Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bild som hamnar på sned...  (läst 2655 gånger)

Ensamma trädet

• We are all one
    • Värmland
Bild som hamnar på sned...
« skrivet: 09 jul-15 kl 18:02 »
Hej!

Jag har problem med att ladda upp en ny profilbild från min iMac. Bilden jag laddar upp lägger sig ned på sidan! En fundering jag har om det är ett det kan bero på att min iPhone har ett 90°-läge och om jag inte använder det (även om bilden blir tagen) så känner mottagande enhet av originalshotet s.a.s. Sedan har ju iPhoto ersatts med Bilder, vilket är ett katastrofalt nedköp. Vad kan det bero?

/Ensamma trädet
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bild som hamnar på sned...
« Svar #1 skrivet: 09 jul-15 kl 22:04 »
Kan du inte ta in bilden i något vanligt bildbehandlingsprogram (t ex IrfanView som är gratis, vet dock ej om det finns för Mac) och där rotera bilden till önskat läge, spara den med nytt filnamn och sedan ladda upp den?

Ensamma trädet

• We are all one
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-15 kl 10:59 »
Hej Torbjörn!

Förstår din tankegång. Men bilden ligger rättvänd i min fotobok, den hamnar på sned direkt när jag postar den här...
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 jul-15 kl 11:28 »
Blir bilden rättvänd om du tittar på den i något annat än din iMac? T ex om du mailar den till någon som har PC?

Ensamma trädet

• We are all one
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-15 kl 14:20 »
Det har fungerat väldigt bra tidigare, med iPhoto. Citat från en vän: "Hej! Liggande foton i de bifogade filerna men i flickr.com är bilden rättvänd." Fungerar bra med vissa bilder (återigen tagna med iPhone).

Det måste vara någon bugg i "Bilder". Provade även att ladda upp från flickr.com men det gick ej. Ska prova nu igen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 26 jul-15 kl 11:44 »
Detta är ett vanligt problem även på andra forum. Det är alltid från iphone bilderna kommer så det är den som är orsaken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser