Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försent att så gurka och zucchini nu?  (läst 2010 gånger)

Hemmusen

• Uppland
Försent att så gurka och zucchini nu?
« skrivet: 16 jun-15 kl 10:46 »
Hej
Ny här på forumet. Har ett grönsaksland på 55 kvm, 5 fruktträd och bärbuskar. Är väldigt intresserad av att försöka vara självhushållande på sylt, och grönsaker stora delar av året. Tanke på höns och biodling finns också =)

Har ju varit så segt iår med värmen, och jag själv har haft fullt upp och därför fortfarande inte sått en hel del som ärtor, mangold, sallad, kryddor, gurka och zucchini tror ni det är försent att så dem nu eller kan det hinna bli nåt innan sommaren tar slut?

kurt

SV: Försent att så gurka och zucchini nu?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-15 kl 12:05 »
Nej då, de sås vanligen på friland i början av Juni, sedan beror det på hur varm sommaren blir

Bo

« Svar #2 skrivet: 16 jun-15 kl 17:38 »
Såg att frö- och plant-handeln på Sveavägen Stockholm (som hette Weibulls förr) fortfarande har gurkplantor. Förmodligen till reapris.

Nymans

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-15 kl 23:07 »
Mangolden skulle jag inte bry mig om. Ärter, det beror på vilken sort, liksom kryddorna. Zucchini går säkert bra och gurka kan det vara bra fart på.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-15 kl 10:05 »
Ärtor har jag sockerärtor (kommer inte ihåg sorten) och märgärtor Aldermann.
Varför skippa mangolden har den för lång utvecklingstid för atthinna bli nåt?

Gillar inte att köpa färdiga plantor då de oftast är F1-hybrider och jag försöker hålla mig borta från dem, odlar nästan bara kulturarvs sorter =)

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-15 kl 19:22 »
Det går bra att så nu, allt det du nämnar. Mangold skulle jag absolut så, det finns sällan att köpa och är gott och nyttigt och blir mycket

sunflower

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-15 kl 20:18 »
bara att så, dem brukar hinna ikapp. även det som förodlades och sattes ut redan har varit lite blyg med att sätta fart med att växa pga av den kalla och blöta våren vi hittills haft här. och de flesta ärtor och bönor vill ha lite värme i jorden, är ju perfekt nu.
själv fick jag springa ut med fiberduk häromnatten när vi bara hade 3 grader. ångrade mig nästan att jag hade planterad ut squashen redan.
det växer fort när det väl bli varmt och med hjälp av fiberduk kan du skörda långt in på hösten
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser