Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förkylning?  (läst 2094 gånger)

Cherryblossom

• Gäst
förkylning?
« skrivet: 08 apr-07 kl 20:25 »
Heej alla söta getmänniskor!
Jag behöver eran hjälp, återigen.
Lilla benjamin som han heter har kommit nu
Han är tre månader, går fot, vill alltid vara med och är helt underbar.
Det finns ett problem. Han hostar och rosslar lite så jag förflyttade honom till det varma stallet, har lagt ett täcke på honom och gett honom lite saltlösning (som någon sa att man skulle)
Jag hoppas bara det lägger sig.
Snälla ni, jag behöver tips och råd innan den eventuella förkylningen blir värre. Jag tänkte avvakta några dagar och blir det inte bättre ringa veterinär, men har ni några mellandagarsråd?
ALLT är välkommet jag är så rädd om honom och vill verkligen att han ska må som en prins, han vill så gärna springa och leva som han brukar.    
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 20:26 av Cherryblossom »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:förkylning?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 07:04 »
Ja, om han är glad och skuttar runt kan det inte vara omedelbart livshotande.  Men att kontakta nån som vet lite mer är en utmärkt idé.  Passa på att kolla vad veterinären kostar, om det kan vara billigare att stoppa in patienten i bilen och åka dit hellre än att få hembesök.  Om Benjamin ska bli sällskapsdjur till yrket, så kan han lika bra börja gå i skolan, bli rumsren, åka bil och miljöträna.

Veterinärer börjar ofta med att fråga efter temperaturen.  Den kan variera ganska mycket under ett dygn, så ta gärna tempen några gånger.  Iakttag alla detaljer, så att Du kan svara på alla frågor Du kan få under telefonsamtalet.

Lycka till!  Getter är utmärkta sällskapsdjur.  Och tack för bidraget till mitt bildspel på skrivbordet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Cherryblossom

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 10:36 »
tack så jättemycket för svaret!
Hur tar man tempen? Har hans värme på hornen någon betydelse?
Gå i skolan?

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 09 apr-07 kl 14:16 »
Nä, du får allt ta en termometer och stoppa in i rumpan på honom. Troligtvis kommer han inte gilla det men det är så illa tvunget. getter har högre temperatur än människor så bli inte förskräckt över vad termometern visar. Bäst är att ta tempen precis när han vilat då är det mest rättvisande.
kan han ha blivit utsatt för drag??? getter är mycket känsliga för drag och blir då sjuka. men så länge han är pigg och busar runt tycker jag gott han kan få vara ute när det inte blåser eller regnar.

Cherryblossom

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 14:30 »
okej okej det ska jag prova
hur hög feber är feber då enligt getfeber? :)

Nja det är just det, han fick en egen stuga först och den måste ha varit dragig. Det var när jag hörde han hosta och såg att hans vatten hade frysit till Is jag insåg att det var illa där, och bar honom in till stallet.
Men finns det några tips som påskyndar förfriskningen lite? Något man kan ge honom, eller något slemlösande eller något bara som är bra för luftvägarna? han låter så rosslig.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: temp på get
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 15:17 »
okej okej det ska jag prova
hur hög feber är feber då enligt getfeber? :)

Normaltemp på Get är 38,5-39,5° C

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 18:32 »
Prova att ta lite salva, Helosan eller liknande, på termometern så går den lättre in.  Förut kunde man köpa små plastpåsar att sätta på termometern för hygienens skull.  Om någon distraherar honom med lite godis medan Du håller på så ska det nog gå bra.  Benjamin är ju ett tamt djur, eller hur?

Hur är det nu, svarta horn är varmare än vita, eller var det tvärtom?  Det har jag faktiskt glömt!  I alla fall inget att rätta sig efter.

Nu har ju också framgått att orsaken kan vara drag.  Mina fick mest ont i magen när det drog på dem, men sånt kan ju variera.

Gå i skola:  Ja, som en hundvalp ungefär, inte dra i kopplet, rumsrenträning, utsätta honom för en lagom grad av miljöträning i form av nya upplevelser som till exempel åka bil (och inte kissa i bilen...), följa med in till veterinären, gå på promenad, gå ut och nattkissa (om Ni har honom inne ofta, men så är det tydligen inte?)  Och så får Du räkna med att han kommer att bli stark, så sele för att leda honom i kanske inte blir så effektivt.  Men Du kommer snart att upptäcka att koppel ytterst sällan behövs :)

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 19:53 »
tallris är det någon här som brukar tipsa om...
och se till att han hålls dragfritt. Det finns slemlösande att ge dem men då måste du åka till en veterinär med honom för det finns bara på recept.

Cherryblossom

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 apr-07 kl 19:54 »
Tack tack tack :)

Ja han är ju tam, men jag fick inte till det med tempen idag, får prova senare eller imorgon :)
Ont i magen av drag? Hur får man bort magvärk då?

Okej det låter kul. Idag märkte jag när jag gick omkring i stallet att han gick i hälen på mig, och verkligen följde efter. så jag provade gömma mig och då började bää-andet. Det är otroligt smarta djur alltså. Så jag tänkte prova kanske tillochmed imorgon att släppa kopplet när man är ute och går i skogen, han vågar nog inte rymma.
Joo han är ju inte i huset så mycket, han har sin box och är ute med mig så som han vill hela dagarna när jag går och sysslar på gården.

Men men, om han nu har feber, vad är febernedsättande för honom då? Nått speciellt litet knep?
går förkylningar ned av sig själva?  

Sen något lite utanför ämnet angående geten, finns det något man kan ge honom förutom mat som han kan hålla sig sysselsatt med dom få timmar man inte är där? Kompisar kommer till sommaren genom grannen, men innan dess?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 00:07 »
Förslag till sysselsättning: sly, sly och sly. Mina getter blir överlyckliga när de får ett stort fång sly att barka. De tom slutar äta hö och väljer arbetet med barkningen. Äger du ingen egen mark med sly måste du naturligtvis fråga markägaren först men jag kan inte tänka mig att någon skulle neka dig det. Asp, gran och tall verkar vara favoriter och inte för gammalt och torrt.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 10 apr-07 kl 02:07 »
Kolla med en vet. om du är orolig för honom. De brukar ändå kunna mest. Tyvärr är kunnandet om getter hos sveriges vet. väldigt dåligt. I värsta fall så får du ringa till en djurpark och fråga en vet. där. (undvik dansken på Kolmården bara, sur som attan)
Men om han är pigg och äter och dricker så behöver du nog inte oroa ihjäl dig. Förkylningar är övergående.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 10 apr-07 kl 02:27 »
Förslag till sysselsättning: sly, sly och sly.
Och sen lite bark, löv och sly som omväxling!  Mina gillade inte björk och gran något vidare, men det kanske berodde på god tillgång.  De vill ha omväxling! Bästa gethöet kommer från magra marker, så kallat ängshö.  Mjukt, kort, artrikt, olönsamt...  :)  Om Du hittar en sådan mark, så se till att hindra bonden från att vara snäll mot Dig och strö ut konstgödning på ängen.  En enda spridning och högväxande gräs kväver den rika floran. :(

Och ring sen och prata med vetr så fort det blir vardag.  De flesta har telefontid alla morgnar mellan åtta och nio.  Lika bra att bli bekant med henne/honom; en dag kan Du behöva väcka henne mitt i natten...  :o
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 02:33 av Trollmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1184 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser