Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda sockerlag med biltemapump  (läst 6636 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Blanda sockerlag med biltemapump
« Svar #20 skrivet: 13 sep-15 kl 21:46 »
Att lösa socker är segt, att strypa stjälper snarare, det sega finns ju kvar runt rotorn. Jag har 4 st olika dränkbara pumpar i olika effekt och prisklasser. Det är bara en som fungerar ok (men inte perfekt), en fungerar hjälpligt och två är helt oanvändbara. Följ tips om modell från någon som fått det att fungera, som t.ex. de två ovan. Egentligen ska man ha en kugghjulspump för att pumpa så trögflytande vätskor som koncentrerad sockerlösning, men det är ju tyvärr en helt annan prisklass.

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 14 sep-15 kl 11:21 »
Misstänker att precisionen på överspänningsskyddet inte alltid är den bästa på de här pumparna. Alltså kan två olika exemplar av samma typ fungera olika, den ena fungerar medan den andra löser ut. Jag har en kraftig rostfri pump från Jula, men den löser också. Så det räcker inte med tillräckligt hög effekt, det handlar nog också om överspänningsskyddets känslighet och pumpens inre utformning.
Jag fyller en 200-literstunna med lagom mycket vatten, sätter igång pumpen som står på botten och börjar sen hälla i socker. Det brukar gå bra tills det bara är lite socker kvar att hålla i, då börjar pumpen lösa ut.
Min pump återstartar inte av sig själv, man måste bryta strömmen och slå på den igen. Den lösning jag kör med är en timer, som växlar mellan på och av varje kvart (minsta som går att ställa in). När pumpen bryter efter någon minut får den alltså vila nästan en halvtimme innan strömmen automatiskt slås på igen och den går då en minut till. Så får det hela stå och slå på och av över natten, och sockret är sen upplöst och blandningen klar nästa morgon.
Jag har monterat en grov slang från pumpens utlopp, och som jag fäst i tunnan. Utan slangen far pumpen runt som kulan i ett flipperspel...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 14 sep-15 kl 14:58 »
Även om överströms/övertemperaturskyddet skulle vara någotsånär lika så kan det finnas andra skillnader som gör att ett exemplar orkar hålla sig igång medan ett annat sackar och får skyddet att lösa ut.

Framför allt nätspänningsvariationer, som jag påpekade tidigare i tråden så tycker asynkronmotorer inte alls om spänningsfall i elnätet om de ska arbeta tungt.
Men även toleranser hos startkondensatorn, ev dålig kontakt i flatstiftskabelskor, dålig precision i stansningen av plåtpaketen för rotor och stator som gör att olika exemplar har olika stort luftgap, kanske dåligt centrerad rotor i vissa exemplar, övertoner i nätspänningen osv.

Man bör inte låta en motor gå på sådant sätt att överströmsskyddet löser ut emellanåt, skydden har inte så lång livslängd och brukar sluta med totalt avbrott så de inte slår till alls efter att ha löst ut något hundratal gånger.

Det är lämpligt att mäta nätspänningen med en bra digitalmultimeter, helst en sådan som visar sant effektivvärde (det brukar stå "True RMS" på dem) , i samma vägguttag som man har pumpen kopplad till. När pumpen går med sådan belastning som tillverkaren har tänkt sig, så ska den klara även 10 %, kanske 20 % underspänning, men i det här fallet när man medvetet överbelastar den bör man säkerställa att spänningen håller sig så nära 230 V som möjligt.

olof

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 16 sep-15 kl 21:12 »
De flesta dränkpumpar har en skiva med spiralformade flänsar som rotor. Den pump jag har som fungerar bäst har bara två vingar och ingen skiva. Dessutom har den utloppet uppåt istället för på sidan av rotorn, så vätskan strömmar precis förbi motorn. Nu vet jag inte om det har så stor betydelse, då själva motorn finns i ett tätt utrymmet med luft inuti ändå så kylningen är undermålig ändå.

För de flesta handlar det ju om att lösa upp ett antal hundra kg socker i kallt vatten på enklast möjliga vis. Har man råd ska man köpa något som är gjort för det, men de flesta kan inte lägga sådana pengar på biodlingen och då är dränkpumpen en utmärkt kompromiss även om den kanske inte håller så länge. Min första (eller andra, eftersom den första klarade inte av jobbet) höll 6 säsonger tror jag. I våras kom jag över ett begagnat rörverk och det var ju mycket bättre, men kostade många ggr mer.

Man kan såklart röra för hand också eller koka vattnet men roligare kan man ha.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 17 sep-15 kl 10:41 »
Den användning som du beskriver olof gör att dränkpump är ett dåligt val. Dränkpumpar mår inte bra av att användas en kort stund en gång om året och sedan förvaras däremellan.

En betongvisp eller liknande där du inte har en tätning som torkar är i princip outslitlig. Och kostar inte mer än en dränkpump.

Znibban

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 sep-15 kl 17:50 »

Man kan såklart röra för hand också eller koka vattnet men roligare kan man ha.

Man ska vara försiktig med kokande vatten, det bildas giftiga ämnen som bina kan dö av (vid karamellisering).
Det fick vi lära oss på varroadagen i Fulltofta i somras.De sa vilket ämne det var men det har jag inte lagt på minnet.

Det gör mig lite konfunderad dock, för enligt you tube så kan man tillverka sockerkakor som man lägger ovanpå ramarna under vintern/våren som bina själva "knaprar på" vid behov. De ska kokas och upphettas till 140 grader.
Vem ska man tro på?
Det finns lika många sanningar om biskötsel som det finns biodlare, det är nog det enda jag känner mig säker på!
Kan någon förklara för mig?!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 17 sep-15 kl 18:10 »
Karamelliseringen skall visst inte ske förrän vid 165 grader, så det borde vara riskfritt med kokande vatten.

olof

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 18 sep-15 kl 21:13 »
Karamelliseringen skall visst inte ske förrän vid 165 grader, så det borde vara riskfritt med kokande vatten.
Det är riskfritt med kokande vatten. Och det är riskfritt att koka sockerlösning en kortare tid så länge det är just sockerlösning och inte smält socker. Kokar man smält socker karamelliseras det. Det är inte heller riskfritt att koka sockerlösning en stund om den är blandad med en syra, t.ex. mjölksyra. Då bildas HMF som är giftigt för bin.

olof

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 18 sep-15 kl 21:17 »
Den användning som du beskriver olof gör att dränkpump är ett dåligt val. Dränkpumpar mår inte bra av att användas en kort stund en gång om året och sedan förvaras däremellan.

En betongvisp eller liknande där du inte har en tätning som torkar är i princip outslitlig. Och kostar inte mer än en dränkpump.
Det kan jag gott tro. Men prova blanda 500 kg (=ca 25 bisamhällen) och jämför arbetsinsatsen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #29 skrivet: 18 sep-15 kl 22:15 »
Googlade lite på fat ormörare.
Där finns massvis med olika varianter och en händig person borde lätt och ledigt kunna skapa något som fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 18 sep-15 kl 23:12 »
Det kan jag gott tro. Men prova blanda 500 kg (=ca 25 bisamhällen) och jämför arbetsinsatsen.
Det är väl ingen arbetsinsats att starta en elektrisk omrörare? Eller hade du tänkt dig stå och hålla i den medan den rör om i tunnan?

Arbetsinsatsen att fixera omröraren i ett par regelbitar eller järn som man lätt lyfter av och på tunnan/tunnorna är inte så stor.

Gilbert

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 sep-15 kl 08:15 »
Jag blandar i både 600 kg behållare med länspump och med ett 500 kg kommersiellt rörverk och det går med automatik på båda. Länspumpen rullar och rörverket rör om, ingen märkbar skillnad.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 19 sep-15 kl 09:35 »
Kan någon förklara för mig hur ni räknar timpengen då ni blandar egen sockerlösning? I min värld finns inget bättre än att beställa färdigt Bifor från Danisco. Oerhört bekvämt och tidsbesparande, och i år har till och med priset gått ner på Bifor efter 2014 års rekordskörd på betor...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #33 skrivet: 19 sep-15 kl 11:35 »
Kan någon förklara för mig hur ni räknar timpengen då ni blandar egen sockerlösning? I min värld finns inget bättre än att beställa färdigt Bifor från Danisco. Oerhört bekvämt och tidsbesparande, och i år har till och med priset gått ner på Bifor efter 2014 års rekordskörd på betor...

Helt klart blir det intressant när man tittar på priserna.
Bifor från 9kr kilot medan strösocker kostar omkring 12kr kilot. Men då är bifor redan uppblandat och strösockret är torrt.
En inte helt lätt ekvation när man helt plötsligt blandar in timlön.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

« Svar #34 skrivet: 19 sep-15 kl 12:22 »
5-8 kr/kg för strösockret är ett mera rimligt pris! Så dyrt som 12 kr/kg har jag aldrig sett

christelle

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 19 sep-15 kl 12:24 »
Helt klart blir det intressant när man tittar på priserna.
Bifor från 9kr kilot medan strösocker kostar omkring 12kr kilot. Men då är bifor redan uppblandat och strösockret är torrt.
En inte helt lätt ekvation när man helt plötsligt blandar in timlön.
Socker kostar på mitt lokala Coop 99:- för 12 kg, Bifor hos Joel vax kostar 180 :- för samma sockermängd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 19 sep-15 kl 14:44 »
Socker kostar på mitt lokala Coop 99:- för 12 kg, Bifor hos Joel vax kostar 180 :- för samma sockermängd.

Nu tillhör ju Joel inte de billigaste som säljer Bifor... Men hur räknar du ut att det blir billigare för dig med sockret i exemplet här ovan?? Har du en anställd från Kongo eller har jag missat något???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 19 sep-15 kl 15:09 »
Har man få kupor kan man lixom inte köpa palltank eller pall.

Få enheter = dyrt, och i sylttider finns det många erbjudanden på socker i butikerna.

Kan det vara så svårt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 19 sep-15 kl 15:48 »
Och hur många räknar timpeng på varje moment i sin småbrukargärning?

Anställd från Kongo, då lär inte biverksamheten gå runt ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 19 sep-15 kl 15:50 »
Nu tillhör ju Joel inte de billigaste som säljer Bifor... Men hur räknar du ut att det blir billigare för dig med sockret i exemplet här ovan?? Har du en anställd från Kongo eller har jag missat något???
Var exakt införskaffar du den billigaste Biforen då och vad kostar sockret i den????

Sen är det ju det där med att diskutera nerlagd arbetstid i biodlingen...contra att inhandla ibland dyra maskiner för att underlätta arbetet.
Jag blandar 6 kg socker i varmt vatten taget ifrån kranen i en biforspann, sockret löser sig på 10 min med några kringvispningar med  några minuters mellanrum, jag blandar 4-6 sådana spannar direkt efter varann så hela proceduren kanske tar 30-40 min.

« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 15:59 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser