Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla frysar suger ström!!  (läst 23929 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Gamla frysar suger ström!!
« skrivet: 25 aug-15 kl 18:47 »
Vi har 7 frysar som står och surrar. Vi skall dra ner till 6 st och jag mätte förbrukningen på de äldsta. De gamla 400 liters är dessutom längre/tyngre än de nya och drar drygt 70% mera än en 400 liters A+.

Vi valde 400 liters A+ före 292 liters A++ med bredd 132 cm.

Volymen är intressant och liten skillnad i förbrukning per liter.

Tretti.se med fri frakt och idag 10% extra rabatt. Hade dessutom bra pris innan rabatterna.
Beställde två st och kastar ut 3 strömslukare.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #1 skrivet: 25 aug-15 kl 19:18 »

Tretti.se med fri frakt och idag 10% extra rabatt. Hade dessutom bra pris innan rabatterna.


De får ju inte direkt bra omdömen från sina kunder. Där handlar man inte helt enkelt.
https://se.trustpilot.com/review/www.tretti.se

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #2 skrivet: 25 aug-15 kl 19:22 »
De får ju inte direkt bra omdömen från sina kunder. Där handlar man inte helt enkelt.
https://se.trustpilot.com/review/www.tretti.se

Fast jag har bara goda erfarenheter
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #3 skrivet: 25 aug-15 kl 19:28 »
Jag har aldrig haft problem, har bara köpt otympliga saker (stora/tunga) till ofta bästa pris och sedan snikat in fri frakt hem till dörren. Passar oss perfekt!!


torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #4 skrivet: 25 aug-15 kl 20:03 »
Men det ska mycket till innan en gammal frys drar så mycket ström att man direkt kan räkna hem ränta och amortering på en ny genom minskad elförbrukning.

Den "värsta" jag har mätt på var en stor Elektrohelios-frysbox från 1958, som jag mätte på strax innan den slängdes ut omkring 2005. Den drog 180 W i medeleffekt, och då gick kompressorn större delen av tiden. Det blir alltså knappt 1600 kWh per år, säg för enkelhets skull lika många kronor per år.  En ny lika stor box tror jag knappast kommer under 70 W i medeleffekt.
Det hade varit intressant att veta vad den där gamla boxen hade för förbrukning i nyskick, nu när den slängdes ut var isoleringen praktiskt taget obefintlig - i locket låg en mineralullsmatta som ständigt var genomblöt av kondensvatten, åtminstone sedan början av 70-talet hade locket varit så tungt att fjädrarna inte orkade hålla det uppe. Och resten av boxen var isolerad med någon slags uretanskum som hade krympt ihop till 1/4 av den ursprungliga tjockleken och lämnat en fri luftspalt, som längst ner i botten förmodligen oftast var fylld med vatten eller is.

Andra effektsiffror som kan nämnas är ett 2/3-högt frysskåp, Cylinda, 1972 , som drog 75 W i medeleffekt när det var 30 år gammalt. Halvhögt frysskåp, Philips, ca 1991, det drog 58 W vid en mätning när det var 10 år gammalt. Liten frysbox (60 x 60 cm), okänt märke, ca 1995,  35 W medeleffekt när den var i stort sett ny. Den sista var den enda jag har mätt på som har "modernt" kylmedium, alltså R134. Övriga var R12-maskiner.

När man gör effektmätningar på kyl och frys så bör man komma ihåg att kompressormotorn oftast har dålig effektfaktor (stor fasförskjutning mellan ström och spänning). Billiga energimätare som inte tar hänsyn till fasförskjutningen visar en mycket högre effekt/energiförbrukning än den verkliga när man mäter på ett sådant objekt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #5 skrivet: 25 aug-15 kl 20:25 »
Ett av syskonen är elektriker med behörighet och jag själv jobbat med elektronik konstruktion och design i snart 35 år i eget bolag.
Vi har mätt rätt och vad det nu är gör fel på frysar som är slut/gamla/drar mycket ström bryr jag mig inte så mycket om, den åker ut.

Den kanske duger till någon förvaring utan elanslutning.

Vi ser till totala strömförbrukning och det är den som skall ner. Ut ned A--- frysar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #6 skrivet: 25 aug-15 kl 20:34 »
Varför har du sju frysar? Bunkrar du älgkött? Jag har ingen frys. Jag förstår inte vad man ska ha i den förutom glass och vodka.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #7 skrivet: 25 aug-15 kl 20:37 »
Sedan har de gamla 400 liters långt till nya A+ och t ex A++ som har 339 resp 211 kWh/år specade. Data från Electrolux.

« Senast ändrad: 25 aug-15 kl 20:48 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #8 skrivet: 25 aug-15 kl 20:48 »
Varför har du sju frysar? Bunkrar du älgkött? Jag har ingen frys. Jag förstår inte vad man ska ha i den förutom glass och vodka.

De fanns här från början och jag är en ekorre som fyller på sommar höst och har hela vinter/vår till nästa säsong. Men vi minskar ner, till 6 mindre frysar med bättre strömförbrukning. Jag är jägare och vi har Gotlandsfår, köttlådor och korv till legal försäljning.

Det finns bär, svamp och fläder saft till nästa år. Det tar plats till slut och jag jagar dov och gris och har mat som hamnar i frysen. Köttbullar, korvar, viltburgare, stekar och ribs tar plats.
I år har vi höns och gäss som hamnar i frysarna.
Pajer och bakverk också. Frysta grönsaker. En del som fungerar hamnar i jordkällaren men det är enklare att använda frysen.
Jag har säkert glömt något. På sommaren glass 😀 så klart!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #9 skrivet: 25 aug-15 kl 21:01 »
Den gamla frysen höll i 35 år iaf, får se hur länge en ny frys håller och vad kostnaderna blir om man måste köpa nytt oftare, eller om de blir ineffektiva snabbare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #10 skrivet: 25 aug-15 kl 21:18 »
För 35 år sedan kostade strömmen 10 öre kWh. Vem brydde sig?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #11 skrivet: 25 aug-15 kl 21:28 »
För 35 år sedan kostade strömmen 10 öre kWh. Vem brydde sig?

Det motsvarar alltså drygt 30 öre/kWh i dagens penningvärde.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #12 skrivet: 25 aug-15 kl 21:41 »
Ok, tack för svar. Jag ber om ursäkt för OT. Jag tycker inte det är intressant med strömförbrukningen, men det är intressant att höra att vissa har 7 frysar. Jag tror det hänger ihop med vår kultur. Mina föräldrar hade ett tag 2 frysar, medans de familjer jag jobbade för i USA inte hade någon frys alls förutom ett frysfack under kylskåpet för glass. Skulle vara roligt att läsa mer om frys-kulturen i Sverige. Kanske beror på att svenska electrolux uppfann den första frysen eller dyl.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #13 skrivet: 25 aug-15 kl 22:17 »
Beträffande fryskultur så får jag, när jag läser tidskrifter från 50-talet, känslan av att då när djupfrysning av mat var nytt i Sverige så ansågs det vara ett nyligen importerat amerikanskt påfund. Här var det ju i slutet av 50-talet som "alla" större hushåll skaffade sig frysbox, lite tidigare förekom en del samfällighetsanläggningar för t ex en hel by där varje delägare var berättigad till ett frysfack.

I tidiga svensktillverkade frysboxar var kompressorn och andra vitala delar i kylmaskineriet nästan uteslutande tillverkade i USA eller Canada. En bit in på 60-talet började även europeiska leverantörer (t ex Danfoss) dyka upp.

Den frysbox från 1958 som jag nämnde tidigare i tråden, stod hos mina morföräldrar. Farföräldrarna skaffade vad jag vet aldrig någon frys. Beträffande de två hus jag växte upp i så var det första, radhus byggt 1964, försett med kombinerat kyl- och frysskåp från början. Det andra, villa (typhus) byggd 1963, hade från början bara ett fullhögt kylskåp med frysfack, och mina föräldrar skaffade frysskåp ett par år efter inflyttningen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #14 skrivet: 25 aug-15 kl 22:32 »
Förresten dagens frysar har R600a (Isobutan).


torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #15 skrivet: 25 aug-15 kl 22:35 »
En del märken åtminstone, men R134 används fortfarande. Kanske mest i lågprismodeller.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #16 skrivet: 26 aug-15 kl 01:31 »
Apropå hur många frysar man har. Vi har tre frysar. Ett "halvt" frysskåp i köket, en liten frysbox bredvid tvättstugan och en stor frysbox i källaren som man måste gå ut för att komma till. I den stora har vi lammkött framförallt till försäljning men, även eget precis efter slakten. I den andra boxen har vi lammkött för eget bruk men, även annat kött just nu rådjur och vildsvin som vi bytt oss till mot lammkött. I frysen i köket har vi bröd, kött och annat som ska ätas snart, frukt, bär, frusna kryddor och lite annat. Snart ska vi göra om köket och då ska vi ha ett helt frysskåp där. Då får nog den lilla frysboxen flytta ut till källaren som man måste gå ut för att komma till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #17 skrivet: 26 aug-15 kl 06:13 »
Gäller att tänka utanför frysboxen. Skaffa en tork och avveckla 2-3 frysboxar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

andtol

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #18 skrivet: 26 aug-15 kl 08:10 »
Jag vill också veta hur mycket el den gamla frysen drog.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #19 skrivet: 26 aug-15 kl 09:32 »
Vi har tork till svamp, frukt, bär, kryddor och lite grönsaker och har därför mest kött i frysarna. Tanken med vår tredje frysbox är egentligen att den ska tömmas och stängas av under året fast det har vi inte lyckats med under de två senaste åren.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser