Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmæna ko-glædje tråden.  (läst 876 gånger)

Nina W

• Värmland
Allmæna ko-glædje tråden.
« skrivet: 19 jul-15 kl 17:29 »
Till ex under høns så finns "allmæna hønsglædjetråden" så varfør inte allmænda koglædjetråden?!

Tidigt igår morse så kalvade Arvikabygdens 4H-klubbs fjællkviga Klara. En ljuvligt søt liten kvigkalv blev det som fick heta Tilda. Men lilla Tilda hade svårt att komma på hur man diar och mamma Klara var stinn och øm och kickade åt henne, stackars liten. Dom som bestæmmer dær trodde att det var som med mænniskobarn - att det inte gør något om det så går øver ett dygn innan dom æter. Jag kom sent på em och fick høra att hon inte ætit. Så jag mjølkade ur en halvliter -sen var kossa Klaras tålamod med mig totalt slut! Men vi værmde den skvætten och jag kalven i hink. Hon søg på mina fingertoppar och drack snart fint. Den mjølkskvætten gjorde att hon fick upp sugen och blev sugen på mer mjølk, mycket mer! Och till sist så lyckades hon dia och Klaras mammahormorner rann till på allvar. Klara ska vara diko så lillan kommer att ha vældigt gott om mat.
Jag ønskar jag kunde lægga in en bilder hær på forumet før finns det något gulligare æn en vit fjællkokalv med mørka øron och små prickar på sidorna om magen?
« Senast ändrad: 19 jul-15 kl 21:27 av Nina W »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Allmæna ko-glædje tråden.
« Svar #1 skrivet: 21 jul-15 kl 08:15 »
Grattis till lilla Tilda :D ! Bra att du var där och styrde upp!
(Hoppas att de ansvariga tänkt på att fjällkon är en mjölkko, och att det är mycket möjligt att hon har mer mjölk än vad kalven kan dricka. Mjölkproduktionen sägs vara styrd av efterfrågan, men jag undrar om inte den styrningen är satt ur spel på mjölkkorna, under århundraden av avel.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser