Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla frysar suger ström!!  (läst 23989 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #80 skrivet: 02 sep-15 kl 11:12 »
Helt ot är det någon som vet om det är sant att frysar drar olika mycket beroende på hur fulla de är?

I viss mån. Om frysen är i stort sett tom, så går temperaturväxlingarna fortare så att maskineriet får kortare drifttid för varje gång termostaten slår till. Och eftersom det inte just lämnar någon kyla (men drar ström ändå) under den eller de första minuterna efter tillslag, så går förhållandevis mer energi förlorad när den startar ofta och går i korta intervall. Dessutom är det troligt att en hel del av slitaget på kompressor och andra detaljer (startrelä mm) sker just i startögonblicket, så även ur den synpunkten är alla åtgärder som får kompressorn att starta mer sällan och gå längre tid för varje gång av godo.

En del moderna, påkostade frysar har varvtalsreglerad kompressor som sällan stannar helt och hållet utan går ner på lågt varvtal när det inte behövs så mycket kyleffekt, de bör rimligtvis påverkas mindre av hur fulla eller tomma de är.

andtol

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #81 skrivet: 02 sep-15 kl 11:29 »
Toll, det finns för många häcklare på forumet för något sådant. Det blir bara ett 100-tal nya lika vetenskapliga inlägg som tidigare och det behöver inte jag läsa.

Fast det blir skevt när du får häckla och vara besserwisser hur du vill men när andra gör det är det galet.

Syftet med alternativ.nu är att leva i ett självhushållarperspektiv. Det är en oerhört subjektiv åsikt vad det innebär men det syftet borde bära de flesta diskussioner. Och då är diskussionen om behovet av många frysar man har, hur mycket el man gör av med osv berättigad.

Och sen att bli ifrågasatt och be om siffror är inte så farligt, tycker jag. Har du siffror, dela med dig! Har du inga siffror, be om ursäkt och frågan är ur vägen. Men att i stället fortsätta vara besserwisser och klaga leder inte diskussionen vidare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #82 skrivet: 02 sep-15 kl 11:58 »
Vi lever helt utav gården 100% och vad är kriteriet för självhushåll?

Max en frys från 1957?

Jakt, fiske, fårskötsel, fjäderfän, skogsbruk och livsmedel. Vi får det att gå runt.

Men livsmedel hanteringen kräver en del maskinell utrustning.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #83 skrivet: 02 sep-15 kl 12:01 »
Fast det blir skevt när du får häckla och vara besserwisser hur du vill men när andra gör det är det galet.

Syftet med alternativ.nu är att leva i ett självhushållarperspektiv. Det är en oerhört subjektiv åsikt vad det innebär men det syftet borde bära de flesta diskussioner. Och då är diskussionen om behovet av många frysar man har, hur mycket el man gör av med osv berättigad.

Och sen att bli ifrågasatt och be om siffror är inte så farligt, tycker jag. Har du siffror, dela med dig! Har du inga siffror, be om ursäkt och frågan är ur vägen. Men att i stället fortsätta vara besserwisser och klaga leder inte diskussionen vidare.

Men hörni, vi är alla människor och som människa har man behov av att bli bekräftad. Det är inte alltid man fixar att bli emotsagd på ett helt känslofritt sätt därför.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #84 skrivet: 02 sep-15 kl 18:14 »
...Den största besparingen görs nog av att man överhuvud taget har en frys ,den som fixar en bortskänkesfrys när den gamla gjort sitt kanske gör den allra största  besparingen...Mindre körningar, utnyttja större inköp när det är billigt...Packar man bra och slänger skrymmande kartonger runt vissa varor får man plats med mer än man tror...Är man i livsmedelsbranschen får det ju inte vara för snuskigt...Börjar man oroa sig för kommunens inspektörer om man säljer livsmedel är man nog i en gränszon och får fatta det vuxna beslutet att fixa bättre prylar,då kan man säga att kommunens inspektörer fyller en liksom pådrivande funktion,behöver knappt visa sina anleten  :D...  Övrigt: Kyskåp ska tydligen också vara knökfulla för bäst ekonomi...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #85 skrivet: 02 sep-15 kl 19:09 »
utnyttja större inköp när det är billigt...

Varför handla:  bär, svamp, grönsaker ... hembakt
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #86 skrivet: 02 sep-15 kl 21:12 »
Varför handla:  bär, svamp, grönsaker ... hembakt
Visst har man tillgång till bär så behöver man ju inte köpa det likaså svamp som man kan plocka själv...hembakt går ju att fixa  :D  .Grönsaker frysta är bekvämt att köpa på senhösten ,våren... Lite får man av bekvämlighet köpa...Frysboxen är ju förövrigt en bekvämlighetspryl, alternativa konserveringsmetoder finns ju som sagt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #87 skrivet: 02 sep-15 kl 22:18 »
...Kollade en sida i England...vitvaror upp till tio år gamla skulle man inte fundera på byte...upp till 20 år kanske dags ...Sedan tas ett exempel men liksom bara ett antagande vad en gammal pryl drar...Man vet ju inte om det är samma volym på produkterna som jämförs...Måste ju till mer riktig fakta tycker jag annars kan man gissa att det finns kusiner överallt  :D

http://www.thegreenage.co.uk/buy-new-energy-efficient-fridge-freezer/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #88 skrivet: 03 sep-15 kl 02:34 »
Brukar ju ges spartips att fylla tomma utrymmen i frys eller kylskåp med vattenflaskor eller tomflaskor men det verkar ju inte vara värt besväret...
http://cooking.stackexchange.com/questions/57957/does-keeping-a-fridge-freezer-full-significantly-help-energy-efficiency


Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #89 skrivet: 03 sep-15 kl 08:27 »
...Kollade en sida i England...vitvaror upp till tio år gamla skulle man inte fundera på byte...upp till 20 år kanske dags ...Sedan tas ett exempel men liksom bara ett antagande vad en gammal pryl drar...Man vet ju inte om det är samma volym på produkterna som jämförs...Måste ju till mer riktig fakta tycker jag annars kan man gissa att det finns kusiner överallt  :D

http://www.thegreenage.co.uk/buy-new-energy-efficient-fridge-freezer/


Samma råd som vi gavs i Sverige för Naturskyddsföreningens uträkningar?
Tycker att deras bilagor kunde vara mer utförliga, men efter att ha försökt titta på deras rekommendationer mer utförligt så verkar det mycket troligt att frysSKÅP som inte har A++ bör bytas då energivinsten snabbt överstiger energin för återvinning och nytillverkning. Ekonomiskt är det dock fortfarande inte lönsamt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #90 skrivet: 03 sep-15 kl 08:57 »
Som i så många fall så måste man gå utanför den Svenska ankdammen för att få riktig information. Eller tänka själv och göra egna mätningar. Mina båda frysar ligger kvar i samma härad efter ytterligare ett dygn, 295 och 287 kWh i extrapolerad årsförbrukning med en omgivningstemperatur på 18 grader (såg fel och skrev 15 grader förut). Den med fläkt och automatisk avfrostning är aningen snålare.

Att enbart räkna energin för återvinning/nytillverkning blir galet då verksamheten som sådan alstrar mer problem än ren energiförbrukning. Ekonomiskt lönsamt får visserligen med en del av det övriga, men inte fullt ut. Speciellt när vi har all tillverkning i låglöneländer med tvivelaktig miljöhänsyn.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #91 skrivet: 03 sep-15 kl 10:04 »
Att enbart räkna energin för återvinning/nytillverkning blir galet då verksamheten som sådan alstrar mer problem än ren energiförbrukning. Ekonomiskt lönsamt får visserligen med en del av det övriga, men inte fullt ut. Speciellt när vi har all tillverkning i låglöneländer med tvivelaktig miljöhänsyn.

Detta kan jag hålla med till fullo om.
Det blir helt fel när man bara sitter och tittar på abstrakta siffror, antingen i kronor eller kilowatt.
Man måste försöka se till helheten, och där är saker och ting aldrig så svart och vitt eller enkelt.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #92 skrivet: 03 sep-15 kl 11:55 »
Detta kan jag hålla med till fullo om.
Det blir helt fel när man bara sitter och tittar på abstrakta siffror, antingen i kronor eller kilowatt.
Man måste försöka se till helheten, och där är saker och ting aldrig så svart och vitt eller enkelt.

Instämmer dessutom måste det bero på vad personen har för alternativ användning för pengarna.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #93 skrivet: 03 sep-15 kl 14:01 »
Gamla frysen!

Säljes till högstbjudande miljöpartist!!

Den är portabel, den väger bara nästan 100 kg.


Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #94 skrivet: 03 sep-15 kl 14:09 »
Nya frysarna!!!

Det känns bra att spara energi!!


« Senast ändrad: 03 sep-15 kl 15:50 av Gilbert »

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #95 skrivet: 03 sep-15 kl 14:53 »
Som i så många fall så måste man gå utanför den Svenska ankdammen för att få riktig information. Eller tänka själv och göra egna mätningar. Mina båda frysar ligger kvar i samma härad efter ytterligare ett dygn, 295 och 287 kWh i extrapolerad årsförbrukning med en omgivningstemperatur på 18 grader (såg fel och skrev 15 grader förut). Den med fläkt och automatisk avfrostning är aningen snålare.

Att enbart räkna energin för återvinning/nytillverkning blir galet då verksamheten som sådan alstrar mer problem än ren energiförbrukning. Ekonomiskt lönsamt får visserligen med en del av det övriga, men inte fullt ut. Speciellt när vi har all tillverkning i låglöneländer med tvivelaktig miljöhänsyn.

Naturskyddsföreningen gör en, tycker jag, mycket tveksam rekommendation att man bör byta ett frysskåp (A++ skåp) som drar motsvarande vad dina boxar drar (per liter) efter ca 5 år till ett A+++ skåp. Vilket de sen delvis tar tillbaka i sin egen osäkerhetsanalys, framför allt gällande huruvida A+++ skåpen håller vad de lovar över tid, samt att resultaten kraftigt påverkas av vilken el man använder. Använder man förnyelsebar el så är det mer miljövänligt att ha kvar de äldre skåpen eller i det här fallet boxarna - även enligt rapporten. Jag skulle inte heller byta ut dina frysboxar, om de vore mina. Och jag tycker det är olyckligt att man så svartvitt kommunicerar att alla frysskåp och kylskåp (och på ett ställe nämner man även frysboxar, vilket man inte räknat på), äldre än 7 år bör bytas ut. När det börjar dröja uppåt 8-9-10 år innan miljöonyttan med bytet är sas intjänad då tycker jag man har dragit sina analyser för långt. Men innehållet i rapporten är faktiskt inte så dumt...

Rapporten räknar inte på enbart energiåtgången utan räknar på just helheten. Visst blir det till viss del abstrakta siffror, men det blir klart mycket bättre än gissningar. Man väger t.ex. in climate change human health, fresh water ecotoxicity, metal depletion, climate change ecosystems, marine ecotoxicity, fossil depletion, human toxicity, etc. etc. När man ut efter bästa förmåga väger in just helheten så tjänar miljön (utifrån alla dessa parametrar och många många fler) på att man byter ut äldre frysskåp redan efter 1,5-4 år efter bytet. Dvs. för den som har ett äldre frysskåp och byter till ett A+++ skåp, så är den bytet miljövinst redan 1,5-4 år efter bytet - jämfört med att man har kvar sitt gamla skåp. Det är inte svart eller vitt, men det är ganska tydligt!

Gamla frysen!

Säljes till högstbjudande miljöpartist!!

Den är portabel, den väger bara nästan 100 kg.


Men hur hör ev. partitillhörighet hit???
Jag kan förstå iom priset varför man inte väljer en A+++ box, men det skulle vara intressant att höra Gilbert hur du resonerade i ditt val mellan A+ boxarna du köpte och A++ boxar som inte är så våldsamt mycket dyrare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #96 skrivet: 03 sep-15 kl 15:47 »
400 liter resp 292 liter, älg, dov, rådjur, Vildsvin, gås, kyckling, lite  hare i en frys upp till kanten. Sedan en för lamm, köttlådor och korv till salu, den lär också bli full i höst. Kapaciteten viktig när man drar ner på antal frysar.

Bifogar en gammal tvättmaskin som åker ut. Den fanns i gäststugan.

Ålder okänd, vikt "för mycket", en Siemens Siwamat plus 641 med en extra trumma som åker på tippen i kväll.


« Senast ändrad: 03 sep-15 kl 19:59 av Gilbert »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #97 skrivet: 03 sep-15 kl 16:13 »

Rapporten räknar inte på enbart energiåtgången utan räknar på just helheten. Visst blir det till viss del abstrakta siffror, men det blir klart mycket bättre än gissningar. Man väger t.ex. in climate change human health, fresh water ecotoxicity, metal depletion, climate change ecosystems, marine ecotoxicity, fossil depletion, human toxicity, etc. etc. När man ut efter bästa förmåga väger in just helheten så tjänar miljön (utifrån alla dessa parametrar och många många fler) på att man byter ut äldre frysskåp redan efter 1,5-4 år efter bytet. Dvs. för den som har ett äldre frysskåp och byter till ett A+++ skåp, så är den bytet miljövinst redan 1,5-4 år efter bytet - jämfört med att man har kvar sitt gamla skåp. Det är inte svart eller vitt, men det är ganska tydligt!


Det är när någon släpper sådana utdrag ur sin datamodell som jag drar öronen åt mig. Det är ganska tydligt att datamodellen antingen saknar parametrar eller att felaktiga ingångsvärden använts.

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #98 skrivet: 03 sep-15 kl 16:32 »
400 liter resp 292 liter, älg, dov, rådjur,  gås , kyckling,  lite  hare i en frys upp till kanten. Sedan en för lamm, köttlådor och korv till salu, den lär också bli full i höst. Kapaciteten viktig när man drar ner på antal frysar.

Bifogar en gammal tvättmaskin som åker ut. Den fanns i gäststugan.

Ålder okänd, vikt "för mycket", en Siemens Siwamat plus 641 med en extra trumma som åker på tippen i kväll.

Men jag är inte speciellt bortskämd med mat ... Jag fixar ju den själv! Idag har jag plockat gula kantareller till kvällsmackorna!!

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #99 skrivet: 03 sep-15 kl 17:23 »
Det är när någon släpper sådana utdrag ur sin datamodell som jag drar öronen åt mig. Det är ganska tydligt att datamodellen antingen saknar parametrar eller att felaktiga ingångsvärden använts.

Skulle du kunna förtydliga vad det är som gör du tycker att det är  "ganska tydligt att datamodellen saknar parametrar eller att felaktiga ingångsvärden använts"?
Det blir ju lite tydligare då i diskussionen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser