Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalvuppfödning?  (läst 1117 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Kalvuppfödning?
« skrivet: 03 jul-15 kl 16:55 »
Jag har blivit rätt fast vid det här med att föda upp kalvar för att sälja livdjur, men undrar vad som ger bäst avkastning.
Att låta korna kalva i början av betesperioden och utfodra färskt näringsrikt hö på höstkanten, eller att låta dom kalva på senvintern och sälja dom på höstkanten istället?
När avvänjer ni kalvarna? och när börjar ni ge kraft- och grovfoder?
Hur gör ni som provat?
« Senast ändrad: 03 jul-15 kl 17:02 av Mört´n »
Sugen på te? www.tealovers.se

Ek

• Västergötland
SV: Kalvuppfödning?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-15 kl 22:53 »
Tidig kalvning dvs senvintern är bäst. Då börjar kalven beta så smått lagom till vårbetet när betet är som näringsrikast. Då är det lagom att ta ifrån dom i september och sälja dom direkt. Då är priset som högst också. Men det var teorin det. I praktiken börjar do kalva tidigt i februari och dom sista på vårkanten. Försäljning blir då lite senare för att dom små ska bli tunga nog. Men det är här nere. Vintern i Västerbotten är nog lite bistrare. Så det hänger nog lite på vad du har för inhysningssystem. Det är inte alltid kul med kalvningar i kall lösdrift här i februari heller..

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser