Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hobbyverksamhet och kryphål  (läst 7823 gånger)

Hanna H

• Skåne
hobbyverksamhet och kryphål
« skrivet: 22 jun-15 kl 14:56 »
Jag har lite tankar om just hobbyverksamhet. På sätt och vis kan man säga att jag har fyra hobbyverksamheter. Det är kaniner, höns, trädgård och biodling. Att få tillbaka de pengar jag lagt, speciellt på biodlingen kan vara svårt men att få det att med tiden gå plus minus noll hade ju varit bra (om man bara ser till det året). Nu är det ju så att man kan dra av inkomst på hobbyverksamheten mot utgifter man haft de senaste 6 åren, MEN! Bara inom den enskilda hobbydelen. Alltså kan överskott hos tex kaninerna inte betala underskott hos biodlingen.

Nu till min fundering. Jag fiskar här efter kryphål och tanken med inlägget är att skapa en diskussion runt ämnet.
Skulle man inte kunna kalla hobbyn för självhushållning? Och i denna hobby som självhushållare ingår, grönsaksodling, höns och kaninskötsel och biodling. Och tillsammans bidrar de ju till en biodynamisk trädgårdsskötsel. Och överskott inom självhushållning, oav om det är ägg, honung eller ull så går de pengarna till att betala den underskoll självhushållningen har. Kan man ha självhushållning som hobby?

Kram Hanna

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #1 skrivet: 22 jun-15 kl 15:46 »
Helt teoretiskt så går det att i allra högsta grad sammankoppla de olika verksamheterna till en.
Dom ingår juh som delar i den årliga cykeln.
Kaninerna och hönsen producerar gödsel/marktäckning. Kaninerna i vårt fall betar ytor som inte går att klippa men producerar bra mat till dom under sommaren.
Hönsen hjälper till att rensa bort en hel del skadedjur och fröer som dyker upp i odlingarna.
Troligtvis så äter dom en hel del fästingar oxå. Men det kan jag inte belägga.
Och bina pollinerar för fullt och på så sätt ger dom dig en bättre skörd av frukt och grönt, samt det blir gohånung.

Du letar inga kryphål du vill bara ha bekräftat att man kan se dina delar som en helhet vilket jag kan i allra högsta grad.
Spörsmålet är vad säger skattemyndigheten.  Egentligen så bör du ta upp en mailkonversation med dom där ni kan resonera er fram till en samsyn på frågan.
Redovisa gärna hur det fortlöper här då det kan vara intressant för många.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hanna H

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jun-15 kl 12:17 »
Det är på sätt och vis ett kryphål jag letar efter, ett sätt att slå ihop hobyverksamheter för att kunna dra av inkomst mot utgift även där inkomst inte finns. Jag kom sedan på att det jag gör faktiskt kan gå under hobbyn självhushållning. Sedan så är det ju vad skattemyndigheten säger om saken.
Jag har skickat dom en fråga. Det var lite knivigt för skriver man för mycket så drar dom öronen åt sig (det här med konsten att skriva). Får se vad de svarar. Jag lovar att återkomma.

Men hur skulle man kunna neka självhushållning som en hobby. Någon som kan försöka se det ur ett skattemyndighetssynvinkel.

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-15 kl 13:33 »
 Skulle tro att skattemyndigheten struntar i dina kaniner om du struntar i att jaga dem med konstiga frågor. ;)

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jun-15 kl 11:49 »
Enklast är ju att du registrerar en enskild firma och lägger in alla verksamheterna under samma paraply.  Sen är det bara att redovisa en eventuell vinst eller förlust som bli kvar när allt är plussat och minusat :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Hanna H

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jun-15 kl 13:18 »
Om det hade varit så enkelt att inte säga något. Har tyvärr en granne som är allas förtret i detta område. De är på alla som bor här, klagar på att svärfars eltrådar stör deras parabol, trakasserar grannfrun ideligen och firar dagen då hennes man dog med att hänga en jolly roger i ett träd så att den hängde fullt synligt för henne att se och anmäler hit och dit trotts att det är de som inte har rent mjöl i påsen. De anmälde vår nylagda infiltration att den hotade deras dricksvatten men deras vattenbrunn ligger mer än dubbla avståndet från vad som krävs och då skall tilläggas att det är dom som är boven som saknar infiltration och skickar ut sitt skitvatten i ån intill (de har varit i flertalet domstolar för detta, de får en dom och de överklagar ideligen så inget händer i praktiken med att stoppa miljöförstöringen).
Allt vi gör på vår gård kommer dom att ifrågasätta, även om de inte finns några tvivel om att vi gör rätt. Att kunna kalla hobbyn för självhushållning där allt ingår och kunna hävda att jag har rätt att göra så hade varit bra, även om det blir ett kryphål.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-15 kl 13:30 »
trakasserar grannfrun ideligen och firar dagen då hennes man dog med att hänga en jolly roger i ett träd så att den hängde fullt synligt för henne att se

:-X Vilka jävla människor. Enskild firma är nog inte någon dum idé.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 jun-15 kl 14:11 »
På vilket sätt får man ökade rättigheter att bedriva olika verksamheter och vidta olika åtgärder hemmavid för att man har enskild firma eller kallar det hobbyverksamhet, jämfört med om man bara håller på ändå? Jag tänker nu inte på bokföring, deklaration och skatt, utan på typiska verksamheter på gård eller i ett hem med mycket självhushåll.

Jag undrar även om grundtanken att kalla den övergripande verksamheten självhushåll. Självhushåll är ju något annat än penninghushåll. Iofs kan man tänka sig att du säljer ett överskott från en verksamhet som i första hand är inriktad på självhushåll.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 25 jun-15 kl 14:16 »
En knepig bit med hobbyverksamhet tycker jag verkar vara att den inte får (?) vara ens främsta inkomstkälla. Jag tycker detta verkar lite konstigt och lätt blir orättvist. Tänk på två människor som driver likadan och lika stor småskalig verksamhet med t.ex. får. Den ene har dessutom ett välbetalt jobb, medan den andre drar sig fram på diverse småinkomster, där fårverksamheten är den största. Den förste får om han så vill deklarera fårverksamheten som hobby, men inte den andre. Eller?

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-15 kl 14:26 »
På vilket sätt får man ökade rättigheter att bedriva olika verksamheter och vidta olika åtgärder hemmavid för att man har enskild firma

Nä, men jag tänkte att om en har grannar som lever på att djävlas är det kanske enklare för en att visa för masen att man gör rätt för sig. Om de hör av sig.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

teinarsson

• Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
« Svar #10 skrivet: 25 jun-15 kl 14:33 »
Min åsikt skulle vara att självhushåll med olika typer av odling och djurhållning måste kunna ses som en sammanhängande hobby. Gentemot skatteverket behöver du väl inte heller säga mer än självhushållning där du säljer eventuell överproduktion om de inte av någon anledning frågar om vad du gör mer specifikt.

En annan möjlighet kan vara att du deklarerar försäljningen som kapitalintäkt från privatbostad. Det vill säga att du odlar och har djuren i det som av skatteverket ses som den privata trädgården eller komplementbyggnader ifall du har en jordbruksfastighet. Då får du göra ett schablonavdrag på 40.000 kr per år. Jag antar att det till och med är bättre för dig än att dra av för verkliga kostnader? Ifall du redan skulle utnyttja schablonavdraget för uthyrning av privatbostad fungerar det förstås inte.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 25 jun-15 kl 16:56 »
Jag håller med Ex i den här frågan (som vanligt..) Jag förstår inte vad meningen är med hobbyverksamhet nuförtiden? Förr i tiden fick man ju gå med vinst och slapp väl skatta vinsten upp till en visst belopp men det är ju borttaget? Nu ska ju vinsten skattas från första kronan i hobby så då kan man ju lika gärna ha företag och f-skatt.. men har man f-skatt ska det egentligen vara vinstdrivande och inte hobby. Vad jag ser som bättre med hobbyverksamhet är att du kan sälja saker utan moms, vilket gör att dina produkter blir billigare och mer konkurrenskraftiga.
Har du f-skatt kan du momsregistrera dig och dra av momsen på dyra inköp, och det är väl ändå bara 6% moms på honung så det drabbar ju inte dig så hårt.

Sen tror jag det är vanligast att folk har hobbyverksamhet men ändå inte skatter eller redovisar utan tar alla pengarna som svart inkomst.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-15 kl 17:11 »
Det viktigaste med en sådan anmälargranne måste väl ändå vara att följa alla regler som rör djuren. Där finns det resurser och lagar som kan ställa till det om man inte har allt rätt. Skattemyndigheten är inte besvärlig om man har en ärlig avsikt.

Sedan tycker jag att folk i allmänhet är för snälla mot sådana grannar. Driv dem från byn >:D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 25 jun-15 kl 17:14 »
Om man passar för att driva självständig verksamhet, men inte passar för att sköta bokföringsarbete o dyl som följer av att ha ett företag, kan hobbyverksamhet vara en tänkbar form då?
Jag tänker inte på småkriminella med kontoret på fickan. Jag tänker på människor som försöker tjäna lite pengar på något de tycker om att pyssla med.
Man behöver ju spara kvitton och räkna ihop sina utgifter, men så länge de tydligt överstiger inkomsterna bör det räcka att räkna överslagsmässigt. Det förenklar en del. Börjar det sen likna vinst så får man räkna noggrannare och deklarera. Då kanske fördelen inte är lika stor längre?

Ex.

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jun-15 kl 18:02 »
En knepig bit med hobbyverksamhet tycker jag verkar vara att den inte får (?) vara ens främsta inkomstkälla. Jag tycker detta verkar lite konstigt och lätt blir orättvist. Tänk på två människor som driver likadan och lika stor småskalig verksamhet med t.ex. får. Den ene har dessutom ett välbetalt jobb, medan den andre drar sig fram på diverse småinkomster, där fårverksamheten är den största. Den förste får om han så vill deklarera fårverksamheten som hobby, men inte den andre. Eller?

Jag skulle säga att eventuella orättvisor jämnar ut sig ändå. Du har ju många fördelar med att driva det som näringsverksamhet. T.ex möjligheten att kvitta underskott mot vanlig inkomst, möjligheten att kvitta förluster i en gren mot vinster i en annan. Att momsregistrera sig är ju också en stor fördel då du kan dra av momsen på dina inköp och får ett 100-procentigt avdrag på den summan.  Ska du baka in momsen i en totalsumma, som i fallet med hobby, så blir ju skatteffekten bara 30%.

Dessutom får man betala skatt och egenavgifter från första kronan vinst i en hobby. Du har inga möjligheter till avsättningar i periodiseringsfonder eller expansionsfonder.

För att kunna visa att en omfattande hobby inte går med vinst, så måste du föra en hyfsat vettig bokföring, och då kan du likaväl köra det som firma.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 27 jun-15 kl 08:13 »
Har du f-skatt kan du momsregistrera dig och dra av momsen på dyra inköp, och det är väl ändå bara 6% moms på honung så det drabbar ju inte dig så hårt.

Sen tror jag det är vanligast att folk har hobbyverksamhet men ändå inte skatter eller redovisar utan tar alla pengarna som svart inkomst.
Nej, en måste inte ha F-skatt för att vara momsregistrerad. F-skatt behöver den ha som säljer tjänster, den som bara säljer varor klarar sig med att bara vara momsregistrerad. Moms är en skatt på omsättning av varor och tjänster. Momsen på livsmedel (t ex honung) är 12%.

Många personer som har en hobby gör nog ingen vinst, om en börjar räkna alla verkliga kostnader. Om en bygger ett hönshus för 30 000 till sina 5 hönor, lär det dröja innan det går att räkna med någon vinst på det...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 27 jun-15 kl 09:53 »
Nej, en måste inte ha F-skatt för att vara momsregistrerad. F-skatt behöver den ha som säljer tjänster, den som bara säljer varor klarar sig med att bara vara momsregistrerad. Moms är en skatt på omsättning av varor och tjänster. Momsen på livsmedel (t ex honung) är 12%.

Många personer som har en hobby gör nog ingen vinst, om en börjar räkna alla verkliga kostnader. Om en bygger ett hönshus för 30 000 till sina 5 hönor, lär det dröja innan det går att räkna med någon vinst på det...

Jo, det är sant. Honung är ju inte en bok så jag vet inte varför jag skrev 6%. Men om man inte bor på ett jordbruk, kan man bara börja sälja honung då och skatta som ett företag utan att skaffa f-skatt? Räcker med att momsregistrera sig? Nu har väl personen redan gjort dyra inköp till bina, så de går väl inte dra av längre om man har företag?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 27 jun-15 kl 16:26 »
Den som inte äger en jordbruksfastighet är inte per automatik näringsidkare, utan måste registrera sin enskilda firma (är väl få personer som har en småskalig biodling i någon annan företagsform) hos Skatteverket. Hmmm, fast det måste den som köpt jordbruksfastighet också göra, när jag tänker efter, om hen tänker driva någon sorts vinstgenererande verksamhet där.
Om en har gjort inköp av dyr utrustning innan en startat sin firma, borde en kunna ta in grejerna i firman genom att bokföra värdet av dem som Egen Insättning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 27 jun-15 kl 17:09 »
Den som inte äger en jordbruksfastighet är inte per automatik näringsidkare, utan måste registrera sin enskilda firma (är väl få personer som har en småskalig biodling i någon annan företagsform) hos Skatteverket.

Jaha, men du skrev ju nyss att hon inte behöver skaffa f-skatt för att vara momsregistrerad. Men du menar alltså att du vet att trådskaparen har jordbruksfastighet? Jag antog att hon inte har det, för då hade hon nog skyfflat in alla hobbysarna i jordbruket av bara farten för det har jag gjort. Jag orkar väl inte deklarera jordbruket för sig, och hobby-verksamheten för sig heller.
Att jag kan ha jordbruk och vara momsregistrerad utan att ha f-skatt vet jag naturligtvis.

Ex.

• -
« Svar #19 skrivet: 27 jun-15 kl 17:29 »
Det gäller att hålla isär de olika begreppen, för dom kopplas inte ihop automatiskt.

Har man en jordbruksfastighet så är man automatiskt näringsidkare och förväntas fylla i en näringsbilaga till deklarationen.  Vill man alltså sälja honung från sitt lantbruk så behöver man inte registrera sig ytterligare. Man är ju redan näringsidkare.

Är man en 'vanlig' människa, så måste man registrera sig som näringsidkare ifall man vill driva verksamheten som företag.

SEN funderar man över F-skatt och momsregistrering och båda dessa ansöks alltså på en separat blankett.

F-skatt behövs bara om man vill sälja tjänster. Så det går alltså utmärkt att driva en firma utan att ha F-skatt.  Även om det sen finns vissa marknadsplatser som ställer krav på F-skatt för att man ska få sälja där. men det är ett lagvidrigt krav.

Momsregistrera sig vill man ju gärna för att kunna hantera momsen separat.

Både moms och F-skatt kan man bli nekad till. I synnerhet F-skatt, ifall man har nån gammal skatteskuld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser