Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ner körsbärsträd  (läst 5068 gånger)

Norrsken

• -
Ta ner körsbärsträd
« skrivet: 14 jun-15 kl 13:06 »
Vi har några körsbärsträd som inte ger några bär, så de ska plockas ner. Men jag tänkte att det kanske är trevligt virke att prova slöjda i? Men, behöver man hantera det på nåt särskilt sätt för att det ska bli bra? Nån särskild tid på året som det är bättre att ta ner dem, torka på nåt visst sätt eller nåt annat?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

q-i

• Västergötland
SV: Ta ner körsbärsträd
« Svar #1 skrivet: 14 jun-15 kl 13:35 »
Torka utomhus under tak. Om det torkar för fort kommer det att spricka, så skyddat utomhus är nog det bästa. Om det går så hade jag nog väntat till hösten när det inte är så varmt ute, just för att undvika sprickbildning.

Ett annat trevligt användningsområde är ju att använda veden till kallrökning ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 14 jun-15 kl 14:54 »
Man kan skrapa av barken och sedan smeta trälim över ändträet för att få jämnare torkning och mindre sprickbildning

DennisCA

• Finland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-15 kl 16:01 »
Varmrökning ala amerikansk barbecue går också med körsbärsved.

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 jun-15 kl 22:18 »
Klyva bitarna. Trä krymper enligt årsringarna, om det krymper 1 mm nära kärnan så krymper det 1 cm en dm ut. En klyvd bit töjer sig och det en gång raka snittet blir rundat, en oklyvd bit spricker

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-15 kl 00:15 »
Körsbärsträd är så vackra när dom blommar att jag förstår inte varför du tänker hugga dom. Kanske saknas något så att det är därför det inte blir körsbär? Ska inte ge råd utan att du ber mig...

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jun-15 kl 13:33 »
Om du har möjlighet så såga upp det till 2-3 tums plank så fort det är fällt. Försök isolera kärnan med dina sågsnitt - kärnan kommer ofelbart spricka. Låt torka luftigt med tunn läkt mellan brädorna utomhus under tak.
Ett fantastiskt trevligt träslag att slöjda i.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 17 jun-15 kl 14:01 »
Jo lite körsbär skulle man gärna ha...

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 23 jun-15 kl 11:05 »
Tack för alla svar! Då får det bli till hösten vi tar ner träden. Det är inte ett dugg bråttom! Och jag ska helt klart spara spånet till rökning. Att bygga både kall och varmrök ingår i framtidsplanerna...

Våra träd är inte ett dugg vackra, bara enormt risiga. Det är liksom ett helt förslyat område på tomten, som antagligen har varit en syrenberså en gång i tiden. Och kronorna är fem meter upp, så det är bara fåglarna som kommer åt bären. Tanken är att plantera nya träd och sköta dem. :)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-15 kl 12:26 »
Inte spån till varmrökning iaf, använd bitar istället. Och torkat ska det vara, annars är det en massa skit i röken man inte vill ha.

Fördelen med bitar är att en bit ger ifrån sig mindre mängd rök över en längre tid, spån så brukar ge ifrån sig allt på en liten stund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Maycandra, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser