Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skygg grävling som stryker här.  (läst 11415 gånger)

Gilbert

• Gäst
Skygg grävling som stryker här.
« skrivet: 25 jul-15 kl 22:51 »
Vi har en grävling som stryker kring våra djur när det blivit mörkt. Han har grävt ett skithål och där ser jag honom sällan, för då hade det varit sista gången.

Det är för mörk på andra ställen, man vet inte om det är en grävling eller katt när det är mörkt.

Hur tar man den enklast, vid vackert väder har jag min universallösning men när det är mörkt, regnigt och kallt (12 grader) har man ingen lust att sitta ute.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Skygg grävling som stryker här.
« Svar #1 skrivet: 26 jul-15 kl 11:30 »
Finns det ingen i din jagande bekantskapskrets som har en grävlingfälla? Man behöver ju sällan en egen eftersom grävlingarna rätt sällan går över gränsen för vad vanliga djurhållare tål, utan man kan dela en på tio fastigheter. Det är oftast robusta fällor som inte slits ut. Gillar man skogsfågel däremot så kan man nog motivera flera själv. Eller odlar havre i skogsbygd... >:D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-15 kl 12:15 »
Fälla är enklaste sättet. Beta med ägg och dra upp ett spår av sirap..
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-15 kl 11:12 »
Grävlingfälla fixad! Monterar den på en skiva 7 mm perstorpsplatta som finns här. Den heter ju inte grävling för ingenting. Skall ordna nåt elektroniskt som varnar när fällan gått igen.

Har ett 500 pack Top Hot till 22'an.

Vid 22:30 tiden såg jag två ute på Gärdet men det var lite väl mörkt. Det finns alltså flera stycken som stryker här och nallar.

Grävlingfälla Gunnes. De andra jag har är inte levandegångst och här finns för mycket andra djur.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-15 kl 11:43 »
 Jag har sparat okläckta gåsägg som fanns i gässens reden. De är säkert 2 mån gamla nu och fina inuti. Har man sönder ett sådant lär man få ta på mask!!

Äggen skall vara till grävlingfällan vid gården och till mått/mink fällorna i höst.

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #5 skrivet: 05 aug-15 kl 10:08 »
Lycka till, det bör dra till sig grävlingarna :-)
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 aug-15 kl 10:31 »
Finns det ingen i din jagande bekantskapskrets som har en grävlingfälla? Man behöver ju sällan en egen eftersom grävlingarna rätt sällan går över gränsen för vad vanliga djurhållare tål, utan man kan dela en på tio fastigheter. Det är oftast robusta fällor som inte slits ut. Gillar man skogsfågel däremot så kan man nog motivera flera själv. Eller odlar havre i skogsbygd... >:D

Det finns fällor. Ofta har man problem samtidigt och då är det lite tryck på fällorna. Nu kan jag sätta ut den när det behövs, inte när den finns tillgänglig.

En av fällorna var dessutom sönderskjuten i botten och lagad, någon som använt studsare. Jag kanske visar mera omsorg om egna fällan.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 aug-15 kl 10:34 »
Har köpt ett 200 pack! Jakten börjar om 4 veckor!!

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 aug-15 kl 14:08 »
Fällan har anlänt!! En stadig välgjord fälla som håller hur länge som helst om man inte skjuter sönder den.

En riktig fälla byggd på ett sätt jag gillar.

Mål!

Grävling #1
Grävling #2
Grannens svarta katt
Rävuslingen

donderboss

• -
« Svar #9 skrivet: 10 aug-15 kl 14:19 »
Inte mycket plats for andre fæ!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-15 kl 16:39 »
Räven lär nog inte gå i den.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 aug-15 kl 16:58 »
Här går att hålla relativt rävfritt ändå. Grävlingen och Mården är jobbigare att ha koll på, nu åker grävlingen snart.

Harry Tiften

• -
« Svar #12 skrivet: 10 aug-15 kl 17:59 »
Signaturen Wehrem Fimmer gjorde detta inlägg 30 / 9 2006. Håll tillgodo!

"Lördagsafton i Småland!    Här kommer nu det som jag hotat med tidigare! Publicerar recept på grävling; recept som hämtats från Hagdahls kokbok.

HELSTEKT GRÄFLING:  En ung gräfling, kryddor, smör.

Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages. hvarefter köttet förvälles två gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

STUFVAD GRÄVLING.

Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.

Lycka till!     W.F
---------------------
Lycka till önskar jag också!
Harry Tiften
Drick träsprit!

kurt

« Svar #13 skrivet: 10 aug-15 kl 18:57 »
Man kan gott använda modernare recept, däremot så bör man också ta trikinprov.

http://huntergathercook.typepad.com/huntergathering_wild_fres/2009/09/badger-roadkill-burgers.html

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 aug-15 kl 19:44 »
Jag tänker då inte äta grävling, inte ens koka ister på dem.

Fällan apterad öppen med "gåsrede & ägg".

Prov #1

UngJägarn

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 13 aug-15 kl 11:44 »
Fyll botten med gräs löv och sånt så djuren inte går på gallret...

Gilbert

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 aug-15 kl 13:04 »
Har lagt rabarberblad som blivit lite sunkiga.

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 aug-15 kl 17:52 »
Fällan flyttad till bättre ställe och kompletterad med plommon, bigarråer, flytande honung och en död kyckling.

Den här grävlingen är våldsam och väldigt kräsen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 aug-15 kl 05:57 »
Det skall tydligen vara plommon, bigarråer som vi vet att den äter och lite honung i fällan.
Ägg och ett kycklingkadaver eller pizzabit duger tyvärr inte till den här kräsne busen.

Men nu busar han inte mera! Riggat fällan igen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 aug-15 kl 06:07 »
Hade fällan öppen i båda ändar med betet på vaggan, inga problem trots alla som hänvisat till att bara ha en öppning och betet längst in.

« Senast ändrad: 27 aug-15 kl 08:54 av Gilbert »

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare
Stengrim, addebadde, goldqueen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser