Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggkläckning  (läst 1587 gånger)

skogstomten

• -
äggkläckning
« skrivet: 10 apr-07 kl 10:26 »
Är detnån som har erfarenheter av att flytta halvruvade ägg  från äggkläckare till en ruvande höna? Äggen under hönan och i kläckaren lades in samtidigt. Orsaken är att bara 2 av 10 visade sig vara kycklingar i vid genomlysning.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Re:äggkläckning
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 12:51 »
hej!! Jag har gjort detta och det har gått bra ;D!! Det är ju värt ett försök.
Lycka till ;)
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 13:07 »
Ska gå vad jag känner till, såvida äggen bara är någorlunda lika stora. Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 13:11 »
Jag har gjort det och det har inte varit några problem. Jag har också lagt ägg i kläckare och under hönor samtidigt. Sedan när det har kläckts har jag flyttat över kycklingarna från kläckaren på kvällen och laggt dem under en hönorna. På morgonen har de maskinkläckta kycklingarna följt med hönan precis som hennes naturruvade sida vid sida.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

signe

« Svar #4 skrivet: 10 apr-07 kl 13:44 »
Jag tycker att det är enklast att efter genomlysningen plocka bort ev obefruktade ägg och fylla på med ägg från kläckaren. Men det lyckas vanligen också att smuggla in färdigkläckta kycklingar under hönan, helst första dagen och gärna på kvällen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser