Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda sockerlag med biltemapump  (läst 6632 gånger)

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Blanda sockerlag med biltemapump
« Svar #40 skrivet: 19 sep-15 kl 16:56 »
LP´s Biodling, med större rabatt än direkt från Danisco... Räknar jag rätt i mitt minne nu så ger jag 7.86 + moms för sockret i den. 5,90 per kilo Bifor nämligen.

Färdigblandat och bekvämt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 19 sep-15 kl 17:04 »
LP´s Biodling, med större rabatt än direkt från Danisco... Räknar jag rätt i mitt minne nu så ger jag 7.86 + moms för sockret i den. 5,90 per kilo Bifor nämligen.

Färdigblandat och bekvämt!

Ange också vad du betalar för Schenker frakten, 1.200?

Lokalt blir det betydligt billigare.

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 19 sep-15 kl 17:25 »
Och inklusive moms tack  ;)
Sen är ju också frågan om det räcker med en spann Bifor till vart sh? Gör det inte det, vilket det inte gjorde här så får en lägga på ytterligare kostnad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #43 skrivet: 19 sep-15 kl 20:26 »
För några år sedan gjorde jag en rätt noggrann jämförelse, då sparade jag 4000 kr på socker jämfört med bifor. Själva blandningen tog mig inte 4 arbetstimmar så "timlönen" var ok. Jag har inte brytt mig om att jämföra sedan dess.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 19 sep-15 kl 20:37 »
För några år sedan gjorde jag en rätt noggrann jämförelse, då sparade jag 4000 kr på socker jämfört med bifor. Själva blandningen tog mig inte 4 arbetstimmar så "timlönen" var ok. Jag har inte brytt mig om att jämföra sedan dess.

För dom pengarna kan man investera i en ganska häftig blandaranläggning som du skulle kunna räkna hem på ett par år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 sep-15 kl 20:45 »
En tunna och en länspump som klarar jobbet, betalt första gången!

Gilbert

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 sep-15 kl 20:51 »
Sen är ju också frågan om det räcker med en spann Bifor till vart sh? Gör det inte det, vilket det inte gjorde här så får en lägga på ytterligare kostnad.

En bifor hink är 16 kg blandad sockerlösning som motsvarar typ 12 kg socker.
Många räknar priset på de 4 liter vatten som hinken innehåller, dyrt vatten.

Skogsvilde

• -
« Svar #47 skrivet: 19 sep-15 kl 21:09 »
En bifor hink är 16 kg blandad sockerlösning som motsvarar typ 12 kg socker.
Många räknar priset på de 4 liter vatten som hinken innehåller, dyrt vatten.

Många betalar gärna 20kr litern för vanligt dricksvatten. Så det är nog inte förvånansvärt.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 19 sep-15 kl 22:04 »
Ange också vad du betalar för Schenker frakten, 1.200?

Lokalt blir det betydligt billigare.

Nej, 7,86 är inklusive frakten! Och det är som sagt sockerinnehållets kostnad, vattnet räknar jag inte med...

Momsen räknar jag inte Christelle, den är ju bara något vi hanterar åt staten... Varuvärdet är ju det man räknar, dvs exkl moms!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 19 sep-15 kl 22:07 »

Hur tänkte du nu?? Räcker inte din hink en gång, så spelar det väl ingen roll om det är med Bifor eller med strösocker du behöver fylla på igen??

För övrigt har Danisco högre sockerinnehåll i den färdiginverterade Biforprodukten än vad ni "hemmablandare" kan få i en mättad sockerlösning. Även detta något att ta med i tankarna...

Skogsvilde

• -
« Svar #50 skrivet: 19 sep-15 kl 22:14 »
Hur tänkte du nu?? Räcker inte din hink en gång, så spelar det väl ingen roll om det är med Bifor eller med strösocker du behöver fylla på igen??

För övrigt har Danisco högre sockerinnehåll i den färdiginverterade Biforprodukten än vad ni "hemmablandare" kan få i en mättad sockerlösning. Även detta något att ta med i tankarna...

Hur många %?
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 19 sep-15 kl 22:25 »
Bifor har 75% sockerhalt, mättad sockerlösning är väl max 67% om jag minns rätt...

christelle

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 19 sep-15 kl 22:26 »

Momsen räknar jag inte Christelle, den är ju bara något vi hanterar åt staten... Varuvärdet är ju det man räknar, dvs exkl moms!
När jag köper Bifor eller annat socker så är momsen i priset, jag köper inget exklusive moms så för att jämföra så måste väl förutsättningarna vara lika?
... Men hur räknar du ut att det blir billigare för dig med sockret i exemplet här ovan?? Har du en anställd från Kongo eller har jag missat något???
Du antyder att min arbetsinsats för att blanda sockerlösning kan bero på att jag använder svart arbetskraft och om jag både ska köpa dyrare Bifor och ändå blanda socker därutöver så hade väl såväl arbetsinsatsen som kostnaderna ökat ännu mer eller?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 19 sep-15 kl 22:34 »
När jag köper Bifor eller annat socker så är momsen i priset, jag köper inget exklusive moms så för att jämföra så måste väl förutsättningarna vara lika?Du antyder att min arbetsinsats för att blanda sockerlösning kan bero på att jag använder svart arbetskraft och om jag både ska köpa dyrare Bifor och ändå blanda socker därutöver så hade väl såväl arbetsinsatsen som kostnaderna ökat ännu mer eller?

Priset utan moms X 1,25 så har du summan ink moms.

Eller så delar du priset med 4 och lägger till resultatet på priset utan moms.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 19 sep-15 kl 22:50 »
Lägga på 25 procent moms = +25% och ta bort 25% moms = -20% på en procenträknare typ telefon.

Thomas_

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 20 sep-15 kl 12:18 »
Nu krånglar ni till det! Socker har bara 12% moms, Bifor har 25% moms...... Men det är ju varuvärdet som är det intressanta, momsen hanterar vi som sagt bara åt staten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser