Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngårdens kycklingfoder  (läst 8340 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Granngårdens kycklingfoder
« skrivet: 04 jun-15 kl 08:40 »
Jag blir så less. Köpte en säck med Granngårdens (ekologiska) kycklingfoder eftersom jag inte hade tid att åka lite längre för att köpa Svensk Foders. Vilken skit! Bara rent mjöl. Till och med de små kycklingarna och ällingarna ratar mjölet och plockar ut de fåtaliga bitar som finns. Det blir en massa mjöl över som inte går att separera från det spån som kycklingarna öser i. Hälften går till spillo!

Nej, tacka vet jag Svenska Foders Fågelstart. Små bitar men inget mjöl.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gilbert

• Gäst
SV: Granngårdens kycklingfoder
« Svar #1 skrivet: 04 jun-15 kl 08:47 »
Jag har inga höga tankar om Granngården men har inget problem med deras höns bas och höns värp. Funkar hur bra som helst till t ex gässen.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 jun-15 kl 09:00 »
Deras basfoder använder jag också och det är helt ok. Det är ju pelleterat. Brukar ge kycklingar och ällingar ett mer finfördelat foder de första veckorna men det här mjölet är lite för finfördelat. Det kanske bara var en misslyckad batch.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 09:31 »
Jag tycker all pellets då även till lammen smular, det är så när alla krigar om foderproduktion och priser. Allra bäst hade varit att hålla med eget foder, men det kan inte jag. Önskar att dygnet hade 45 timmar och att hjärtinfarkt inte fanns.

Slår gräs nu som torkas inför vintern. Ska sätta upp ett elnät så att gässen kan beta på större område, då märker man att det går åt betydligt mindre annat foder. Mina höns är lite för små för att vara ute i blåsten än. Men snart så ...

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-15 kl 10:41 »
Rör ut ditt smulfoder med vatten till en tjock välling (drav) så brukar det bli populärt och gå åt. Har du vassle eller något annat blött som du vill använda till foder, rör ut det i mjöl.
kretslopp

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 11:56 »
Varför ger ni kycklingar köpefoder? Blir det billigare?
Jag köper vanliga mjölkprodukter till nedsatt pris på ica, så kycklingarna äter keso, kvarg, gräddfil etc plus havregryn, vetekli, bulgur, mosade ärtor, linser, potatis etc. Ger dem gräs och slänger in maskar då och då.
Vad innehåller "mjölet" från granngården som är så nyttigt? Soja (tofu) kan man också köpa billigt på ica till nedsatt pris.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 04 jun-15 kl 12:39 »
Knappast billigare olivia.k, men bekvämare. Jag brukar ge mina små färdigfoder de första veckorna i förhoppningen att de ska få i sig allt de behöver tills de tar för sig lite mer i hönshuset. Även till de vuxna djuren serverar jag en aning färdigköpt värpfoder av samma skäl men de får spannmål och matrester också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-15 kl 13:19 »
Ok, tack för svar. Jag har aldrig tänkt på att man kan köpa färdigfoder till kycklingar. Jag har kycklingar isolerade från övriga flocken så ingen annan kan äta upp deras mat.

shmehd

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-15 kl 11:12 »
Jag har bara antagit att det är billigare med Granngårdens pelletsfoder än att köpa eget (har inte märkt att Ica säljer mycket till nedsatt pris?) - det är ju billigare att köpa pelletshundmat än att göra eget t.ex. Men har jag fel? Är det flera som tycker man sparar betydligt med pengar genom att köpa (obs: inte odla) och komponera egen hönsmat? Att undvika soja vore en stor plus!

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 jul-15 kl 23:20 »
Jag har bara antagit att det är billigare med Granngårdens pelletsfoder än att köpa eget (har inte märkt att Ica säljer mycket till nedsatt pris?) - det är ju billigare att köpa pelletshundmat än att göra eget t.ex. Men har jag fel? Är det flera som tycker man sparar betydligt med pengar genom att köpa (obs: inte odla) och komponera egen hönsmat? Att undvika soja vore en stor plus!

Jag köper nästan aldrig färdigfoder till mina höns. Jag blandar själv ihop efter att ha läst på vad de behöver. Mina får korn, havre och vete, hampafrön, solrosfrön och majs, gröpe eller rester från köket och en del grönsaker och frukt.
Kycklingar ger jag undulatfrön, keso, finklippt gräslök och gräs, kokt ägg, rester, havregryn o.dyl första veckorna, sedan får de krossad säd innan de kan äta hel. Vid 6 veckors ålder får de samma som hönsen, men mer protein.
Om det blir billigare vet jag inte, men jag vet vad de får.
« Senast ändrad: 22 jul-15 kl 23:18 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 21 jul-15 kl 23:28 »
Köpte också Granngårdens ekokycklingfoder när jag hade vägarna förbi sist. Min vanliga butik har inte ekofoder till höns. Även mitt var i pulverform men, kycklingarna och kycklingmamman äter det med god aptit. De får en massa annat också men, det är bra att ha det som bas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Permission

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 aug-15 kl 21:07 »
Svenska foder är leverantör av Granngårdens hönsmat.

Gamina

« Svar #12 skrivet: 07 aug-15 kl 21:34 »
Svenska foder är leverantör av Granngårdens hönsmat.
Nej Svenska foder har inget med Lantmännens foder att göra.
Genbank för Gotlandshöns

Permission

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-15 kl 22:01 »
Granngårdens hönsfoder skrev jag ju!

Gamina

« Svar #14 skrivet: 07 aug-15 kl 22:29 »
Granngårdens hönsfoder skrev jag ju!
Okej
Svenska foder har inget med Lantmännens hönsfoder att göra (Lantmännen= Granngården de bytte namn för över 10 år sedan).
Granngården/Lantmännen och Svenska foder är två olika kedjor.
Genbank för Gotlandshöns

Permission

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 aug-15 kl 22:57 »
Har någon sagt något annat?

Permission

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 07 aug-15 kl 23:27 »
Fast vänta lite nu det här måste redas ut, jag tror vi missförstår varandra.
Granngården är en butikskedja som tidigare ägdes av lantmännen, granngården är sedan ca 2008 ägt av ett riskkapitalbolag, likt ICA så har dem sitt eget sortiment (ICA basic tex) i det här fallet så är det hönsmat vi pratar om.
Svenska foder är leverantör av den hönsmaten (Granngårdens).

daniel70

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 07 aug-15 kl 23:29 »
Svenska foder tillverkar granngårdens foder efter granngårdens recept.

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 aug-15 kl 04:40 »
Det är sannolikt samma foder från typ Sollebolagen som är stor tillverkare av foder pellets. Samma foder, olika påsar och storlekar med olika text och lite olika pris. Ändå tycker en del konsumenter att ena påsen är bättre än den andra ... Vet konsumenten vad de köper?

Svenskt foder med spannmål från typ Polen, Baltikum .. Visst är det fantastiskt!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 08 aug-15 kl 09:24 »
Okej
Svenska foder har inget med Lantmännens hönsfoder att göra (Lantmännen= Granngården de bytte namn för över 10 år sedan).
Granngården/Lantmännen och Svenska foder är två olika kedjor.

Jag hänger inte med. Det är väl 3 olika kedjor? Granngårdens eget märke säljs på granngården, och det står granngården på deras produkter. Lantmännens eget märke säljs på lantmännen och på granngården. Svenska foder har sitt eget märke som säljs i "djur och natur"-butiken bland annat.
Verkar som du tror att Granngården inte har ett eget märke, utan du tror att "permission" menar lantmännens foder när han menar granngårdens foder.
Lantmännen och Granngården är det inget likhetstecken med i min stad. De har egna butiker båda två. Det är betydligt billigare att köpa lantmännens foder hos lantmännen än hos granngården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser