Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18110 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #120 skrivet: 29 okt-15 kl 07:37 »
fan den där vazkombin såg ju helt ok ut ...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #121 skrivet: 29 okt-15 kl 14:09 »
fan den där vazkombin såg ju helt ok ut ...

Bara att räkna på vad de olika motorerna väger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 30 okt-15 kl 07:43 »
ja den motorn som sitter i gratismercan väger garanterat för mycket för vazen. gjutjärnskloss rakt igenom , men nu blir det att lägga i en ordentlig motor i mercan ist . 5 växlat 5 cyl och helst turbo så blir det en trevlig vagn att förpesta sig genom landet med lite förvärmning, grovfilter, och nån droppe spillolja i tanken , blir nog att hämta hem ladumercan i helgen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #123 skrivet: 30 okt-15 kl 09:36 »
ja den motorn som sitter i gratismercan väger garanterat för mycket för vazen. gjutjärnskloss rakt igenom , men nu blir det att lägga i en ordentlig motor i mercan ist . 5 växlat 5 cyl och helst turbo så blir det en trevlig vagn att förpesta sig genom landet med lite förvärmning, grovfilter, och nån droppe spillolja i tanken , blir nog att hämta hem ladumercan i helgen

Inte för att försöka stoppa din glädje att komma runt lagar och åka skattefritt, men spillolja är inte trevligt att elda upp utan avgasrening. Med förvärmning och filter så kan du ju köra på rapsolja (palmolja, olivolja, solrosolja...).

husbehov

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 30 okt-15 kl 10:09 »
jag har kört på de flesta brännbara oljor i just en mercedes diesel . är det veckan innan lön så går det även med spillolja , smörjer ju lite med , har även kört på begagnad frityrolja och snäckväxelolja som var det tjockaste oljan i testet , ville knappt rinna ur dunken men den gick som vanligt då med . kör knappt 1500 mil på ett år heller . jag flyger ju även utomlands 1 gång om året så en miljöbov är jag vilket som . som de flesta på ett eller annat vis , försöker kompensera det med sol och vindkraft samt torrtoa och odla mat  , men det blir ju även det som är viktigast på köpet och det jag eftersträvar in i absurdum , billigt , för amorteringens skull , men självklart att jag kör på palmolja, olivolja , solros och rapsolja om jag kommer över ett parti :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #125 skrivet: 30 okt-15 kl 10:43 »
Det är ju skillnad på spillolja och spillolja också.  Riktigt otrevlig spillolja är ju sådan som har använts i äldre bilmotorer med blyhaltiga legeringar i glidlagren. Hypoidolja med dess svaveltillsatser är väl inte heller så trevlig att elda. Det enda allvarliga problemet med modern motorspillolja som dieselbränsle är väl mängden fina partiklar som tar sig förbi alla bränslefilter och sliter ner dieselpump och spridare i förtid.

Egentligen vore ju den bästa användningen för motorspillolja att regenerera den, förse den med nya tillsatser och återanvända den som motorolja.

husbehov

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 30 okt-15 kl 11:59 »
ja det är ju inte så att jag endast tankar spillolja men får man en dunk så kör man ju upp den när man har en sån alloljebrännare till bil :)

husbehov

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 30 okt-15 kl 14:35 »
man slipper ju även ha folk som ligger för nära bakom för att man ligger i laglig fart , har luktat suspekt säkerligen många gånger bakom min förra mercedes :)

husbehov

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 06 nov-15 kl 09:22 »
krångel så till helgen ska vi förhoppningsvis få hem bilen

husbehov

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 09 nov-15 kl 07:52 »
nu är den hemma och lite snabbt genomgådd och grovt avtvättad , ska lägga upp en bild om jag vet hur man gör sen , i med batteri och starta direkt , hittade lite kex på 3 ställen men annars helt ok

husbehov

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 15 jan-16 kl 09:22 »
jag tycker inte det är någe behagligt med o-isolerat garage  . blir inte mycket gjort där nu :)

Radar

• Jämtland
« Svar #131 skrivet: 19 jan-16 kl 11:55 »
Håller med dig. Det är inte mysigt när temperaturen drar ner till -20-30C.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #132 skrivet: 19 jan-16 kl 14:18 »
När jag höll på med bilar i ungdomen så märkte jag att 12 grader var det optimala för mig. Varmare så slöade jag till, och kallare så blev det inte lika roligt.

Tyvärr har jag ingen uppvärmningsbar lokal här, men kanske nästa vinter :)

husbehov

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 19 jan-16 kl 15:14 »
ja till nästa vinter är nog mitt isolerat med , förberett med att byta ut en hel dörr mot 2 st 3mm plåtar med isolering mellan och har en skorstensgenomföring där . dock blir det bara snön på taket som försvinner just nu om jag eldar :)

husbehov

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 19 jan-16 kl 15:19 »
föresten jag har sökt och sökt men hittar inte längden på motor och växellåda på en om601 med 4vxl låda från remskivan till hardyskivan . alltså den som satt i mercedes 190 2.0d med 4vxl . vet att lada nivans motorpaket är ca 110 cm och kommer det i närheten skulle det kunna bli en ekonomisk och ganska kul bil . någon som vet något mått ??

mantajohan

• Skåne
« Svar #135 skrivet: 20 jan-16 kl 20:12 »
kan bara at motorn om601 väger nånstans omkring 160-180kg
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #136 skrivet: 20 jan-16 kl 20:26 »
Kommer inte oljetråget på OM601 att slå i Nivans främre slutväxel?
Originalmotorn i Niva har ju ett speciellt oljetråg (alltså inte likadant som på samma motortyp i andra Ladamodeller) med en inbuktning på vänster sida just för frigång mot slutväxeln.

Vet någon hur det ser ut på de Niva som har Peugeot XUD9A dieselmotorer från fabrik? Den motorn är förvisso egentligen avsedd för att vara tvärställd, så just därför kanske oljetråget redan är tillräckligt osymmetriskt åt rätt håll.

ensamhet

• Lappland
« Svar #137 skrivet: 20 jan-16 kl 21:32 »
Om du nöjer dig med ett ungefärligt mått, så kan jag mäta på en buss jag har stående, med en 4 fyrcylindrig motor.
Den står ute i nån snödriva, så det få bli nån dag då det inte är -35, som det är nu.

husbehov

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 21 jan-16 kl 07:09 »
Om du nöjer dig med ett ungefärligt mått, så kan jag mäta på en buss jag har stående, med en 4 fyrcylindrig motor.
Den står ute i nån snödriva, så det få bli nån dag då det inte är -35, som det är nu.
det vore väldigt upskattat ! för jag har sökt och sökt på nätet men hittar inget om längden på en om601och vet ingen i närheten här jag kan få mäta på heller . vet att deras 4 växlade låda är väldigt kort iaf .

husbehov

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 21 jan-16 kl 07:21 »
Kommer inte oljetråget på OM601 att slå i Nivans främre slutväxel?
Originalmotorn i Niva har ju ett speciellt oljetråg (alltså inte likadant som på samma motortyp i andra Ladamodeller) med en inbuktning på vänster sida just för frigång mot slutväxeln.

Vet någon hur det ser ut på de Niva som har Peugeot XUD9A dieselmotorer från fabrik? Den motorn är förvisso egentligen avsedd för att vara tvärställd, så just därför kanske oljetråget redan är tillräckligt osymmetriskt åt rätt håll.
jag har sett både bilder på och en enda video på tuben med en niva med om616 t.o.m 2.4 L alltså ! samma klump som sitter i gratismercan (123:an) . vet att man måste bygga fästen mellan motor och diffen fram och den blir att sitta bakom framvagnsbalken . sumpen går ju framför framvagnsbalken med och separat fördelningslåda . det jag tänker på är att startmotorn kan komma i kläm med styrsnäckan eventuellt ? lada niva är en av de roligaste bilar jag haft .

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser