Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra spisplattor  (läst 8589 gånger)

Snowy

• -
Rengöra spisplattor
« skrivet: 20 aug-15 kl 16:06 »
Hej! Skulle behöva tips på hur jag får bort de mörka fläckarna på spisplattorna. Jag har testat diskmedel, svinto, mr muscle- men när plattorna torkar kommer fläckarna fram igen.

Weasel

• Skåne
SV: Rengöra spisplattor
« Svar #1 skrivet: 20 aug-15 kl 18:58 »
Smörj med spissvärta så blir de nog svarta och fina.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 aug-15 kl 18:59 »
Eller menar du de små prickarna på stålkanten? Testa rakblad.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Snowy

• -
« Svar #3 skrivet: 20 aug-15 kl 19:02 »
Jag menar själva plattorna. Var hittar jag spissvärta?

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 aug-15 kl 19:56 »
Jag menar själva plattorna. Var hittar jag spissvärta?

T.ex. på ICA, biltema, clas ohlson, jula. bland rengöringssaker.

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 aug-15 kl 21:44 »
Eller menar du de små prickarna på stålkanten? Testa rakblad.

De brukar jag ta bort med stålull. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 20 aug-15 kl 21:51 »
Ofta finns det porösa ställen i gjutjärn som t ex spisplattor. Och om de porerna har råkat suga i sig någonting, så går inte missfärgningen att få bort utan att man nöter bort flera millimeter av gjutjärnet också. Det är alltså i praktiken bara att låta det vara som det är, tills det ändå är dags att byta plattan av någon teknisk anledning.

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 21 aug-15 kl 12:28 »
Går inte bort med stålull-har testat :) rätt nya plattor. Finns det någon risk med svärtan? Blir det kletigt? Hur gör jag?

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 aug-15 kl 20:24 »
Jag brukar svärta vedspisen nån gång varje vinter. Blir inte alls kletigt, och vad jag vet ingen risk heller. Svärtat har man väl gjort i alla tider ;)
Jag använder icas. Som skokräm ungefär. Gnider på det med en svamp och torkar bort överflödigt med en torr trasa. Superfint och svart!

Nymans

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-15 kl 20:33 »
Det är en spisplatta, inte en glaspjäs från KostaBoda. Vad gör det att färgen är lite ojämn? Spill vidare och snart kommer hela plattan att vara lagom svart.

Eller så får du skaffa såna dära lock man lägger på i glada färger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser