Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven grisägare  (läst 2519 gånger)

Princess Mononoke

• Skåne
Nybliven grisägare
« skrivet: 12 jul-15 kl 19:49 »
Jag med min familj och två andra familjer har skaffat oss varsin liten linderödsgalt, som vi senare ska slakta.
Grisarna bor hos den ena famlijen i en hage med nybyggd hyda. Jag har varit inne flera gånger på Jordbruktsverket hemsida och blir inte klokare för det. Dels undrar jag ifall hyddan är tillräkligt stor och sen undrar jag ifall "byggnaden" och hägnet måste förprövas innan det används. Jag tolkar det som att det gäller större besättningar och byggnader inte hyddor.

Sen har jag ett par frågor kring foder.
Av den förra ägaren fick de ca 1 liter av vardera Solo grisfoder, havrekross och kornkross + selen. När grisarna blir större byts Solo ut mot Sluka (tror jag det hette). Grisarna kommer även få matrester som vi får från ett par vänner som äger en resturang. Tror ni det går att ta bort färdigfodret Solo/Sluka och bara ge kross och matrester? Kanske även ge vetekross? Givetvis ökas kross givan allt eftersom grisarna växer.
När jag var på Granngården hittade jag inget selen till gris och de som arbetade där såg ut som frågetecken. Ni som ger selen till era grisar, var får ni det ifrån?

Roblil

• Södermanland
SV: Nybliven grisägare
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 00:49 »
Gratulerar till valet av djur, ni kommer kunna ha mycket trevligt med era grisar! På jordbruksverkets hemsida; Mått i stall och byggnader för grisar, skall du titta under rubriken växande djur 10-130 kg. Om du delar förväntad slaktvikt med 167 och lägger till 0,1 får du antal kvadratmeter per gris. Det blir alltså en ganska liten hydda för två grisar.
Förprövning är som du skriver bara för större besättningar.
Jag citerar ur "Din gris och du" från föreningen Lantsvinet. "Linderödssvin är inte anpassade till modernt proteinrikt färdigfoder. Den enklaste foderstaten är krossat eller malet spannmål med korn som huvudingrediens..." Jag tycker du skall beställa den skriften om du inte redan har den, det är en bra grundinformation. Glöm inte att grisar också betar och äter grovfoder. Linderödssvin är bra fodersökare så stor hage innebär mindre utfodring. Lycka till!

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jul-15 kl 11:04 »
Oavsett grisras så ska man ge den en grundgiva med riktigt foder.

Sen om ni vill komplettera med lite annat som säd och matrester så är det upp till er, men grunden måste dom ha för att må bra. Och då behöver man heller inte leta efter olika slags tillskott.

Jag har själv haft några linderödare och håller inte alls med om att dom klarar sig på vad som helst. Utan riktig mat blev det snart benrangel av dom.

Grisar är enkelmagade djur, precis som vi, så dom kan bara tillgodogöra sig ytterst lite näring i gräs och rötter, och det handlar mest om terapi och sysselsättning.

Tänk också på att det inte är tillåtet att utfodra med nåt slags köttrester som kommer från restaurang. Detta då i stort sett allt kött där är importerat, och vi vill inte ha hit svinpest.

Vill restaurangen lämna matavfall till er, måste dom också anmäla det till länsstyrelsen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Princess Mononoke

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jul-15 kl 20:53 »
Tack för era svar!

Då har jag förstått måttbestämmelserna rätt. Skönt!
Jag kollade upp den skriften på nätet. Tack!

Måste resturangen anmäla till länsstyrelsen även när det gäller rester från matframställningen? Ex.potatisskal.
Ska höra med resturangen hur de vill göra.

Roblil

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-15 kl 00:44 »
Oavsett grisras så ska man ge den en grundgiva med riktigt foder.

Sen om ni vill komplettera med lite annat som säd och matrester så är det upp till er, men grunden måste dom ha för att må bra. Och då behöver man heller inte leta efter olika slags tillskott.

Jag har själv haft några linderödare och håller inte alls med om att dom klarar sig på vad som helst. Utan riktig mat blev det snart benrangel av dom.

Grisar är enkelmagade djur, precis som vi, så dom kan bara tillgodogöra sig ytterst lite näring i gräs och rötter, och det handlar mest om terapi och sysselsättning.

Tänk också på att det inte är tillåtet att utfodra med nåt slags köttrester som kommer från restaurang. Detta då i stort sett allt kött där är importerat, och vi vill inte ha hit svinpest.

Vill restaurangen lämna matavfall till er, måste dom också anmäla det till länsstyrelsen.

Jag förstår inte riktig om du har en annan uppfattning. Krossad/malen spannmål i tillräcklig mängd är väl riktig mat? Att ösa på med proteiner är väl däremot inte eftersträvansvärt. Bökande och bete kan naturligtvis inte ersätta "maten" men komplettera den. Personligen är jag tveksam till att hålla på att pyssla med matrester som skall hämtas och fraktas i tid och otid. Spannmål är ett förhållandevis billigt och lätthanterligt foder men det är klart  med rätt kontakter kan väl godkända skulor bli en del av foderstaten till rimlig kostnad även om man räknar på sin arbetstid.

Drutten

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-15 kl 00:51 »
www.landtsvinet.se så hittar du mycket bra information om grisarna, se även denna länk, http://landtsvinet.se/om/pdf-artiklar/linderodsbroschyr_web.pdf

Produkten som du behöver heter E-selen och finns både som pulver och flytande. Du köper den på granngården, så det var konstigt att dom inte visste vad det var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser