Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småskaligt jordbruk  (läst 3365 gånger)

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
Småskaligt jordbruk
« skrivet: 05 jul-15 kl 14:41 »
Hej jag är en grabb på 19 år som har tänkt försöka starta ett småskaligt jordbruk nu till våren 2016 då jag går ut gymnasiet.

Det jag tänkt satsa på är highland cattle och linderödsvin med genbank.

Jag kommer att arrendera all mark jag behöver och ska försöka arendera all mark som finns i byn. det finns kring 65ha i byn där den största arealen bara slås med betesputs. Så det finns nog chans att få arendera det mästa av markerna.

Jag har tänkt odla vall och korn till foder kornet kommer jag höst så för att de ska hinna bli klart till nästa år. Det jag har problem med att lösa är hur jag ska förvara det då jag vill hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt så har jag inte råd med att köpa in någon tork så jag kan torka?
Vallen kommer jag slå och göra balar men jag vill göra silage av det och har ingen balare som tillsätter silage medlet i balnings prosesen så funderar på om de går att spruta medlet på höet just inan man balar gräset?

Nötkreaturen kommer jag ha som utegångsdjur året om och grisarna vill jag ha så billig byggnad som möjligt till och gärna på lösdrift.

Det jag nu funderar är hur många djur av vardera kan jag ha på denna areal och hur stora bygnader/ligghallar behöver jag?

Jag kommer att ta tillbaka allt som skickas till slakt och sälja som köttlådor för att så skäligt betalt för köttet

Vill gärna ha era åsikter om detta.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Småskaligt jordbruk
« Svar #1 skrivet: 06 jul-15 kl 09:50 »
Det brukar bli bra hösilagebalar utan att tillsätta något preparat! Det du kan tillsätta som underlättar ensilering är betfor det innehåller socker och ökar dessutom foderupptaget hos djuren.  Vad gäller kornet så går det bra att ensilera. Skaffa en större tunna fyll den till 4/5 med korn, lägg ett lock över med sten på, kornet får inte flyta upp, fyll den med vatten ända upp. Ska stå en månad och jäsa före användning. Det kommer att lukta kraftigt ansilage, det är okej, men ta bort eventuell mögel. Kan serveras utan att malas. Ta bara upp så mycket som du serverar, ta bort det som inte blir uppätet. Fyll på mer vatten så att kornet fortsatt är under vatten.  Har du mycket  att ensileras skaffa fler tunnor.
kretslopp

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 jul-15 kl 17:41 »
Jag har gått i dessa tankar själv ett tag, men min dröm har fått ändras en hel del för att ekonomin ska gå ihop.
Jag funderade själv på att ha highland cattle men då tillväxten är långsam så är dom inte särskilt optimala som köttkor då du måste ha dom många månader längre är t.ex hereford för att uppnå en bra slaktvikt.
Dessutom så tar inte slakterierna gärna emot dom då hornen skadar både slaktbilen och korna i transporten, sen även "slaktgångarna??" som dom ska fösas igenom.
Dessutom måste du ha bra många djur för att du ska få någon förtjänst för arbetet.
Jag har lagt om min företagsplan så att jag ska satsa på att föda upp kalvar och sälja kalvarna till folk som driver upp djuren till slaktvikt i stor skala. Det ger helt enkelt en bättre lönsamhet för min del.
Linderödsvin har även jag tänkt ha, men mest som arbetsdjur. T.ex till att bryta upp djupströbädden på våren, plöja lite mark och liknande. Jag kommer att ha några få grisa och sälja dom som livdjur och delikatess kött vid beställning. Vad gäller grisarna så hoppas jag att dom ska bära sina egna kostnader.
Jag har även en hel del andra planer för hur jag ska få det att gå runt. T.ex att komplitera med andra verksamheter.

Vad gäller stallbyggnader och mått så ska du kolla jordbruksverkets hemsida.
Men du kommer nog precis som jag att även få brottas med t.ex gödselhantering, vatten, foder, el, logistiken, alla övriga utgifter m.m.
Se till att allt så billigt som möjligt, men inte så billigt så att det blir för komplicerat.
Sugen på te? www.tealovers.se

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 jul-15 kl 00:32 »
Hej mörťn kul att höra att de finns fler intresander.
Jag har tänkt på hereford men är osäker om dom ska kunna gå ute även vintertid här i norra Sverige? Därför jag valt highland cattle.

Linderödsvin tänkte jag ha tex 4 suggor och 1  galt och en kastad som ska hålla galen sällskap då han inte kan gå med suggorna.

Vad gäller byggnaderna så har jag kollat många timmar på jbv hemsida men för står mig inte riktigt på deras tabeller då det gäller ligghallar med en öppen långsida.

Dessa hallar har jag tänkt ha så dom går att snabbt montera ner för att flytta till nästa hage.

Kretslopp
Tack för ditt tips med kornet men vill hälst kunna mala en del och krossa endel då jag vill ge det malda till svinen och de krossade till korna.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-15 kl 01:02 »

Jag har tänkt på hereford men är osäker om dom ska kunna gå ute även vintertid här i norra Sverige? Därför jag valt highland cattle.

Den här människan i bloggen nedan har hereford ute året runt och bor i Sollefteå.  Jag har sett många bönder som har djuren ute på vintern där jag bor, och aldrig har jag sett några highland cattle i verkligheten.

http://www.lantliv.com/bloggar/arets-forsta-kalvar/

Kolla upp det där med arrendet ordentligt. Även de som bara putsar betena/åkrarna lär ha EU-stöd och har kanske inte alls nån lust att ge upp markerna/sina arrenden. Jag lyckas knappt ta tillbaka mark som är min egen utan en massa knorr.

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 jul-15 kl 01:15 »
Hej vet inte hur vintrarna är där nere i Sollefteå men de är då 50 mil söderut jag kommer att hålla mina ca 9 mil inåt landet från Luleå.

Vad jag sett då de gäller att dom pussar så är de ca 20 ha som putsas resten får bara växa igen. Men man kan ju även göra så att jag får ta höet och dom bidraget i värsta fall om det är någon som är grinig. Men jag ska höra mig för ordentligt.

Tack för läsningen.

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #6 skrivet: 07 jul-15 kl 01:17 »
Jag har mest sett highland cattle som går ute året om här uppe så de har sitt långa hår och vintrarna är ganska kalla här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
MuirHill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser