Jag har gått i dessa tankar själv ett tag, men min dröm har fått ändras en hel del för att ekonomin ska gå ihop.
Jag funderade själv på att ha highland cattle men då tillväxten är långsam så är dom inte särskilt optimala som köttkor då du måste ha dom många månader längre är t.ex hereford för att uppnå en bra slaktvikt.
Dessutom så tar inte slakterierna gärna emot dom då hornen skadar både slaktbilen och korna i transporten, sen även "slaktgångarna??" som dom ska fösas igenom.
Dessutom måste du ha bra många djur för att du ska få någon förtjänst för arbetet.
Jag har lagt om min företagsplan så att jag ska satsa på att föda upp kalvar och sälja kalvarna till folk som driver upp djuren till slaktvikt i stor skala. Det ger helt enkelt en bättre lönsamhet för min del.
Linderödsvin har även jag tänkt ha, men mest som arbetsdjur. T.ex till att bryta upp djupströbädden på våren, plöja lite mark och liknande. Jag kommer att ha några få grisa och sälja dom som livdjur och delikatess kött vid beställning. Vad gäller grisarna så hoppas jag att dom ska bära sina egna kostnader.
Jag har även en hel del andra planer för hur jag ska få det att gå runt. T.ex att komplitera med andra verksamheter.
Vad gäller stallbyggnader och mått så ska du kolla jordbruksverkets hemsida.
Men du kommer nog precis som jag att även få brottas med t.ex gödselhantering, vatten, foder, el, logistiken, alla övriga utgifter m.m.
Se till att allt så billigt som möjligt, men inte så billigt så att det blir för komplicerat.