Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning av toppskruv (hydrofor) misslyckas  (läst 2781 gånger)

AndreasC

• Västergötland
Tätning av toppskruv (hydrofor) misslyckas
« skrivet: 16 aug-15 kl 09:21 »
Hej,

Är inne på fjärde försöket nu. Gängorna börjar gå sönder i hydroforen.

Jag har försökt skruva dit en påfyllningsnippel, med bilventil i en bussning i ett större skruvstycke; inhandlat hos lokala VVS-handlaren.

Försök 1: Gängtejp. Var nog inte ordentligt rent, så luft sipprade ut ganska snabbt. Trycket föll märkbart på manometern vid inspektion.

Försök 2: Scantech 4000T + gängtejp efteråt. För kort härdning förstod jag sen, efter att ha läst Torbjörns inlägg.

Försök 3: Som försök 2 fast omvänd ordning och längre härdning, 6h, men luften läckte tydligt ut. Pyste rejält.

Nu testar jag att sätta tillbaka den solida toppskruven, och endast använda scantech, och låta det härda minst 2h.
Slipa bort galven och hitta nån som kan svetsa annars? Eller går det att täta permanent med kemisk metall eller dylikt?
Inser att jag förlorar möjligheten att släppa på vakuumet den vägen.

Tacksam för förslag,
Mvh Andreas

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Tätning av toppskruv (hydrofor) misslyckas
« Svar #1 skrivet: 16 aug-15 kl 10:18 »
lin och klet?
bild?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 aug-15 kl 10:42 »
Lin fungerar inte när det ska tätas mot luft, det går bara att använda för vätskor.

Om det är konisk gänga i hålet i hydroforen så föreslår jag att du försöker låna en rörgängtapp med rätt dimension och gängar hålet djupare.

Annars brukar tätningsmassor som t ex Loctite VVS-tätning fungera utmärkt, om bara gängorna är rena och fria från rester av gammalt lin, tätningsmassor, rost, olja mm.
Nippelns gängor är ju lätta att rensa med roterande stålborste. För de invändiga gängorna i hydroforen kan man prova med en mycket liten roterande stålborste på dremel eller något annat högvarvigt, om man inte har en gängtapp att rensa dem med.

"Kemisk metall" är en bondfångeriprodukt som snarare kan betraktas som spackel än som något som kan göra teknisk nytta. Den brukar bestå av någonting liknande Plastic Padding blandat med järnfilspån.

AndreasC

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-15 kl 22:33 »
Tack för tipsen! Tar till mig av dem. Just nu verkar det som den håller tätt :) Fjärde försöket verkade göra susen, med bara gängtätning.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 aug-15 kl 22:52 »
Lin fungerar inte när det ska tätas mot luft, det går bara att använda för vätskor....

Med lin och http://www.unipak.dk/sv/node/238 så har jag aldrig haft några problem att få det tätt och alla jag kommit i kontakt med säger också lin.

Är det riktigt "tight" gänga så nån form av gänggega
men för större rör, vatten och luft så får du överbevisa mig varför man inte ska ha lin

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser