underarm. Sen är det som ovan givna svar att det beror mycket på vad man ska göra med yxan och vad man själv föredrar för längd.
« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 12:24 av Slöjdarn »

Tjaeld

• TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
« Svar #10 skrivet: 05 okt-15 kl 23:28 »
Hej!
Jag har ett par yxor som jag hade tänkt och skafta. Hur vet man hur lång skaftet ska vara? Tänker mig att det kan bero på vad dom ska användas till, men en vanlig yxa, medelstor yxa?.
Har även en tjäckelyxa, bra längd för den?

Mvh Markus jaktfalk

Skriv ett brev till Gränsfors bruk eller till Svante Djärv och fråga. Själv hade jag mätt på min egna kropp utefter vad jag skulle göra med yxan.
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Lennart Grape, Feliciaflisa, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser