Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla frysar suger ström!!  (läst 26900 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #60 skrivet: 01 sep-15 kl 19:28 »
Ja, om man skall placera sina tillgängliga pengar på rätt ställe för att få ned sin elförbrukning, eller energi och resurskonsumtion, så lär inte att byta ut en halvgammal frys mot en ny vara rätt val.

Jag har två stora boxar, A+ båda två och inköpta kring 2002. Den ena en vanlig och den andra med automatisk avfrostning. Båda Whirlpool och ställda på -18 grader och de står i jordkällaren där det är ca 15 grader nu och det dyker till ca 3-5 grader i kallaste perioden. Letade reda på två energimätare och kopplade in dem idag vid middag. Jag har precis som torbjörn mätt andra av de frysar och någon kyl som passerat huset, men jag kommer inte ihåg några exakta siffror. Jordkällaren har jag mätt som enhet förut då min fru har gått på många av de här rapporterna om frysar som drar så mycket, så jag vet att det inte är någon större förbrukning, men jag har aldrig kollat skillnaden dem emellan.

Tännlappen

• -
« Svar #61 skrivet: 01 sep-15 kl 20:35 »
...Hoppas dina mätare mäter rätt eller kanske har funktion så det går att se hur många gånger+tid dom är igång...På våran A+ står det 0,599kw per dygn ca 220kr om året då en krona kilowatten räknat...Finns även en klisterdekal med ett grönt träd på frysen så nog är den miljövänlig  :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 01 sep-15 kl 20:56 »
Har inte kontrollmätt mätarna, men de är av samma typ så frysarna tävlar för närvarande med samma domare ;D

Har också gröna träd, så det är miljövänligt så det stänker om det ;D

Tännlappen

• -
« Svar #63 skrivet: 01 sep-15 kl 21:25 »
 :D ...Gröna träd är hemligheten...Får man en fanatikersläng så får man ligga och lyssna på frysen och bara ta ut varor eller stoppa in varor när man hör att frysen ändå är igång så den inte startar upp i onödan  ;D

andtol

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 01 sep-15 kl 21:39 »
Jag ska mäta våra frysar också. De går för jämnan tycker jag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 01 sep-15 kl 22:06 »
Jag hade en box som gick för jämnan. Den var det dryga 30 minus i. Blev kurerad med en yttre termostat och gick bra i flera år. Kolla tempen , Toll.

Det som är bra att veta om frysar och kylskåp är att de vanliga kompressorerna inte är kraftigare än 60-280W. Alltså kan de inte dra en enorm mängd el även om de går kontinuerligt. Ett litet element på 500w eller en frostvakt på 400w är alltså betydligt värre än en frys som skenar.

Nymans

• Gotland
« Svar #66 skrivet: 01 sep-15 kl 23:13 »
Igår frostade jag av den gamla Cortinan från uppskattningsvis 1957. Vi skänkte den till länsmuseet för tio år sen men de har inte hämtat den ännu. Nu ska jag fylla den med tomater som jag ska göra ketchup av senare i höst, om jag orkar. Sen ska jag ta ett samtal till med länsmuseet för jag ska göra om uthuset där den står till verkstad och då får inte den frysen plats där. Vill inte museet ha den blir det tippen. Den verkar dra en hel del ström, jag har satt en mätare på den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #67 skrivet: 01 sep-15 kl 23:54 »
Igår frostade jag av den gamla Cortinan från uppskattningsvis 1957. Vi skänkte den till länsmuseet för tio år sen men de har inte hämtat den ännu. Nu ska jag fylla den med tomater som jag ska göra ketchup av senare i höst, om jag orkar. Sen ska jag ta ett samtal till med länsmuseet för jag ska göra om uthuset där den står till verkstad och då får inte den frysen plats där. Vill inte museet ha den blir det tippen. Den verkar dra en hel del ström, jag har satt en mätare på den.

På jobbet har vi ett gammalt Cortina frysskåp, gissningsvis från runt 1970.  För några år sedan stod det och gick ständigt och jämnt, tills jag upptäckte att någon hade råkat slå till strömbrytaren för infrysning. Nu är det betydligt kortare drifttider, men jag har inte gjort någon energimätning på det skåpet än. Temperaturövervakning finns dock, och temperaturen brukar pendla mellan -17 och -21 grader.

Tännlappen

• -
« Svar #68 skrivet: 02 sep-15 kl 00:15 »
 :D...17-21minus borde väl vara godkänt ...Tänkte på dom här frysskåpen...Vi har haft ett sådant i uthuset en gång som rostade upp ,dörrarna blev skeva och då började isen leta sig ut trots tejp... tyckte även magnetlisterna förlorade sin magnetism...Sedan var det liksom plastskivor framför facken som bara snäppte sönder ...Så frysskåp är säkerligen känsligare än en box...Tillägg: Minns lite till... för mig att nedre lådan hade ett fast plastskiva fastsnäppt...Dom där plastskivorna kanske hade som funktion att hålla kvar kylan lite extra...Sedan blev den en fermenteringskammare och till sist blev det tippen....Viktigt man vet historien om frysarna  :D
« Senast ändrad: 02 sep-15 kl 00:44 av Tännlappen »

Anders G.

• -
« Svar #69 skrivet: 02 sep-15 kl 09:08 »
"Jag har inte mätit men" .... "Jag tycker"....."1957".....

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #70 skrivet: 02 sep-15 kl 09:49 »
Jag har mätt, men nu bara en kort stund under varmaste perioden med energimätare som kan visa för mycket. Extrapolerat så drar den vanliga boxen 300kWh per år och den med automatisk avfrostning 290kWh per år. Finns inte en chans att jag byter ut dem för något som drar mindre innan de är slut. Taget ur minnet så drar de båda plus en gammal box som stod där då jag mätte ungefär 25% mindre på vintern.

Den här debatten om snåla frysar, standbye-förluster eller lågenergilampor har en tendens att lukta rökridå. Bilarna blir bara större och större och folk åker utomlands 2 ggr om året som om det vore en mänsklig rättighet. När jag läste rubriken på den här tråden så såg det ut som en rubriksättning från Aftonbladet och jag förväntade mig ruskiga siffror.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #71 skrivet: 02 sep-15 kl 10:16 »
Helt ot är det någon som vet om det är sant att frysar drar olika mycket beroende på hur fulla de är?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 02 sep-15 kl 10:25 »
Ja allt som mäts och skrivs här är synnerligen vetenskaplig fakta

Frysarna har kommit och fungerar ungefär 100 ggr bättre än de gamla.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #73 skrivet: 02 sep-15 kl 10:26 »
Ja allt som mäts och skrivs här är synnerligen vetenskaplig fakta.

var detdär ett svar till mig? Mitt intresse med min fråga var rent praktiskt, kan man minska förbrukningen på frysen genom att packa den?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #74 skrivet: 02 sep-15 kl 10:28 »
Egentligen borde det inte påverka, men marginellt kan det nog bli så att om frysen är full så kan termostaten känna av fel temperatur så att det blir kallare eller varmare än tänkt i vissa delar av frysen. Sådant kan nog dra några procent extra.

Däremot drar en frys väldigt mycket per infryst matbit om man bara har en bulle i sin frys ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 02 sep-15 kl 10:31 »
Ja allt som mäts och skrivs här är synnerligen vetenskaplig fakta

Frysarna har kommit och fungerar ungefär 100 ggr bättre än de gamla.
Då har du nog ett rekord där! 100 ggr, det är inte dåligt det ;D

Gilbert

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 02 sep-15 kl 10:35 »
var detdär ett svar till mig? Mitt intresse med min fråga var rent praktiskt, kan man minska förbrukningen på frysen genom att packa den?

Nej det var inget svar till dig Lena. Det var mera generellt till dem som får det till att en gammal frys är mer ekonomisk än en ny ...

De som saknar lite kulor i kulramen, räknar fort men fel. Gamla frysar får kategori C i alla mätningar och varje steg är minst -10%

Så en gammal till ny skiljer uppåt 70% i energiförbrukning oavsett vilka kommentarer det än får av alla tyckare om frysar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 02 sep-15 kl 10:39 »
Då har du nog ett rekord där! 100 ggr, det är inte dåligt det ;D

Jag kan vara i frysrummet utan att hörseln tar skada!! Har man alla samlade har man heller inga problem med starter oavsett väder.

andtol

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 02 sep-15 kl 10:41 »
Först 100 ggr bättre. Och sen 70%.

Du får bestämma dig, Gilbert. Och gärna redovisa dina mätningar, som du skrev om tidigare i tråden.

Gilbert

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 02 sep-15 kl 10:48 »
Toll, det finns för många häcklare på forumet för något sådant. Det blir bara ett 100-tal nya lika vetenskapliga inlägg som tidigare och det behöver inte jag läsa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser