Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filta med angoraull?  (läst 5398 gånger)

Sofia

Filta med angoraull?
« skrivet: 12 aug-04 kl 22:21 »
Vet inte om jag ska sätta denna rubriken här eller på hantverk.

Någon  som filtar/tovar med kanin ull? Funkar det på samma sätt som med fårull, eller är kaninullen för fin?

Sofia

Charlotte

• -
Re:Filta med angoraull?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-04 kl 22:52 »
 Det GÅR att filta kaninull (säger dom som kan)...
Men jag brukar blanda den med lite finull.
Man får behandla den mycket försiktigt i början av processen, annars flyter allt bara ut.
Ev. kanske det skulle funka om man täcker "plattan" med gladpack när man ska få det hela att börja "fästa ihop".
Eftersom kaninullen är mer glatt (saknar fårullens hakar) så är det svårt, men försök gärna och tala om hur det går...
Själv har jag nog lite för dåligt tålamod och vill att det ska fästa ihop på en gång.
 Jag ska kolla lite om jag kan hitta en länk jag hade en gång i tiden som handlade om att filta angoraull.
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 12 aug-04 kl 23:00 »
 Här kommer länken:
http://iagarb.spinnersflock.com/felt.html
                    Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sofia

« Svar #3 skrivet: 13 aug-04 kl 16:02 »
Tack! Då ska jag försöka. ;)
Ska bara flytta, hämta kaninerna, pussa på dem i väntan på att pälsen ska växa och SEN ska jag filta!
Jag lovar att meddela hur det går men som du förstår så kan det ta ett litet tag :)

s46398

« Svar #4 skrivet: 27 feb-06 kl 20:50 »
tova angora ull är lätt
man tar och karda ullen med kardor eller kardmaskin
sen lägger man det som tegelpannor. ena lagret vågrätt och andra lodrätt.  ett lager på vart håll (tvålager) är lagom för det mesta. Detta lägger du i en schalusi antinge bambu undelägg som man kan köpa. eller sådana stora man har i fönstret av bambu, dom kan man köpa på Ikea. Sen när man laggt ullen i den så rullar man i hop den och sätter gummi band. sen blandar man såpa men varmt vatten så man kan händerna i. Sen håller man det i så allt blir blött. sen rullar man den på en bänk detta kallas tovning. ca 10min undert tiden så häller man vatten ibland. sen efter 10 min så rullar man upp och rullar på andra hållet. Sen fortsätter man lika länge till. sen tar man upp den då är det nästan klar den ska vara rättså fast det känner man genom att dra det i i sidled. det ska röra sig lite. sen tvättar man det kan ma säga gnuggar och knådar det tills man är näjd nu valkar man ullen. nu blir det ännu fastare nu ska det knappt inte röra sig när du drar. sen när du är nöjd så skölj den och krama ur allt vatten och låt den torka. KLAR !! lycka till.
har du frågor så maila. turbo-angora@spray.se

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #5 skrivet: 28 feb-06 kl 10:00 »
Har ställt frågan tidigare i annat ämne, men ej fått svar. Provar därför här  :)
Jag undrar hur mycket ull man får från en kanin/klippning? För att få ihop lite ull hur många kaniner behöver man? Tanken är väl mest till garn att sticka med, sjalar, sockor, mössor, vantar...
Kan angoraullen färgas på samma sätt som fårullen med samma sorts färg (ullfärg)?
/Lili

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #6 skrivet: 23 apr-06 kl 18:58 »
Har flera säckar angoraull som bara väntar på att jag ska ha tid att sätta mig ner och tova ihop det till fina saker ^^
Det är inte alls svårt att tova ullen så länge man vet hur man gör =) Det är riktigt roligt när man väl sätter sig ner och gör det.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser