Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986  (läst 18104 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: bilar med oljetrågsbulan framför framaxel före 1986
« Svar #20 skrivet: 11 jun-15 kl 23:33 »
Ytterst tveksam. Mina föräldrar hade en T123  (200T, bensinare) av 1986 års modell. Tyvärr verkar den ha skrotats eller avregistrerats så det går inte längre att kolla exakta om datum för första registrering mm hos Transportstyrelsen. Den var i alla fall svensksåld, så det kan inte ha rört sig om felaktig årsmodellangivelse i samband med privatimport.
Vissa detaljer stämde inte med 1985:orna, som ju var den sista årsmodellen av 123-serien enligt alla biltillbehörsfirmors kataloger. Bl a var locket till oljefilterburken annorlunda och den O-ring som följde med insatsfilter man köpte hos OK eller Mekonomen passade inte. 102-motorn har som bekant insatsfilter bara när den sitter i 123-serien, den har ett modernt plåtkapslat filter på 124- och 201-serierna.

Eller kan det ha varit så att T124 visserligen tillverkades från 1985 (kanske i små serier från början), men först bara såldes på hemmamarknaden och det tog lite tid innan formaliteterna för att få modellen typgodkänd på exportmarknaderna var avklarad? På 1980-talet var ju EU:s helfordonsgodkännande inte ens påtänkt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 11 jun-15 kl 23:41 »
Enligt wikipedia tillverkades kombin från oktober 1985 så den såldes säkert som 1986 års modell

För övrigt har jag haft en W124 sedan med femcylindrig turbodiesel. Oljetråget var lägsta punkten så jag körde i det lite lätt i en sten när jag var ute på en dålig skogsväg en gång. Var ett helvete att komma åt, man var tvungen att lossa motorfästena och hissa upp motorn i framkant för att få ut det förbi framvagnsbalken. Motorrummet var helt fullt av "onödig" lyx som exempelvis att en slinga av motorns kylvatten gick genom behållaren för spolarvätska så den inte skulle frysa på vintern

husbehov

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 jun-15 kl 05:28 »
ja tro mej hade jag hittat en kombi w124 av 85-86 årsmodell hade jag gärna sparat papprena själv :) karosstyp w124 och kombi = td .  kombi med turbo tdt . vad har du för delar ligger ensamhet ? vet inte hur man citerar andras text ännu ? w 124 är riktigt sköna bilar och lätta . men nu när de börjar bli skattefria så har priserna visst höjts mot ett par år sen vilket är förståligt med. skön och känns riktigt moderna för årsmodellerna med . men att tråget sitter lägst har jag med erfarat :) på just dålig skogsväg med ;)  . har kollat blocket och just 200 d verkar det ont om för tillfället

husbehov

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 jun-15 kl 05:52 »
den 5 cylindriga turbodieseln om602.962 hade gärna fått suttit i alla mina fordon jag har . från bruksbil till traktorn .  även i en busbil om man hade en sån, med en liten pump från mynämäki . vit rök från däck och svart rök från skorstenen . naturen i omgivningen gråter .. jag drömmer iväg ganska mycket

ensamhet

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 12 jun-15 kl 13:47 »
Jag har några W124 combi bilar, både bensin och diesel. Kompletta 230TE ca -88, 300TD -87 och E250TD -93, Den har en annan huv och nyare motor (när jag köpte glödstift fick jag köpa 94 och framåt)
Sen har jag en 250TD som är skrotad på pappret, minns inte om det var en 85a eller 86a. Och några 300 dieselmotorer mm.

Man kan ju ha en hasplåt under om man är rädd om oljertåget.

den 5 cylindriga turbodieseln om602.962 hade gärna fått suttit i alla mina fordon jag har . från bruksbil till traktorn .  även i en busbil om man hade en sån, med en liten pump från mynämäki . vit rök från däck och svart rök från skorstenen . naturen i omgivningen gråter .. jag drömmer iväg ganska mycket

Vad menar du med pump från mynämäki?
Har du planer på lastbilsturbo intercoler mm?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 12 jun-15 kl 15:52 »
Oljetråget var lägsta punkten så jag körde i det lite lätt i en sten när jag var ute på en dålig skogsväg en gång. Var ett helvete att komma åt, man var tvungen att lossa motorfästena och hissa upp motorn i framkant för att få ut det förbi framvagnsbalken.

Det hände på mina föräldrars 123:a också. Men det gick att hitta någon verkstad som lyckades svetsa igen sprickan på plats. Det är ett elände med aluminiumoljetråg med en så tvär kant framtill, som gjort för att haka fast i stenar istället för att glida över. Det gjutna aluminiumoljetråget på gamla Skoda med svansmotor var betydligt mer "fältmässigt".

ensamhet

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 12 jun-15 kl 16:25 »
Ytterst tveksam. Mina föräldrar hade en T123  (200T, bensinare) av 1986 års modell. Tyvärr verkar den ha skrotats eller avregistrerats så det går inte längre att kolla exakta om datum för första registrering mm hos Transportstyrelsen. Den var i alla fall svensksåld, så det kan inte ha rört sig om felaktig årsmodellangivelse i samband med privatimport.

Ibland kan det vara lite si och så med årsmodellerna, fast de är svensksålda. Jag har haft en  W115 240D 3.0 -76 och den hade lägre chassinummer än några av de från -74 och -75 som jag haft.
När jag frågade på Mercedes, så berodde det på att de slutade tillverka dem -75 och sålde ut kvarvarande exemplar som -76 samtidigt som W123 kom ut.

husbehov

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 jun-15 kl 05:27 »
nej inga direkta planer men jag drömmer om en mynäpump med jätteagregat och ic . det blir inte så dyrt :) håller mest på att få till ett så krångelfritt fordon (i planeringsstadiet) eller liv ska man väll säga med kringutrustning och enligt erfarenheter via en rad olika bilar kommit fram till att mercedes diesel om601-603 är ett givet alternativ i liten lättare bil , drar inte minst men den extra decilitern milen är den värd pga stabiliteten och driftsäkerheten i motorn . du har ingen 601:a med tillhörande låda står ?  hade varit roligt att ha lite mått men får googla lite 

husbehov

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 jun-15 kl 05:32 »
hasplåt blir det på den planerade bilen ( vad det nu blir) med höjning så man kan åka på grusvägarna med en oskwig 330 på takräcket

husbehov

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 jun-15 kl 06:00 »
lada/vaz börjar vara interessant . vet att de fanns som kombi med

ensamhet

• Lappland
« Svar #30 skrivet: 15 jun-15 kl 06:42 »
Jag har inte så bra koll på motorbeteckningar, när det pratas om olika OMxxx.
När jag googlar lite snabbt på OM601-603 så står det att de fanns 84 och framåt och det går inte ihop med att W124 skulle inte ha funnits så tidigt.
Förmodligen är några av motorerna jag har OM 602-603.
Jag har även några lätta lastbilar och tror det sitter en fyrcylindrig i en av dem. Jag får kolla det när jag kommer hem.

husbehov

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 jun-15 kl 09:02 »
tror den satt i 190:n 1984? ken den ha hetat w201 ? aha 601 är den 4 cylindriga . 602 = 5 cyl och 603 = 6 cyl . såg att du bor i lappland . det är ganska stort det och långt bort . är det i närheten av tärnaby ? åker förbi där om ca en månad , ca v30 nångång ( familjens sommarstuga 7 mil in i norge därifrån ) om du skulle ha någon rolig kombination av motor/låda ?

husbehov

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 jun-15 kl 09:57 »
har frågat en vän om vaz/lada kombi idag så får se vad han säger :)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #33 skrivet: 15 jun-15 kl 10:04 »
Lada niva hade i alla fall oljetråget fram. Vet inte om det är samma motor i övriga lada.

husbehov

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 jun-15 kl 11:05 »
ja de övriga lada/vaz har samma block så det verkar bli en lätt och bra kombination . får se vad han svarar om jag får köpa loss hans älskade ryss . tror de vägde ca 1040 kg . och stor/tung motor så det borde funka bra att stoppa i diesel 4:an med växellåda till . kan bli vad jag söker

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 15 jun-15 kl 11:30 »
Har du funderat på utväxlingar i bakaxeln? Dieseln vill ju gå på lägre varvtal så det kan bli jobbigt att köra motorväg på 3500rpm. Men om det var fyrväxlad låda i ladan och femväxlad på dieseln så tjänar du ju en del där. Sedan får du hålla koll på axelvikter om du skall kunna regga med nya motorn.

husbehov

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 15 jun-15 kl 11:45 »
jag tror det var 4 växlat på vaz:en och mercans 5:a är överväxel så det borde kunna bli ok . motorn väger och är stor som en volvo b230 ungefär . och en b230 och en om601 är ungefär lika stora fast mercan har växellåda i alu med så det är med positivt . tror det kan fungera

husbehov

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 jun-15 kl 11:46 »
har haft en lada niva förut och mekat med . med motorn ur och jämförd med en volvo b230

husbehov

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 jun-15 kl 11:48 »
och reggning blir det då med är det tänkt

ensamhet

• Lappland
« Svar #39 skrivet: 15 jun-15 kl 16:24 »
tror den satt i 190:n 1984? ken den ha hetat w201 ? aha 601 är den 4 cylindriga . 602 = 5 cyl och 603 = 6 cyl . såg att du bor i lappland . det är ganska stort det och långt bort . är det i närheten av tärnaby ? åker förbi där om ca en månad , ca v30 nångång ( familjens sommarstuga 7 mil in i norge därifrån ) om du skulle ha någon rolig kombination av motor/låda ?

Om du kör Blåvägen till Tärna så passerar du nära mig.
Jag är på utbildning i Sundsvall nu, men det verkar som det blir sommar uppehåll V29-30 och då är jag hemma.
Kunde vara roligt att träffas även om det inte blir någon affär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
gorlan, Mårten Falk

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser