Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18106 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #140 skrivet: 21 jan-16 kl 07:58 »
kan även bli så man får flytta kylaren och andra modifieringar . men bara man slipper kapa i balkar osv så går det ju säkert att regga den med den motorn . insug och grenrör kommer säkert behövas modifieras en aning

ensamhet

• Lappland
« Svar #141 skrivet: 30 jan-16 kl 14:29 »
Nu har jag mätt. Motorn är ca 60 cm från skarven mellan motor och låda till framkant på remskivan. Det är sån där nyare platt rem, vad den nu kallas?
Jag hittar ingen 4-växlad låda att mäta på.
Jag har mätt på en 5-växlad från en buss och den är ca 60 cm utan hardyskiva.
Om mitt minne inte sviker alldeles för mycket, så skulle jag gissa att en 4-växlad från en personbil är 10-15 cm kortare.
Hoppas du är nöjd med informationen.

Kan väll tillägga att grannen satt ute i snödrivan i badbrallor och solade med en öl i näven. Han hade roligt åt mig, då jag skottade fram dörren för att ta mig in i bussen. Det var 1.5 meter snö som drivit upp mot dörren.
Med andra ord, vi har kanon väder. -1 och solen värmer bra.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #142 skrivet: 30 jan-16 kl 20:46 »
Det är sån där nyare platt rem, vad den nu kallas?
Poly-V eller Multirib. Det är troligen två olika remtillverkares varumärken för samma slags rem.

husbehov

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 01 feb-16 kl 07:52 »
Nu har jag mätt. Motorn är ca 60 cm från skarven mellan motor och låda till framkant på remskivan. Det är sån där nyare platt rem, vad den nu kallas?
Jag hittar ingen 4-växlad låda att mäta på.
Jag har mätt på en 5-växlad från en buss och den är ca 60 cm utan hardyskiva.
Om mitt minne inte sviker alldeles för mycket, så skulle jag gissa att en 4-växlad från en personbil är 10-15 cm kortare.
Hoppas du är nöjd med informationen.

Kan väll tillägga att grannen satt ute i snödrivan i badbrallor och solade med en öl i näven. Han hade roligt åt mig, då jag skottade fram dörren för att ta mig in i bussen. Det var 1.5 meter snö som drivit upp mot dörren.
Med andra ord, vi har kanon väder. -1 och solen värmer bra.
du det var ett riktigt glädjande besked ! ja den 4 växlade är riktigt kort vet jag . nivans motor/låda är ju ca 110 cm så det borde rent av vara fullt möjligt , att jag aldrig tänkt på den kombon förr , min roligaste bil och min mest älskade motorserie . du ska ha tack . nu åker nog gratismercan ut på annons framöver, ska laga upp de 3 rosthålen och rusta bromsarna så får väll en slant besiktad för den för nya projekt . tack ska du ha och glädjande att ni hade fint väder iaf :) 1.5 meter snö har jag aldrig ens upplevt

ensamhet

• Lappland
« Svar #144 skrivet: 01 feb-16 kl 08:35 »
1.5 meter snö var bara där det drivit ihop och rasat av bilen.
Det är lite snö i år, bara upp till knäna i snitt.

Vad är gratismercan för nått?
Vad ska du ha för den?
Har du en 4-cylindrig motor, eller är du spekulant på en?

husbehov

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 01 feb-16 kl 09:25 »
aha lite snö , bara upp till knäna  ;D ! gratismercan är en w123 240d från 82 , jag vet inte riktigt vad jag ska ha för den och vet inte så mycket om den heller . lite upplagad är den och 3 rosthål som måste åtgärdas innan besiktning , kärvande bromsar men mycket lättstartad . jag är absolut spekulant på en motor och kollar ofta blocket , men måste ha den 4 växlade lådan alternativt den korta automatlådan .

husbehov

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 01 feb-16 kl 09:28 »
och stolarna är bytta till nå gamla recaro sportstolar , om det var för ironins eller bekvämligheten vet jag inte :)

husbehov

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 01 feb-16 kl 09:31 »
bussen du nämnde om att du mätte på har en högintressant motor . troligen en 2.3 liters 4 a

husbehov

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 01 feb-16 kl 10:15 »
eftersom mercan var gratis så hade jag kunnat tänka mej ett byte mot ett sånt motorpaket om jag säger så

ensamhet

• Lappland
« Svar #149 skrivet: 01 feb-16 kl 11:05 »
bussen du nämnde om att du mätte på har en högintressant motor . troligen en 2.3 liters 4 a

Jag vet inte vad det är för motor i den, men ska undersöka det. Tror att det är en -91a eller -93-a, den har bakdörrar som går ända upp till taket.
Det enda problemet är att jag tänkte stoppa den motorn i en skattebefriad bensinbuss som jag har.
Jag skulle hellre vilja ha en 5 eller 6 cylindrig till den, så om du vet av någon sådan, kan jag tänka om.
Om motorn är paj spelar ingen roll, huvudsaken är att den är från en lastbil eller buss.
De har andra oljetråg, ventilkåpor, oljefilter mm. som jag behöver till någon av mina andra motorer, som är från personbilar.
Jag skulle även kunna tänka mig en ännu nyare motor typ, E270 -04 eller något liknande om den sitter i en bil som går att köra.
En kompis hade en sån combi och den gick som ett skållat troll och drog lite diesel.
Med full packning och en 9 meters boggi husvagn och drygt 100 i snitt mellan Ume o Pite på natten, så drog den bara 0,6/mil.
Körde han försiktigt med tom bil, var han ibland nere på 0,42 blandad körning. Inte illa för en bil som väger drygt 1700 kg.
I och för sig var den chippad, med 74 000 mil på mätaren och orenoverad.
En sån motor i min buss skulle tilltala mig.

husbehov

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 01 feb-16 kl 11:28 »
Jag vet inte vad det är för motor i den, men ska undersöka det. Tror att det är en -91a eller -93-a, den har bakdörrar som går ända upp till taket.
Det enda problemet är att jag tänkte stoppa den motorn i en skattebefriad bensinbuss som jag har.
Jag skulle hellre vilja ha en 5 eller 6 cylindrig till den, så om du vet av någon sådan, kan jag tänka om.
Om motorn är paj spelar ingen roll, huvudsaken är att den är från en lastbil eller buss.
De har andra oljetråg, ventilkåpor, oljefilter mm. som jag behöver till någon av mina andra motorer, som är från personbilar.
Jag skulle även kunna tänka mig en ännu nyare motor typ, E270 -04 eller något liknande om den sitter i en bil som går att köra.
En kompis hade en sån combi och den gick som ett skållat troll och drog lite diesel.
Med full packning och en 9 meters boggi husvagn och drygt 100 i snitt mellan Ume o Pite på natten, så drog den bara 0,6/mil.
Körde han försiktigt med tom bil, var han ibland nere på 0,42 blandad körning. Inte illa för en bil som väger drygt 1700 kg.
I och för sig var den chippad, med 74 000 mil på mätaren och orenoverad.
En sån motor i min buss skulle tilltala mig.
ja buss och lastbilsmodellerna har väl även annat insug va? hm ja det är ju även personbilsvarianten jag mest är intresserad av  . nej vet ingen direkt som har en med 5/6 cyl men kan kolla efter det . står ju lite sånna bussar bortikring vet jag och en skrotnisse är jag ju . ja de nyare mercedes bussarna och även personbilsdieslarna går ju helt fantastiskt och billigt . men de har ju commonrail system och det går billigt och bättre förstås men jag föredrar radpump pga dess enkelhet . ja rätt motor har du allt . tror de satt ända till tidiga 94:or på personbilar och till senare ändå på buss/ lastbil

ensamhet

• Lappland
« Svar #151 skrivet: 01 feb-16 kl 11:49 »
Jag har en E250 -93, Men den ser inte ut som andra -93or som man kan se på blocket. Den har inte en lös grill som de äldre.
När jag köpte glödstift, så passade de inte.
Jag fick köpa från en -94. Motorn ser lite annorlunda ut med, en massa plastkåpor.
Den har ungefär lika många hästar som en 300 från -92.
Jag har hört att min 250 har 4 ventiler/cylinder och ska vara lätt att trimma med stor turbo och intercooler.
Det sägs att en firma i Finland uppdaterar pumpen.

Vet du något om sånt?
I så fall, hur håller motorerna och hur blir bränsleförbrukningen vid normalkörning?

husbehov

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 01 feb-16 kl 14:49 »
Jag har en E250 -93, Men den ser inte ut som andra -93or som man kan se på blocket. Den har inte en lös grill som de äldre.
Jag fick köpa från en -94. Motorn ser lite annorlunda ut med, en massa plastkåpor.
Jag har hört att min 250 har 4 ventiler/cylinder och ska vara lätt att trimma med stor turbo och intercooler.

Vet du något om sånt?
I så fall, hur håller motorerna och hur blir bränsleförbrukningen vid normalkörning?
aha då har du en om605:A i den alltså 20v femman . dom har annan pump, men pumpen från 2ventils femman går att få dit . ja du har både dieselmeken (sverige) och mynemäki (finnar) som byter  pumpelement till större så det kan feta på rejält vid gaspådrag tror de tar runt 9000kr .sen tar du då en riktigt stor turbo och en stor intercooler så är den grymt stabil för trimmning och går även billigt eftersom du styr dieselflödet med gaspedalen . även de äldre 2ventils motorerna pallar hur mycket stryk som helst utan att behöva öppna motorn . värre pump och på med en turbo även på sugmotorerna och det spinner på 5:ans växel sägs det

husbehov

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 01 feb-16 kl 14:52 »
sök på blacksmokeracing på youtube så får du lite inblick hur det blir om man är jävlig på dessa motorer

husbehov

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 01 feb-16 kl 14:59 »

Vet du något om sånt?
nu kom jag ihåg något, 93 kom den motorn och fanns samtidigt som 2v motorerna och hade dom tidigare modellerna av radpumparna tror jag ! då har du fördel där redan och slipper kladda med pump byte . då kan du skruva bort din pump och skicka den på modifiering om inte minnet sviker

ensamhet

• Lappland
« Svar #155 skrivet: 01 feb-16 kl 15:12 »
sök på blacksmokeracing på youtube så får du lite inblick hur det blir om man är jävlig på dessa motorer

Är du jävlig?

husbehov

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 01 feb-16 kl 15:20 »
nej inte i närheten som dom . jag är bara påläst på dessa motorer och vill ha dom relativt orginal och eviga , vet hur man ställer på pump och vet att det bara är att sätta dit turbo . en arbetskamrat monterade turbogrenrör på en sugis när jag berättade att det gick och han är ingen mästare på att skruva och han lyckades bra :)

husbehov

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 01 feb-16 kl 15:22 »
Är du jävlig?
duktig på att skruva med det mesta är jag dock .

ensamhet

• Lappland
« Svar #158 skrivet: 01 feb-16 kl 15:30 »
Har du koll på bränsleförbrukningen om man kör normalt, med en som är lite mindre trimmad än vad den där Finnen på yuotub har?

husbehov

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 02 feb-16 kl 07:03 »
det blir inte omöjligt att den blir att gå billigare med eftersom du monterar turbo på den,du styr ju mängden bränsle med gasfoten och har ett luftöverskott i en diesel. du kan säkert glida runt med en 250 hk och ett ordentligt tilltaget vridmoment troligen mer om du får till det riktigt bra och då går den mjukt och fint tills du trycker för långt på gaspedalen , då skjuter det på sen! . tror det finns ett forum som heter superturbodiesel du kan få mycket info om just dessa motorserier och trimtips . hade jag haft tid och råd hade jag nog gett mej på en sån operation faktiskt . just den modellen du har är ett bra utgångsobjekt

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser