Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hönsboken?  (läst 10112 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Bästa hönsboken?
« Svar #20 skrivet: 18 okt-08 kl 15:44 »
Alla de böcker som beskrivs är i stort sett bra. Kunskap är färskvara och det kommit en del nya regler kring djurskydd som inte finns i dessa böcker. Det som jag tycker saknas i böckerna är hur man korrekt avlivar en höna/tupp/kyckling och tar hand om köttet. Många lyckas få ihjäl djuret ganska humant men sedan står man där med en död höna och vet inte hur man gör sedan.

Annars en av de mest läsbara samlingarna av aktuella och informativa texter kring fjäderfä finns på Jordbruksverket under djur/veterinär och fjäderfärådgivning (http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/fjaderfaradgivning.4.7502f61001ea08a0c7fff47507.html).

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #21 skrivet: 19 okt-08 kl 09:33 »

Ps.
The complete encyklopedia of chickens, har jag inte stött på ännu..... Vad har den som inte de svenska har? På vilket sätt är den engelska så mycket bättre? Ds
Denna boken är mer komplett än några av våra svenska när det gäller raser. Detta är min favorit just nu. Jag har ett femtiotal fjäderfäböcker i bokhyllan så det har varit många favoriter, både engelska och svenska.
Hönsboken har aldrig tilltalat mig så den ingår inte i samlingen. Boken Höns finns där, även Hönsraser, Friska Fjäderfän (vilken är livsfarlig att läsa ;)), Höns i Trädgård mfl svenska titlar.

Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 19 okt-08 kl 15:19 »
Ser nu att Amacon har den, men med en helt annan försättsbild. Är det olika upplagor tro? Jag vill förstås ha den senaste ;-) // I-K
« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 17:50 av Inga-Karin »
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 19 okt-08 kl 23:59 »
Citera
Jag satsade också på Höns, men är rätt svag för Hönsboken (Anders Jansson och Nina Östman, Prisma förlag) också. Den blir ett trevligt kompliment och gör det hela komplett, som jag ser det. Kött på benen i en trevlig kombination med vackra bilder kan inte skada.

Sen har jag förstås lyckats  få en Hedemorahönskontakt på mittuppslaget, vilket inte gör saken mindre tilltalande.
[/quote

Inga-Karin; "En får tacke"  :-[

Kram Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #24 skrivet: 20 okt-08 kl 00:18 »
Ser nu att Amacon har den, men med en helt annan försättsbild. Är det olika upplagor tro? Jag vill förstås ha den senaste ;-) // I-K
Jag köpte min genom SRF´s förlag. Det är tyvärr nerlagt nu.

Du får samma bok. Det är bara bilden som är ändrad på framsidan.
Bilden jag satt in på tråden är den nya bilden. Min bok har den gamla bilden.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Crappy

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 20 okt-08 kl 14:41 »
Min absoluta favvis-bok är
Höns : raser, skötsel, uppfödning
av Karin Neuschütz och Kristina Odén.

Också min favorit

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 16 apr-09 kl 23:18 »
Det som jag tycker saknas i böckerna är hur man korrekt avlivar en höna/tupp/kyckling och tar hand om köttet. Många lyckas få ihjäl djuret ganska humant men sedan står man där med en död höna och vet inte hur man gör sedan.

I boken "Höns ankor och gäss" av Ronny Olsson (utgiven av SLK) finns ett helt kapitel om slakt - avlivning, plocka eller flå, ta till vara fjädrar mm.

Jag tycker det här är den bästa boken. Absolut inte glassig, inga fina färgbilder på olika raser men full av praktiska råd som man har nytta av som ny hönsägare. Att den dessutom tar upp ankor och gäss är den nog ensam om.

Går att köpa via Sv. Lanthönsklubben eller låna på bibliotek. Tidigare såldes den här i Åters bokklubb, men det var väl för praktisk  :P, så den togs tyvärr bort ur sortimentet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser