Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare med ruvningsundran  (läst 1424 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Nybörjare med ruvningsundran
« skrivet: 07 apr-07 kl 14:09 »
Snart har vi haft höns i ett helt år, men vi började för ett år sedan med några kycklingar, så nu är det dags för första ruvningen.
Har 4 hönor och en tupp. Den ena hönan har nu lagt sig på samtliga dagens 4 ägg. Eftersom vi gärna vill ha någon kyckling så plockade vi inte in äggen.

Eftersom tuppen är son till hönan som ruvar funderar vi på att plocka bort hennes ägg. Är det taskigt att inte låta henne få egna kycklingar, utan enbart ruva de andras ägg? De tre andra är inte släkt med tuppen alls. Det blir ju åtminstone hennes barnbarn som hon ruvar fram.

Om man plockar in ett ägg som hon legat på en stund, hur länge är det då ätbart och när är det förstört? Hon har ju lagt det idag, så än borde det väl vara ätbart.

Hur många ägg är det rimligt att låta henne ligga på? Vi vill inte ha tokmånga kycklingar, en handfull räcker för min del.

Bör man lysa äggen, och när i så fall?

Berätta allt jag måste veta.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Kicki87

• Gäst
Re:Nybörjare med ruvningsundran
« Svar #1 skrivet: 07 apr-07 kl 14:23 »
Eftersom tuppen är son till hönan som ruvar funderar vi på att plocka bort hennes ägg. Är det taskigt att inte låta henne få egna kycklingar, utan enbart ruva de andras ägg?

bättre att hon ruvar fram andras än att det blir inavlade kycklingar :)

Barbro

« Svar #2 skrivet: 07 apr-07 kl 16:02 »
Efter vad jag har hört och läst mig till är det inte lika "allvarligt" med inavel när det gäller hös, som det är i annan avel..
Jag får kycklingar efter samma höns som jag fick för 2 år sedan , så tupparna kan vara pappa, bror , farbror , morbror, farfar och morfar till de hönor de har ägg med. Så småningom måste man väl skaffa tupp utifrån, men jag tror inte det är någon brådska. Avkomman är helt OK.
Mina hönor är så ruvningsvilliga, så jag brukar låta dem behålla 1-2 ägg var att ruva på då de lägger sig, annars skulle det bli på tok för mycket kycklingar.
Visst kan du äta ägg som har legat under hönan i några dagar!
Glad Påsk!
Barbro

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 07 apr-07 kl 17:45 »
Vad gäller inavel så ska man undvika syskonparningar. Tupp med dotter har jag hört ska dock inte vara några problem.
Eftersom man alltid brukar få plocka bort nå't ägg när man genomlyser dem så kan det vara bra att starta med några fler än man har tänkt att skaffa. Ni kan alltid låta henne ligga på två ägg medan ni sparar ihop så många som ni vill ha. Sedan slänger ni de äggen och lägger under äggen hon ska få ruva på. Det är viktigt att alla äggen startas samtidigt. Märk upp dem med blyertspenna så ni kan plocka bort ev ägg som läggs av de andra hönorna i reden framöver.
För mer info om genomlysning mm så finns det mycket skrivet i tidigare trådar nyligen, så titta bakåt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser