Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E.V. Beronius B20 bandsåg  (läst 10929 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: E.V. Beronius B20 bandsåg
« Svar #40 skrivet: 09 dec-15 kl 11:51 »
Lade dom på gummit och allt åt dig vid Gummi-Järvinen?

TW

• Finland
« Svar #41 skrivet: 09 dec-15 kl 23:10 »
De skar till en remsa av gummimatta och varmvulkaniserade ihop de snedskurna ändorna i ugn. Sedan krängde de på belägget och limmade fast det. Bomberingen får jag sköta själv.
Balanseringen kan bli ett frågetecken...... vi får se.

Priset var 120 euro för två hjul.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #42 skrivet: 17 dec-15 kl 17:13 »
Sågen är färdigmonterad!
Nästa skede är elinstallationen men den får vänta tills senare. Delarna är för dyra för en sjukledighetsbudget. Fästplattan för kopplingslådan fattas också man jag kan inte göra fästplattan färdig innan kopplingslådan är köpt.

Mitt huvudsakliga projekt nämlingen sjukgymnastiken går lika bra framåt som bandsågen. Med den här farten kan jag säkert börja arbeta till våren och sannolikt fullständigt frisk till hösten. Det ursprungliga målet då jag började med det projektet var att ryggen skulle bli ungefär så bra som den är nu men läkaren och fysioterapeuten säger att den skall bli mycket bättre ännu! HURRA!
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TL

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 17 dec-15 kl 20:21 »
Hej!
Toppen fin den blev  :D
Skönt att ryggen blir bättre  :D
Har lite bök me min egen.
Vad e de för elgrejor du ska ha
har en del liggande kanske ngt som passar.
isåfall kan ja skicka de till dig.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

TW

• Finland
« Svar #44 skrivet: 17 dec-15 kl 20:34 »
Det skall vara ett paket med stjärn-triangel start och broms och motorskydd och nollströmsrelä. Svårt att hitta begagnat..........
Antifacist.

TL

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 17 dec-15 kl 20:36 »
Ja de e de nog. Går de inte att
ha tre olika lådor. inte lika snyggt kanske
men lättare o billigare att hitta kanske?
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

TW

• Finland
« Svar #46 skrivet: 17 dec-15 kl 20:49 »
Farsgubben har varit i elbranschen och har montörsrättigheterna i kraft för husbehov ännu. Vi siktar på att köpa komponenter och montera själva i en låda. Han säger att det är litet kinkigt med vilka komponenter som fungerar ihop med varandra.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 17 dec-15 kl 21:15 »
Det skall vara ett paket med stjärn-triangel start och broms och motorskydd och nollströmsrelä. Svårt att hitta begagnat..........

Är det verkligen så hög effekt på den där motorn att den kräver Y/D-start? Nollspänningsutlösning får man så att säga på köpet om man använder ett kontaktormotorskydd med återfjädrande tryckknappar för start och stopp.

TW

• Finland
« Svar #48 skrivet: 17 dec-15 kl 22:03 »
Motorn är 3kW så den går säkert att direktstarta men det verkar bli så att jag blir tvungen att snickra någon tid ännu på 16 ampere och att ha en 2,2 kw spånfläkt gående och samtidigt starta en 3kW motor med tunga bandsågshjul kan bli för mycket. Det är en stor svängmassa som skall dras igång.

Hyvelmotorn på Stenbergaren är 3,7kW och om jag har spånfläkten gående och har litet för brottom med stjärn-triangelbrytaren på hyveln så brinner säkringarna direkt. Fastän jag kör med tröga säkringar.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #49 skrivet: 17 dec-15 kl 22:14 »
Jo, då kan det nog vara lämpligt med Y/D eller mjukstart.
Är motorn gjord för Y/D-koppling, dvs 400 V D-kopplad och 690 V Y-kopplad?

TW

• Finland
« Svar #50 skrivet: 17 dec-15 kl 23:04 »
Ja den går på 400 och 690 volt.
Jag fick leta litet för att hitta en sådan motor begagnad. Innan jag betalade mätte jag resistansen med multimeter genom lindningarna och med pappas gamla handvevade Megger mellan lindningarna och mellan lindningar och jord. Den verkar vara frisk.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #51 skrivet: 18 dec-15 kl 08:29 »
Blev ju riktigt fint i slutändan det där, ser riktigt proffsigt ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser