Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undran och frågor om brunn och vatten!  (läst 1675 gånger)

koken

• Västergötland
Undran och frågor om brunn och vatten!
« skrivet: 03 sep-15 kl 21:56 »
Hej!
Första inlägget för mig...
 Vi bor i ett hyrt hus med självtryck och vattnet har varit ett gissel för oss.
 Brunnen har varit ett mysterium då värden verkar veta väldigt lite om den. Ni kanske kan säga något om den typ, djup?
  Brunnen är täckt av en liten bod med en liten låg dörr... Det går att se vattnet direkt vid öppningen, typ som en damm.
Han påstår att den är från 1700-talet och vet inte hur djup den är, eller hur den är gjord. Huset är från slutet av 1800 talet.
 Han säger att den aldrig sinat, men vattentrycket är väldigt lågt under sommaren då det inte regnat mycket, blir en hel del väntan och vi duschar helst hos någon annan. Varmvattenberedaren kan inte fyllas mycket...
 Vattnet blir väldigt rödbrunt av järn nu när det varit torrare, toaletten har vi spolat ett tag med regnvatten ur tunnor då den sattes igen av järnet. Millimeterstora järn partiklar överallt i vattnet. Senaste veckorna är det inget direkt synligt...
 Vi har gjort provtagning maj förra året, första visade för mycket koppar, men då utan spolning innan.
Vid andra provet var det OK.
 Nu är det så att vattnet har blivit väldigt fett. All disk blir kladdigt och fett. Har aldrig varit så här mycket innan och tycker det ökar.
 Lukten på vattnet är inget speciellt, förutom järn kanske, färgen är svagt rödbrunt.
Miljökontoret kan inte säga mycket utan provtagning, men kanske ni kan? Frågade om det fanns många ekar runt brunnen...
En länk till bild på vattnets yta.
https://drive.google.com/file/d/0ByTrYq3MEBQVUXNmZ21POElsOVE/view?usp=sharing

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Undran och frågor om brunn och vatten!
« Svar #1 skrivet: 03 sep-15 kl 22:17 »
Jag misstänker att det är en grävd brunn som är fodrad med sten.
För att bli av med det som färgar vattnet och "gruset" bör ni installera vattenfilter.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-amp-pumpanlagg-/vattenfilter/
Först ett av dom grövsta dom har och efter det ett finare.

Sitter det silar i kranar och ventiler så är dom säkerligen igensatta och därför rinner det dåligt.
I köksarmaturen sitter dom oftast längst ut, i duschen innan blandaren.

Rinkaby har även kolfilter för att få längsta möjliga livslängd på dessa så tycker jag att man skall montera det under diskbänken med separat kran för dricksvatten och matlagning.
Men innan den investeringen bör ni göra ett vattenprov för att se om det räcker.

För vår del så verkade det räcka med de två filterna på ingående vatten i huset.
Men jag kommer hänga dit ett kolfilter för säkerhets skull.

Avseende fettet så har jag inte den blekaste aning men får tankar i riktning avlopsanläggningen.
Men det behöver absolut inte vara så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 03 sep-15 kl 22:30 »
Nu är det så att vattnet har blivit väldigt fett. All disk blir kladdigt och fett. Har aldrig varit så här mycket innan och tycker det ökar.
Ta med ficklampa ut och lys ner i brunnen och se om det ligger något dött djur däri

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-15 kl 19:07 »
Jag tror inte det år så stort fel på brunnen. När en brun inte använts på länge, så behöver den länsas. Det betyder att den behöver tömmas helt på vatten. Då kommer det att rinna till friskt vatten. Det brukar vara lättast med en dränkbar pump. Dom brukar inte vara så dyra. 400kr kanske.
kretslopp

dalldall

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 sep-15 kl 21:02 »
en brunn skall vara tät o ventilerad, att man kan se vattnet i dörröppningen låter inte bra alls. har läst nånstans att man bör tömma brunnen o rengöra och ev klorera den vart tionde år. mycket järn, döda djur o kanske humus verkar det som du har i den. beroende på hur tillströmmningen e och hur djup den e måste du ha en rejäl pump för o tömma den, finns o hyra. jag tömde nästan min brunn med hyrd pump, fast längst ner forsade vattnet in så det gick inte helt.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 sep-15 kl 21:11 »
Som sagt det är egentligen ingen mening att göra något innan ni har pumpat den torr och sett om problemen fortsätter

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 sep-15 kl 21:42 »
Innan jag städade brunnen här såg det oljigt ut på ytan. Mycket organiskt material som trillat i under åren.. Blir snabbt mängd av sniglar, daggmaskar och annat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser