Fiska är väl bara att köpa ett spö, skaffa ett fiskekort till någon insjö eller åka ut till kusten (fritt handredskapsfiske), och börja prova att fiska. Såvitt jag vet, så finns det inget genetiskt hos män, som gör dem till bättre fiskare eller ens ger dem förmågan att lära ut fiske bättre än kvinnor. Så män är ett fisketillbehör åtminstone jag aldrig haft något behov av.
Man kan få lite hjälp av någon som "kan" fiska, men att hitta fisken, och lyckas fånga den, är mycket en träningsfråga.
Jag har fiskat sedan jag var i 5-6 års åldern (över 50 nu), i sjöar, längs olika delar av Östersjökusten, och i diverse vattendrag i stort sett i hela Sverige, Norge och Finland och något lite vid sydkusten och västkusten också. Och jag har bara provat mig fram. T.o.m. flugfiske har jag lärt mig själv (med lite bilder i böcker som stöd, fanns inget Internet). Mycket övning på gräsmattan som liten för att lära mig kasta, många timmar i dynghögen för att gräva mask, många veckopengar för att köpa spö, rulle, lina och beten och många misslyckade, och lyckade fisketurer. Mamma och pappa var inte roade av fiske, men när jag var riktigt liten, så följde de i alla fall med till "sjön", och såg till att jag inte drunknade...
Köp en bok och läs om olika sorters fiske och redskap, skaffa det som är enklast att börja med, och så är det bara att sätta igång.
Fiske är inte alltid en särskilt social aktivitet, i synnerhet inte "vardagsfiske" i närbeläget vatten. Jag vill egentligen inte ha sällskap när jag fiskar "hemmavid", utan njuter av tystnad (från människor) och av naturen runt omkring. Fiske kan vara en väldigt kontemplativ aktivitet. Andra typer av turer, kanske blir mer lika "äventyrsturer" och då är en likasinnad kompis ett bra sällskap.
Enklast är att köpa ett metspö, och börja meta abborre i en insjö (eller något likartat vid kusten). För att sedan, i samma vatten där man redan börjat förstå (via metet) hur man hittar fisk och inte trasslar in sig, öva i att kasta efter abborre och gädda.