Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning och slakt  (läst 1878 gånger)

Bonde-Fru

• Småland
Öronmärkning och slakt
« skrivet: 21 maj-15 kl 20:46 »
hur funkar det att slakta och äta kaniner som är öronmärkta? Fick höra att man ej skall äta dessa djur men hittar inget om det på nätet, är det livstidskarens på öronmärkning eller ej?
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

enEmpaiskogen

• Västergötland
SV: Öronmärkning och slakt
« Svar #1 skrivet: 21 maj-15 kl 21:04 »
Oj, aldrig hört talas om, vet MÅNGA som äter sina öronmärkta kaniner...

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-15 kl 21:16 »
Ja jag fick mig en chock och tänkte det var bäst att se om någon kunde det, alla mina är ju märkta och försökte hitta lite info om det men hittade inget
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-15 kl 10:51 »
Inga problem alls. Ät och var glad ;D
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 22 maj-15 kl 11:26 »
Det var första gången jag hörde något sådant! Inga problem :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

« Svar #5 skrivet: 22 maj-15 kl 12:59 »
Det vore rationellt om man i så falla talade om vad som skulle vara problem? Grisar kan ju öronmärkas med tatuering, det borde ju rimligen vara samma typ av färg.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 22 maj-15 kl 14:18 »
Såvitt jag förstår så handlar karensbestämmelserna om läkemedel. Tatueringsfärgen torde inte kunna räknas som läkemedel, trots att själva märkningen räknas som kirurgi (eller nåt liknande).

Däremot tror jag inte krogen som serverar friterade kaninöron vill ha dem.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 maj-15 kl 12:42 »
Det har gjorts tester med att bedöva kaninerna med Emblasalva innan märkning. Det var ett forskningsprojekt, som bl.a. SKAF initierat, för att hitta vägar så att det kan bli tillåtet för uppfödarna att märka själva. Det visade sig att salvan (om jag nu minns rätt) inte var undersökt för att kunna ge besked om karenstid vilket gjorde att man satt livstids karens så det alternativet föll bort som möjlighet eftersom många kaninuppfödare slaktar och äter "överskottsdjur". Kan det vara det som låg till grund för rådet att inte äta märkta kaniner?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 24 maj-15 kl 18:00 »
Det har gjorts tester med att bedöva kaninerna med Emblasalva innan märkning. Det var ett forskningsprojekt, som bl.a. SKAF initierat, för att hitta vägar så att det kan bli tillåtet för uppfödarna att märka själva. Det visade sig att salvan (om jag nu minns rätt) inte var undersökt för att kunna ge besked om karenstid vilket gjorde att man satt livstids karens så det alternativet föll bort som möjlighet eftersom många kaninuppfödare slaktar och äter "överskottsdjur". Kan det vara det som låg till grund för rådet att inte äta märkta kaniner?
Låter rimligt att det kommer utav detta.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 3 användare
Tomas2015, mrnic, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser