Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 1154 gånger)

Alfonzo

Vilken ras?
« skrivet: 14 jun-15 kl 20:44 »
Hej, jag bor uppe i Kiruna och har börjat fundera lite på att skaffa höns. Vi har köpt en 2000 kvm stor tomt där det blir stugbygge och förhoppningsvis hönshus. Min fundering är då vilken ras som pallar kylan och är lite tåligare. Är ju hyfsat kallt året om. Planen är att dom kommer ha tillgång till isolerat hönshus som inte kommer understiga nollan. Får gärna vara lugna och "snälla"

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-15 kl 16:25 »
Jag tycker att du ska titta närmare på Hedemora höns. De är fantastiskt söta, och vad jag vet så är de lugna och härdiga. Norsk Järhöna och Islandshöns lär också vara tåliga.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 aug-15 kl 00:22 »
Bjurholmshöns - utan tvekan!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-15 kl 00:26 »
Vilken ras som helst skulle nog funka hos dig. Besök uppfödare av olika raser där du senare kan köpa djur/ägg från. Åk till utställningar osv.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser