Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18159 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #80 skrivet: 20 aug-15 kl 10:39 »
någon som vet hur en nissan king cab diesel (d21?) med växellåda är i pålitlighet ? vet vart det finns en helt färsk sådan med växellåda i min närhet , 72 hkr virvelkammare och tråget bak , och har en skaplig volvo 244 från 79 står och skräpar , blir det för slött tro?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #81 skrivet: 20 aug-15 kl 11:09 »
någon som vet hur en nissan king cab diesel (d21?) med växellåda är i pålitlighet ? vet vart det finns en helt färsk sådan med växellåda i min närhet , 72 hkr virvelkammare och tråget bak , och har en skaplig volvo 244 från 79 står och skräpar , blir det för slött tro?

Dom är helt ok.
Men vikten, vikten min herre det är problemet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 20 aug-15 kl 12:28 »
vikten , menar du b230 vs en 87:a d21 sugis på 75 hkr ? är de tunga som as dom då? hm måste mäta och väga lite , får motor och låda till bra pris annars och volvon kan jag gärna gömma i garaget en stund ,

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #83 skrivet: 20 aug-15 kl 13:22 »
Exakt.   Kolla upp det  du inte står där med en tung motor i en bil som inte får köras med chaffisen i.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #84 skrivet: 20 aug-15 kl 13:51 »
Jag har inte hört något ofördelaktigt om motorerna till Nissan King Cab, men däremot har det varit vanligt med lagerskador i Nissan-växellådor från 80-talet. Har förekommit både på småbilar med tvärställd motor och på King Cab, Terrano m fl.  Så det är nog bra om man kan provköra donatorbilen och få bekräftat att växellådan är fri från missljud innan man bestämmer sig för att använda den. Och fortsättningsvis vara noga med regelbundna oljebyten i växellådan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #85 skrivet: 20 aug-15 kl 17:09 »
Och så måste man förstås se till att grejerna kommer från en tvåhjulsdriven bil. Eller sitter fördelningslådan fristående på gamla kingcab?

Jag har också varit inne på det motorpaketet till mitt projekt. Man ser ju även sönderrostade mazda- och mitsubishipickuper till salu ibland. Och toyota men de brukar vara löjligt dyra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: 20 aug-15 kl 23:00 »
Det jag hört om gamla kingcabar är att växellådorna är känsliga på 5:an, en säljare rekommenderade att man låg kvar på 4:an om man drog släp. Min 104 hästars -99 brast i kopplingen fast jag kör ganska lugnt. Var visserligen drygt 20 minus ute. Tung växellåda var det i alla fall och fördelningen sitter i den. Kändes ungefär som att ta ner en automatlåda från en jänkare.

Motorn gick fint och felfritt i 30 000 mil och drog oftast precis över litern. Med 2 ton efter så tog den 1,2 liter och man fick använda fyran en del. De tidigare utan turbo och intercooler var rätt klena, men det beror ju på vad man skall ha dem till.

husbehov

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 21 aug-15 kl 06:01 »
ja den här motorn är en utbytesmotor och låda från nån gruva som hade den i reserv vad jag fått höra av han som har den , men har inte tittat på den än . 86 eller 87 var det , hm fördelningslåda inbyggd lät ju lite störande , men den motorn satt väll i några vanliga personbilar de hade med?  växellådor den evigt felande länken , jag får helt enkelt boka besök och titta på den , låter ju som en skaplig motor tycker jag

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #88 skrivet: 21 aug-15 kl 06:39 »
Det jag hört om gamla kingcabar är att växellådorna är känsliga på 5:an, en säljare rekommenderade att man låg kvar på 4:an om man drog släp. Min 104 hästars -99 brast i kopplingen fast jag kör ganska lugnt.
Låter som en suzuki swift jag hade, där gav ett lager i växellådan upp när jag drog släp på femman. Fattade inte att det var anledningen så jag sabbade nästa låda också  ::) Japaner verkar inte vara så duktiga på växellådor, det verkar vara saab-nivå på grejerna.

Men om motorerna är stora, tunga och drar relativt mycket bränsle kan man ju lika gärna satsa på mercedes och få bra växellådor till.

husbehov

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 21 aug-15 kl 07:03 »
 ja mercedes dieslar är ju det jag vill ha , riktiga växellådor har de med , och åka volvo har jag ju gjort så mycket redan så det räcker . nej bara att vänta på något lämpligt men vaz i kombi verkar väldigt ovanliga ,

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #90 skrivet: 21 aug-15 kl 09:03 »
Låter som en suzuki swift jag hade, där gav ett lager i växellådan upp när jag drog släp på femman. Fattade inte att det var anledningen så jag sabbade nästa låda också  ::) Japaner verkar inte vara så duktiga på växellådor, det verkar vara saab-nivå på grejerna.

Vad jag har förstått så var det största problemet med Nissans växellådor att lagren var av dålig kvalitet. Om man använde SKF-lager vid renovering av en sådan växellåda så ställde den knappast till med några problem senare.

husbehov

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 21 aug-15 kl 09:16 »
forshaga shopper med 4 hk kipor diesel annars borde gå billigt ;)  en fundering till . en remjohan , hur ser de ut mellan motor och drivaxel ? är de som på en snöskoter med variator till drivande axel eller ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #92 skrivet: 21 aug-15 kl 10:54 »
När det gäller remvariatorn på DAF och Volvo 66 och 343 så ser den lite annorlunda ut än på en snöskoter. Den främsta skillnaden är att remmen alltid är sträckt, även i vila, och kan aldrig slira på remskivorna.
Närmast motorns svänghjul sitter på äldre DAF en centrifugalkoppling, från och med DAF 66 blev det istället en vakuumstyrd lamellkoppling. Sedan kort kardanaxel och en vinkelväxel med två utgående axlar - det är två parallella remvariatorer. På äldre DAF drevs vardera bakhjulet från en egen variator, men senare kopplades båda sekundärvariatorerna på en gemensam mellanaxel och bakaxeln fick en differential på vanligt sätt.
En annan skillnad mot snöskoter är att DAF inte har någon vridmomentkännande "helix" i sekundärvariatorn. Istället sitter en stor vakuumdosa på vardera primärvariatorn, som används för att styra den efter motorns belastning. Jag har för mig att den ena kammaren i vakuumdosan är direkt ansluten till insugningsröret och den andra via en reglerventil som är länkad till gaspedalen. Vakuumstyrsystemet blev mer avancerat med tiden.

Radar

• Jämtland
« Svar #93 skrivet: 21 aug-15 kl 10:57 »
men vaz i kombi verkar väldigt ovanliga ,

Det här hade jag glömt, men min granne har nån sorts ryssbil kombi och som jag har för mig 4WD. Vad jag vet är den till salu. Troligen ganska billigt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #94 skrivet: 21 aug-15 kl 11:00 »
De flesta Vaz kombi som fanns här i Sverige såldes väl tillbaka till Ryssland under 90-talet. Bilar som var i stort sett värdelösa här kunde man få motsvarande 25000 kr för där borta.

husbehov

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 21 aug-15 kl 11:33 »
Det här hade jag glömt, men min granne har nån sorts ryssbil kombi och som jag har för mig 4WD. Vad jag vet är den till salu. Troligen ganska billigt.
den jag letar efter är en ful kombi men bara bakhjulsdriven , och ser ut som en låda ungefär men kolla upp vad det är för något :)

husbehov

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 21 aug-15 kl 11:40 »
När det gäller remvariatorn på DAF och Volvo 66 och 343 så ser den lite annorlunda ut än på en snöskoter. Den främsta skillnaden är att remmen alltid är sträckt, även i vila, och kan aldrig slira på remskivorna.
Närmast motorns svänghjul sitter på äldre DAF en centrifugalkoppling, från och med DAF 66 blev det istället en vakuumstyrd lamellkoppling. Sedan kort kardanaxel och en vinkelväxel med två utgående axlar - det är två parallella remvariatorer. På äldre DAF drevs vardera bakhjulet från en egen variator, men senare kopplades båda sekundärvariatorerna på en gemensam mellanaxel och bakaxeln fick en differential på vanligt sätt.
En annan skillnad mot snöskoter är att DAF inte har någon vridmomentkännande "helix" i sekundärvariatorn. Istället sitter en stor vakuumdosa på vardera primärvariatorn, som används för att styra den efter motorns belastning. Jag har för mig att den ena kammaren i vakuumdosan är direkt ansluten till insugningsröret och den andra via en reglerventil som är länkad till gaspedalen. Vakuumstyrsystemet blev mer avancerat med tiden.
hmm den låter lite intressant tycker jag , var det kopiöst med krångel på själva växellådsdelen på dom tro ? måste nog titta närmare på en sån , eller är de kassa för övrigt ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #97 skrivet: 21 aug-15 kl 15:39 »
den jag letar efter är en ful kombi men bara bakhjulsdriven , och ser ut som en låda ungefär men kolla upp vad det är för något :)

Förutom den fyrhjulsdrivna Niva så finns det egentligen bara en enda Lada kombimodell, även om den har haft lite olika namn, olika utrustning och olika stora motorer under årens lopp.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #98 skrivet: 21 aug-15 kl 15:46 »
hmm den låter lite intressant tycker jag , var det kopiöst med krångel på själva växellådsdelen på dom tro ? måste nog titta närmare på en sån , eller är de kassa för övrigt ?

Såvitt jag vet så har de fungerat ganska bra, det stora problemet med den där remvariatorn var egentligen alla mekaniker på märkesverkstäder som aldrig ens försökte lära sig hur systemet skulle fungera utan betraktade det som något katten hade släpat in.

Daf och Volvo 66 är definitivt inte sämre än alla andra småbilar från 70-talet, de som har överlevt till idag har förmodligen antingen varit ständigt välvårdade, blivit stående av någon anledning, eller fått några grundliga rostskyddsbehandlingar under de första åren. Motorn är en stötstångsmotor tillverkad av Renault, som har mycket gemensamt med motorerna i äldre Renaultmodeller med längsmonterad motor (R12, R18 m fl). I Daf/Volvo 66 förekommer 1,1 och 1,3 l-motorer, i Volvo 343 1,4 l.

När det gäller Volvo 343 så fanns det gott om barnsjukdomar på de första årsmodellerna i och med att utvecklingen, sedan Daf hade köpts upp av Volvo, stressades fram så att bilen togs i produktion ett par år tidigare än de holländska ingenjörerna egentligen hade tänkt sig. Jag har också en känsla av att den är mer rostkänslig än alla andra Volvomodeller.

Radar

• Jämtland
« Svar #99 skrivet: 24 aug-15 kl 16:59 »

Jag kollade reg.nr. nu när jag åkte förbi. Grannarna är på semestertripp, så jag har inte pratat med dem än.

LADA 21044 1,7I M5
Årsmodell 1995, kombi, bensindrift, 62 kW.
Det verkar inte som det är 4WD.

De väntas hem någon gång i kväll, så om intresse finns kan jag förmedla kontaktuppgifter senare i veckan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser