Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda sockerlag med biltemapump  (läst 6627 gånger)

kupsnickaren

• Småland
Blanda sockerlag med biltemapump
« skrivet: 11 sep-15 kl 20:45 »
Idag köpte jag en biltemapump den största dom hade 1000w  jag har läst i någon tråd att den här pumpen funkar riktigt bra till att blanda sockerlag med   men den löser ut redan efter 30 sekunder och står stilla 7-8 minuter sen startar den igen i 30 sekunder undrar om den är för klen eller om jag missat något blandar i en blå plasttunna  hängde ner pumpen i ett snöre så den inte når botten  efter lite handarbete med en trästav är nu sockret löst men pumpen går fortfarande bara 30 sekunder är den för klen eller gör jag något fel?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Blanda sockerlag med biltemapump
« Svar #1 skrivet: 11 sep-15 kl 21:22 »
Vilken typ av pump?
Länk?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 11 sep-15 kl 22:17 »
Är det en dränkbar dräneringspump som drivs av en enfas asynkronmotor?

Sockerlagen är ju mycket mer trögflytande än det vatten som pumpen egentligen är tänkt att pumpa, så det kommer definitivt att gå tungt för pumpen. Man bör komma ihåg att en egenhet med enfas asynkronmotorer är att de är mycket känsliga för spänningsfall, nätspänningen behöver bara sjunka litegrann för att motorn ska förlora vridmoment och "kurka" så den blir stående och motorskyddet löser ut.

En sak som kan hjälpa upp situationen är att se till att ha en kraftig matning till pumpen. Mata den inte via långa skarvsladdar eller från ett uttag långt bort i något uthus med klen matning, utan koppla den med så kort sladd som möjligt till ett vägguttag som befinner sig nära gårdens elcentral. Om du har en multimeter, mät nätspänningen och om den ligger mycket under 230 V så ska man kanske inte vänta sig något bra resultat i vilket fall.

Det kan också vara bra att starta pumpen i luften och låta den få upp full fart innan du sänker ner den i sockerlagen.

En sån där motor blir svagare när den är mycket varm, så om överhettningsskyddet har löst ut en gång bör du inte starta om direkt när det har återställt sig utan vänta någon timme så att motorn har kallnat ordentligt. Sänk gärna ner pumpen i kallast möjliga vatten medan du väntar.

larsa66

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 12 sep-15 kl 09:26 »
Jag har den här Biltema pumpen och jag blandar ca  400 Liter 60% lösning per år  utan problem.jag tror du har för stor pump.jag har även en stor och fin kärcher och den stänger av hela tiden.

kupsnickaren

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-15 kl 12:02 »
Tack för svaren jag får fundera på dem  glömde skriva att jag har ingen utloppsslang kopplad till pumpen utan den är bara nedsänkt som den är men det ska väl inte behövas eller?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-15 kl 13:08 »
Om man vill få pumpen att inte gå så tungt i högvisköst media så kan man minska på bladarean i pumphjulet/impellern.

Jag tycker det låter lite otäckt för binas hälsa att blanda sockerlösning med dessa kinapumpar som endast är avsedda för avloppsvatten. Det kan finnas en del "godsaker" i plasten och i motorn som kan läcka. Varför blandar man inte med en betongvisp eller en färgomrörare till borrmaskin?

kupsnickaren

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-15 kl 17:08 »
Jag har provat omrörare till stor borrmaskin men det var inget jag gör om  tänkte att det verkade smidigt med en pump och just den här pumpen är tillverkad i rostfritt stål

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-15 kl 17:52 »
Om pumpen får en strypning, alltså en smalare slang eller liknade, så öser den inte lika mycket och kräver därför mindre energi. Så testa att sätta i åtminstone slanganslutningen.

Rostfritt är bra. Vet inte hur det är med axeltätningen och det som finns innanför. Troligen är det inga problem.

larsa66

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 12 sep-15 kl 18:23 »
Jag har 3 meter slang i utloppet.nä tror inte heller det är problem med gift i pumparna då är det nog värre med dom som tar reda på gamla pallar och gör ramvirke av.

kupsnickaren

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-15 kl 18:26 »
Bra ide  men ska man strypa tillflödet till pumpen  eller utflödet kan inget om flöden

kupsnickaren

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 sep-15 kl 18:34 »
Det kom ett nytt svar medan jag  svarade själv är bäste dräng  Larsa 66 vad har du för pump eller om du har ungefärliga uppgifter om kapacitet

larsa66

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 12 sep-15 kl 18:59 »
Jag har Biltemas rostfria 500 w

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 12 sep-15 kl 20:27 »
Som näms tidigare så är dom pumparna inget för den höga densitet som bifoder har.
Detta då socker är en enormt dålig värmeledare och när pumpen går så utvecklas det värme i pumphuset, och dels så går det trögt igenom och värmen evakueras i otillräcklig hastighet.
Den enda pump som jag skulle tro fungerar är en membranpump.
Det finns en uppsjö olika varianter och storlekar.

Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 sep-15 kl 22:10 »
Nu doppar väl inte biodlarna pumpen i torrsocker, så värmeavledningen från höljet är nog inget större problem ;)

Det är nog så att det är mindre marginal till överhettning i den starkare pumpen helt enkelt, och den sega soppan blir för tung att pumpa.

Bäst minskning av pumpmotståndet borde en strypning på intaget ge, men det är krångligt så kör på trycksidan. En varvtalsreglering skulle nog fixa det också.

Normalt när man blandar halvsega lösningar så har man en långsamgående motor, oftast en trefas med nedväxling, kopplad till en storbladig propeller i rostfritt. Om jag skulle bygga ihop något sådant utan att ha något hemma så skulle jag satsa på en cementvisp typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Mixer-PCM-140---Blandare-2000030976/

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 12 sep-15 kl 22:18 »
Nu doppar väl inte biodlarna pumpen i torrsocker, så värmeavledningen från höljet är nog inget större problem ;)

Det är nog så att det är mindre marginal till överhettning i den starkare pumpen helt enkelt, och den sega soppan blir för tung att pumpa.

Bäst minskning av pumpmotståndet borde en strypning på intaget ge, men det är krångligt så kör på trycksidan. En varvtalsreglering skulle nog fixa det också.

Normalt när man blandar halvsega lösningar så har man en långsamgående motor, oftast en trefas med nedväxling, kopplad till en storbladig propeller i rostfritt. Om jag skulle bygga ihop något sådant utan att ha något hemma så skulle jag satsa på en cementvisp typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Mixer-PCM-140---Blandare-2000030976/

60% socker i vattnet!
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 12 sep-15 kl 22:32 »
Skall inte vara några problem för en centrifugalpump. Hänger man den i övre delen av tunnan (vattenfasen) och låter slangen ligga nere vid botten så skall det gå fint. Om nu inte pumpen är maxad så den har dåliga marginaler.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 sep-15 kl 09:39 »
Den termiska konduktiviteten för sockerlösning ligger på ca 0,4 W·m-1·K-1 för 60% lösning jämfört med vatten 0,6.
Det är alltså ingen avsevärd skillnad och kan inte jämföras med torrsocker när värme ska ledas bort i pumpen.

Minskat genomflöde p g a högre viskositet och obefintliga marginaler spelar nog större roll här. Att strypa flödet gör bara det problemet ännu större.

Finns pumpar som håller. Kör själv Danfoss rostfria dräneringspumpar KP  250 med semiöppen impeller. De har aldrig löst p g a överhettning. Fast i specifikationerna så står såklart att de inte är avsedda för kontinuerlig drift och bara vatten eller gråvatten.

Mvh/M

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 sep-15 kl 10:38 »
Om flödet passerar motorns ytterhölje håller jag med om att strypning ger sämre värmeavledning, men i många dränkpumpar har det pumpade vattnet ingen kontakt med motorhöljet. Nu tror jag ju inte att höljet blir speciellt varmt ens på en 1000w pump, men tror man det påverkar så går det ju alltid att rikta slangen mot höljet.

Testade precis på en enkel dränkpump och total strypning av flödet gav 10% mindre energiförbrukning, vilket i och för sig inte är mycket men kan vara tillräckligt för att få det att fungera.

Tror att det största misstaget var att sänka pumpen för långt ned i blandningskärlet.

Pumpa på :)

kupsnickaren

• Småland
« Svar #18 skrivet: 13 sep-15 kl 14:40 »
ska köra en sats i kväll och prova med att strypa utflödet  insuget blir svårare att strypa  själv är bäste dräng hur gjorde du strypningen  vad gäller pumpens hölje så är det inte det minsta varmt när pumpen löser ut och jag har pumpen högt upp i tunnan och som sagt pumpen löser ut även när allt socker är löst

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-15 kl 15:29 »
När jag testade så knep jag bara ihop slangen, men i ditt fall är det nog bäst med en rörstump med ett 10 mm hål i och en slangklammer.

Hoppas du har kvittot kvar, för det kan vara så att pumpen är lite i känsligaste laget. Testa att köra den i vanligt vatten med fullt flöde så den får ta i för fullt, kanske att den löser ut då med. Eftersom den är typad för max 35 grader så kan du ju höja testvattnets temp till det också.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser