Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rabarbersylt & saft  (läst 8466 gånger)

mrsmp

rabarbersylt & saft
« skrivet: 11 apr-07 kl 15:17 »
Har mycket rabarber i trädgården och hade tänkt mig att använda det i år. Finns det någon som har recept på Rabarbersylt och rabarbersaft? :)

Hällmansro

Re:rabarbersylt & saft
« Svar #1 skrivet: 03 maj-07 kl 17:39 »
Jag har massor av roliga recept med rabarber.
Bl. a rabarberchutney.

JAg får återkomma - för jag är på jobbet och har av förklarliga anledningar inte med mig min dyrbara receptsamling med mig.

Om du vill kan du maila mig "mer privat" så kan  jag skicka lite olika recept.

Jag kokade svartvinbärssaft i går kväll - jag orkade inte göra det i höstas - så tyvärr fick det ligga i " dyrfrysen". Nu tömde jag frysen och slängde den på Återbruket.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 03 maj-07 kl 17:56 »
Nej, snälla skicka inte recepten privat. Låt alla ta del av dem! Idag kokade jag också rabarbermarmelad, men jag är inte så nöjd med receptet, så jag berättar bara så mycket som att det skulle tillsättas rosenblad på slutet efter kokningen och att jag ersatte det med en skvätt rosenvatten som har legat i skåpet i evigheter. Och det smakade helt okej.

Hällmansro

« Svar #3 skrivet: 03 maj-07 kl 18:19 »
Jag har inga hemlig recept, utan det var kanske lite enklare att skicka dem som bilagor till dig.

men jag håller med : fler skall få tipsen !!

Återkommer !
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 03 maj-07 kl 19:31 »
Rabarbermarmelad med vaniljstång är suveränt gott!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 08:12 »
En (bit) vaniljstång kan piffa upp mycket...  :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 15:40 »
Rabarbermarmelad med vaniljstång är suveränt gott!
Absolut! Annars har jag ett recept på rabarber- och morotsmarmelad:
500 g rabarber
500 g morötter
2 dl vatten
7 dl socker
4 tsk pektin
2 msk socker

Skölj rabarbern och putsa den ev. Skär i mindre bitar. Skala morötterna och riv dem på rivjärn. Lägg alltsammans i en kastrull och tillsätt vattnet. Koka blandningen under lock ca 15 min. Tillsätt sockret och rör om tills det är upplöst. Koka marmeladen ca 5 min utan lock. Blanda samman pektinpulvret med 2 msk socker. Strö blandningen över ytan under omrörning. Stormkoka utan lock i ytterligare 2 min. Ta kastrullen från värmen och skumma väl. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut väl

Kanel funkar också fint med rabarber:

RABARBERSOPPA  6 port

400 g rabarber
6 dl vatten
Saften av 1 citron
1½ - 2 dl socker
1 bit hel kanel

Redning:
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
½ dl vatten

Skölj och ansa rabarbern. Skär i mindre bitar. Koka upp vattnet, citronsaften, sockret och kanelen. Tillsätt rabarberbitarna och ge soppan ett uppkok. Blanda samman potatismjölet, vaniljsockret och vattnet, och red av soppan. Servera soppan riktigt kall.

Den här har blivit en ny favorit:

RABARBER- OCH JORDGUBBSPAJ         12

Pajdeg:
6 dl vetemjöl
200 g margarin
2 msk florsocker
5 msk iskallt vatten

Fyllning:
8 dl rabarberbitar
4 dl jordgubbar
1½ dl socker
1 ägg
2 msk maizenamjöl

Hacka snabbt samman alla ingredienserna till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform som mäter ca 25 cm i diameter. Spara en bit av degen till gallret på pajen. Ställ kallt att vila ca 30 min. Sätt ugnen på 175.  Skölj och ansa rabarbern och skär den i mindre bitar. Skölj jordgubbarna, rensa och halvera dem. Blanda samman bitarna och fördela dem jämnt i formen. Strö över sockret. Vispa upp ägget lätt och blanda ner maizenamjölet. Ringla smeten över rabarber- och jordgubbsfyllningen. Kavla ut den sparade degen tunt, sporra upp i remsor och lägg över fyllningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 50-60 min. Servera gärna vaniljglass eller lättvispad grädde till.

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 06 maj-07 kl 22:03 »
Jag, min snåljåp, gjorde marmelad på fruktmassan efter skållad rabarberdricka och det blev kanongott! Koka massan med socker enligt vilket rabarbermarmelad som helst (eller fuska med typ Certo...). Jag pytsade dessutom i en skvätt Arehucorom vilket piffade upp.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 06 maj-07 kl 22:09 »
Jag pytsade dessutom i en skvätt Arehucorom vilket piffade upp.

Que? Låter väldigt exotiskt vad det än är. Kanske huggormsgift på latin?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 22:20 »
Skrev fel, det ska vara Arehucas rom. Den är Gran Canarias inhemska, mörka rom som smakar ljuvligt, precis som den är. Påminner om Cruzan Rum i Caribien, nästan som punch.
Mina föräldrar var tidigt ute med charterresor, främst till Gran Canaria redan 1966. De förälskade sig i rommen och jag har ärvt den kärleken.
Det går säkert med någon annan mild, mörk rom.
Go for it!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 07 maj-07 kl 07:33 »
Vi blev påprackade en såndär flaska rom, i likhet med så många andra som besöker ön och vi är inte särskilt förtjusta i dne osm sån...  :-\ men att hälla ner den i marmelad kanske vore en idé. Hur mycket vågar man ta tror du Maria?

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 07 maj-07 kl 08:48 »
Rom i marmelad, det brukar jag också ha i, det har jag lärt mig av min tyska svärmor. Det behövs inte så mycket, men å andra sidan skadar det väl inte med mera, för alkoholen kokar nog bort. Så här gör jag på en sats på ett kilo bär: När marmeladen är färdig häller jag i motsvarande en snaps eller så. Då kokar det upp som bara den, även om sylten inte står kvar på plattan, så var beredd på det. Sen rör man om och fyller på burkar som vanligt. Det luktar himmelskt när man sedan öppnar burken, men tyvärr försvinner romaromen om man inte äter upp sylten tillräckligt snabbt.

Nordtyskarna brukar även ha rom och kandissocker i starkt te. Tror även det är rom i deras kaffe, som kallas Fariséer(kaffe). (På kyrkkaffet brukade församlingsborna spetsa kaffet i hemlighet för att prästen inte skulle se att de drack alkohol, men en gång fick han fel kopp, varvid han utbrast: Era hycklande fariséer!)
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 08:49 av Sommartorparn »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 08:57 »
Tack Sommartorparn! Snart kommer jag och gör studiebesök i ditt kök!  ;) :-*

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jun-07 kl 00:44 »
Till eulalia och alla andra!

Jag kokade en smarrig rabarbersaft idag. Som vanligt så vet jag aldrig helt och hållet vad jag håller på med, så här kommer ett ungefärligt recept.

3 rabarberstjälkar hade jag
några (kanske 7-10 st) jordgubbar från frysen
En himla massa socker
Sen vatten. Kan ha varit ca 1,5 liter eller nåt..
ett rågat kryddmått kryddpeppar
två rågade kryddmått malda nejlikor
tre rågade kryddmått kanel

Har aldrig gjort saft förut, men gott blev det! Nu ska jag bara se om jag lyckas göra nåt på fruktmassan som blev kvar!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jun-07 kl 13:04 »
Tack Drömmaren, ska nog försöka mig på detta "ungefärliga" recept inom kort  ;)
Har de facto 3 påsar fryst sockrad rabarber...kanske till helgens utflykt?

Jag kan rekomendera alla andra att göra testa, Drömmares rabarbersaft var otroligt uppfriskande!
Kryddorna var pricken över iet..

hur mycket tippar du att "en himla massa socker" är, mellan tummen och pekfingret?
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 13:05 av Eulalia »

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 08 jun-07 kl 14:30 »
Eehh.. jag hällde bara direkt från påsen.. Jag försöker på en kvalificerad gissning om ca tre-fyra deciliter. Kan ha varit mer.. Skulle nog behöva mäta, titta och uppskatta för att vara säkrare.. Men när jag smakade av smakade det sötare än man vill dricka, och den färdiga saften spädde jag med ungefär två delar vatten till en del saft. Hoppas det ger nån klarhet.. Köpte pektin på flaska och kokade marmelad/sylt på rabarbermassan som blev kvar. Får se om sambon gillar den. Jag själv är inte mycket för marmelad alls..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Torsabjörke

« Svar #16 skrivet: 10 jun-07 kl 20:01 »
Kokar just rabarber marmelad med kanel och citron

1kg rabarber
1liter socker
1 citron
2 kanelstänger
 ev 2 tsk melatin

skär smått och varva rabarber socker och citron, låt stå i några timmar. Koka upp och sjud i ca 1/2h med kanelstängerna. Tillsist blanda i melatinet.

man kan använda hackad mandel och ingefära, men jag gillar inte ingefära och hade inte mandel hemma ::)

ha det bra!
 ;D
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

4711

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 11 jun-07 kl 22:57 »
rabarber du ljuvliga...
kräm gör jag alltid på den första rosa rabarbern, följ vilket krämrecept som helst om man inte "har det i fingra", smaka av med lite vanilj och servera med kall mjölk.
jag brukar oxå koka marmelad med ingefära och mandel, det smakar ljuvligt på en bit lagrad ost en kall vinterkväll.
elin

Vildvittra

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 jun-07 kl 22:27 »
Har mycket rabarber i trädgården och hade tänkt mig att använda det i år. Finns det någon som har recept på Rabarbersylt och rabarbersaft? :)

Superenkel och god rabarbersaft har jag gjort idag (och i flera år):

3 kg rabarber
2 citroner
3,25 l kokande vatten
2-2,5 kg socker
30 g vinsyra
1 krm natriumbensoat

Skär rabarber och citroner i bitar
Slå på kokande vatten
Låt stå i 2 dygn - sila
Rör ner socker lite i taget
tillsätt vinsyra och natriumbensoat
Tappa upp på flaskor

Man kan använda ganska grov och "tråkig" rabarber och det blir jättegott. Om jag inte orkar göra saft på all rabarber på en gång så skär jag den bara i bitar och lägger i typ ICA-kassar och sen ner i frysen. Bara att ta upp och göra saft när man har lust sen.
Lycka till!

Vildvittra

Eveliwa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jun-07 kl 21:15 »
Min mor gör ofta underbar jordgubbs sylt. Undrar om det smakar lika fantastiskt på rabarber ?  ??? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 3 användare
ärt, alfhild, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser