Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18169 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #40 skrivet: 15 jun-15 kl 16:44 »
nej inga direkta planer men jag drömmer om en mynäpump med jätteagregat och ic . det blir inte så dyrt :)

Vad är mynäpump?

Jag träffade en galen Serb i Malmö för några år sen, men har tappat bort hans nummer.
Han hade en Mercedes 280SE från början av 70-talet, med en 300 dieselmotor från W124 med IC från Scania 144 och turbo från en  9 liters MAN eller nått och 6 växlad låda.
Från början körde han med en omgjord original insprutningspump och då fick han ut närmare 300 hästar enligt egen utsago.
Sen hade han bytt till någon elektronisk pump och då fick han ut över 400 hästar.
Det jag såg själv var att han axade ifrån min kompis som hade en Mercedes 600 med V12a.
Senare när vi var i Tyskland och åkte i 250 med 600an, så låg han bredvid på 4an, sedan försvann han i ett svart rökmoln.
Han påstod att den drog 0.5/ milen när han låg runt 90.

Är det något sådant du drömmer om?

husbehov

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 16 jun-15 kl 05:23 »
haha jag kan tänka mej att det gick undan! . ja det är bågot sådant jag drömmer om ! mynämäki (inte säker på stavning) är ju där de byter pumpelementet i finland för 9 tusen tror jag det var, så det blir ordentligt drag i flödet på pumpen 7mm pumpelement ist för 5.5 mm tror jag det var . sen kan man laborera med jätte turbo och ic när man väl har den pumpen . sen orginalblock , går även med block utan turbo . dom är grymt stadiga dom med . tror blacksmoke racing laddar 2.4 bar! och mosar in diesel efter behag . enkla att ställa pumparna på dessa med . orginal pump och turbo tror jag man kunde komma upp i ca 180 hk med 7mm pumpelement, jätteturbo och ic tror jag det rörde sig om över 500 hållbara hk och eftersom det är diesel styr man ju dieselflödet med gasfoten så man kan åka billigt med . men som sagt bara en dröm , 12v frys först ;) jasså blå vägen åker vi ju faktiskt , får se vilket datum , men tror det blir v30 , hade varit roligt , åker där varje år

husbehov

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 jun-15 kl 05:42 »
 konstigt nog drömmer jag just nu om en lada/vaz 2102 med 74 hästars merca sugdiesel 4:a (mycket märklig dröm för många). vännen vägrade att sälja sin (han har en affisch på en vaz på väggen i sitt hem?) så jag får hålla koll på blocket efter ryssar  och 200 d som vill bli ett par

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #43 skrivet: 16 jun-15 kl 10:27 »
Lada niva hade i alla fall oljetråget fram. Vet inte om det är samma motor i övriga lada.

Motorn är lika i Niva och vanliga bakhjulsdrivna Lada, däremot är det en helt annan konstruktion i Samara.
Niva har dock ett annat oljetråg (jag tror att även oljepumpen och sugsilen är annorlunda), för att få frigång mot främre slutväxeln.
Inte för att det spelar någon större roll nu när det gäller dieselkonvertering, men det kan vara bra att veta att det finns ett antal varianter av den "traditionella" Lada-motorn. Dels olika cylindervolymer från 1,2 till 1,6 liter, och dels finns det några utföranden (tror det framför allt gäller 1,3 l-motorer i Lada 2105) som har kamrem istället för kedja som de flesta har.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #44 skrivet: 16 jun-15 kl 10:37 »
Lada samara var väl framhjulsdriven till och med?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #45 skrivet: 16 jun-15 kl 10:46 »
Motorn är lika i Niva och vanliga bakhjulsdrivna Lada, däremot är det en helt annan konstruktion i Samara.
Niva har dock ett annat oljetråg (jag tror att även oljepumpen och sugsilen är annorlunda), för att få frigång mot främre slutväxeln.
Inte för att det spelar någon större roll nu när det gäller dieselkonvertering, men det kan vara bra att veta att det finns ett antal varianter av den "traditionella" Lada-motorn. Dels olika cylindervolymer från 1,2 till 1,6 liter, och dels finns det några utföranden (tror det framför allt gäller 1,3 l-motorer i Lada 2105) som har kamrem istället för kedja som de flesta har.

Det stämmer bra att blocket är samma i niva och andra skolåda lador.
Vid morotbyten mellan de olika fordontyperna så måste man flytta över sump och colector.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 16 jun-15 kl 10:46 »
jo den var framhjulsdriven . och inte minst väldigt vacker . nej en vaz 2102 eller senare 21021 tror jag den hette är vad jag letar efter . nivans motor hade väll 1.6 (tidigt) till 1.8 liter med . ensamhet det är inte du som bor längst älven som blir ett fall man kör över och på höger sidan när man åker uppåt står det massa gamla mercedesar på gårdsplanen ? brukar köra sakta förbi där

ensamhet

• Lappland
« Svar #47 skrivet: 16 jun-15 kl 16:14 »
Vet inte var du menar. Jag bor ovanför Lycksele mellan Blåviksjön och Gunnarn, fast på andra sidan älven. När det blir dags får vi ta en närmare beskrivning.
Du kan ju komma förbi, så kan vi snacka och fika. Om du vill borde det gå att ordna så du kan sova över. Hur många är ni?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #48 skrivet: 16 jun-15 kl 23:52 »
nej en vaz 2102 eller senare 21021 tror jag den hette är vad jag letar efter .
2102 har 1,2 l motor medan 21021 har 1,3 l.

nivans motor hade väll 1.6 (tidigt) till 1.8 liter med .
1,6 l på alla Niva med förgasare (dels alla utan kat och dels svensksålda med kat och elektronisk förgasare fram till ca 1993-94). Sedan ökades cylindervolymen till 1,7 liter när de fick insprutning (först GM centralinsprutning som kan kallas t ex P4, TBI eller Multec), senare ett multipointsystem som jag tror Bosch ligger bakom).
Utomlands har även 1,3 l-motorn funnits i Niva, detta i länder där skatt eller försäkring hade blivit för dyr med 1,6 l.

husbehov

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 17 jun-15 kl 05:14 »
oj , en niva med 1.3 , då är det nästan bra att ha den spärrad på lågväxeln ;) effektmässigt och viktmässigt tror jag merca dieseln ska gå att regga med i en vaz 2102 , tror det var en hk till godo på + 10 % och vridet klarar sig med inom gränsen , nej jag förstår att beskrivningen inte var så lätt , svårt att visualisera fram en plats så där , ja vi kan höras längre fram , vi är 2 som åker , jag och flickvännen då :) men troligen inte i en vaz redan då

husbehov

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 jun-15 kl 06:17 »
är det föresten någon som vet hur vaz/lada är att köra ? med fina fjädrar och dämpare alltså , niva har jag ägt en och den var ju ok då jag verkligen inte är kräsen , men tänkte på just 2101 och 2102 om någon vet? trummor bak och skivor fram gillar jag att de har , säten kan man byta , sen finns det väll inget annat på dom vilket just är det som är bra med dom , enkelt och funktionellt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #51 skrivet: 18 jun-15 kl 08:43 »
Man kan nog säga att en bra äldre Lada är som en bra Volvo 140 fast ett nummer mindre och lite mer skramlig.

husbehov

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 jun-15 kl 09:14 »
det är just det jag vill höra och i mina öron låter det underbart :) har frågat om en på blocket , en skabbig men det kvittar bara det finns lite plåt och lysen

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 18 jun-15 kl 09:21 »
Sedan kanske man skulle ta med sig en lätt lastbil till baltikum eller polen och köpa på sig ett lager av begagnade reservdelar för de lär vara svåra att hitta i Sverige och bara bli svårare med tiden. Några reservdörrar utan rost, skärmar, bakaxlar, lampor osv.

husbehov

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 18 jun-15 kl 10:21 »
svets och slägga har jag till plåten , men bakaxel och sånna grejer är ju bra att ha ja, om det inte finns någon passande axel från annat märke med svets och slip passning

husbehov

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 18 jun-15 kl 10:27 »
blir nog sista bilen jag orkar lägga någon större energi på isf , har tröttnat efter alla vrak man gjort i ordning på men just det här låter som ett bra projekt , billigt och funktionellt

husbehov

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 18 jun-15 kl 10:48 »
min tjej har faktiskt godkänt utseéndet med så det kommer bli en sån

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #57 skrivet: 18 jun-15 kl 23:17 »
svets och slägga har jag till plåten , men bakaxel och sånna grejer är ju bra att ha ja, om det inte finns någon passande axel från annat märke med svets och slip passning

Alla sådana delar följer ju Fiat-standard från 60-talet, så mycket delar passar från t ex Fiat 124, 125, 131 och 132, Polski Fiat, Simca 1500/1501, en del äldre Alfa Romeo.

husbehov

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 jun-15 kl 09:20 »
då borde det ju finnas en hel del delar till dom som borde gå att meka dit . kollar blocket efter en vaz kombi . verkar svalt just nu

Persa

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 28 jun-15 kl 13:34 »

Man får ju också ta en allvarlig funderare på om framvagnen håller för en tung Mercedesdiesel, samt om maskinen får plats på höjden eller om man måste bygga en bula på huven (så såg det ju ut på Opel Ascona och Rekord med fabriksmonterad Peugeotdiesel).

Fanns Opel med Peugeotmotorer? De gamla Opeldieslar jag har kommit i kontakt med har haft en dieselkonverterad version av Opels egna CIH-motor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser