Först och främst, är detta det sämsta biåret i mannaminne, eller hur ligger det till?
Jag skaffade bin för första gången förra året, köpte en avläggare i form av en kupa som vi ställde vid sommarstugan och allt verkade vara frid och fröjd. Jag tänkte dela den till tre samhällen, och i mitten på maj var samhället så starkt att jag förberedde mig för det, men två veckor senare när jag tittade till dem så verkade det som att de hade svärmat! Massa drottningceller. Några kläckta, några fortfarande täckta. Inget ungt yngel. Attans.
Men, då borde det gå lätt att dela dem tänkte jag, nu har jag i alla fall blivande drottningar.
Jag tog en låda från den ursprungliga kupan (tio ramar LN) och skapade en kupa 20 meter bort, tog bort drottningcellerna, (och hittade ingen drottning men vem vet) och tillsatte en oparad drottning som jag fått av en kompis. Gav dem lite socker. Detta var den 2a juni.
Eftersom jag hade så många drottningceller delade jag upp det som var kvar och tog en låda som hade två okläckta celler, satte dem en bit bort. Detta var den 3e juni (tror jag).
Det ursprungliga samhället lät jag vara kvar, de hade minst två celler med drottningar och rimligtvis borde någon redan krypa runt där, för det var ganska många öppna också... Men när jag kommer dit en vecka senare (10de juni) så sitter det en liten svärm brevid den ursprungliga kupan - jag drog ner dem i en ny kupa med tio nyvaxade ramar, och gav dem två kilo socker... så nu sitter jag på fyra kupor. Igår (19de juni) kollade jag till dem alla - och jag ser inte ett enda yngel eller ett enda ägg någonstans! Borde inte någon av dem börjat lägga? Hur fungerar det med väder och parning? Har jag gjort (ungefärligt) "rätt"?
Detta är i Blekinge för övrigt.