Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröskverk för självhushållaren  (läst 6578 gånger)

Ylvalifalk

• Småland
Tröskverk för självhushållaren
« skrivet: 18 aug-15 kl 20:51 »
Hej!

Jag har denna vecka ägnat mig åt att tröska två krakar råg för hand och det var lärorikt. Det får mig också att inse att jag behöver ett litet tröskverk för att hjälpa mig att spara tid :)
Jag är ute efter något som kan tröska även bovete och jag tänker mig ett litet som inte tar upp en massa plats och ett som jag kanske kan veva själv eller med en liten motor.

Någon som har en idé om vart jag kan köpa ett? alt. en beskrivning på något som jag kan bygga som ni vet fungerar?

Tack på förhand
/Ylvali

Jakobn

• Skåne
SV: Tröskverk för självhushållaren
« Svar #1 skrivet: 18 aug-15 kl 21:06 »
Hej, jag har ett litet handvevat piggaverk + ett handvevat rensverk. Det fungerar ypperligt, själva tröskningen och rensningen går väldigt snabbt sedan man väl kommit igång. De dyker upp med någon månads mellanrum på blocket. Står sådana lite varstans på gamla gårdar och hos samlare.
Jag skulle tro att två man utan problem tröskar 10-20 kilo i timmen, kanske mer. Men man klarar båda att tröska och köra rensverket utan hjälp om man måste.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #2 skrivet: 18 aug-15 kl 21:28 »
Innan jag köpta min lilla tröska använde jag en gammal höfläkt som jag satte en vev på och gjode en enklare innatningsbana. Gick riktigt bra. Tröskade nog ca 50 kg själv på den. Ett sålla det sedan och sen får du kasta säden i motvind för att rensa den!

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-15 kl 21:50 »
Många kanske tycker det är overkill men gamla fina skördetröskor säljs för nästan ingenting. Har sett en så billigt som för 5000:- som det bara var något litet skitfel på.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 aug-15 kl 22:26 »
Ja, de går faktiskt billigare utan skitfel. Vår Aktiv är jättefin men är bara att betrakta som grovtröska eftersom vi får en del ogräs och tyngre strån som följer med. Sen matar jag förvisso in allt i den också. Det ska bli hönsmat så det är bara trevligt för dem att få plocka lite.
/J

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 18 aug-15 kl 22:30 »
Kolla Google-rutan långt upp på sidan. Skriv in tröska så får du upp massor med intressanta trådar.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 aug-15 kl 22:41 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser