Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  babylycka byttes mot stor sorg (nu med bild på lillen)  (läst 6708 gånger)

Balbina

• -
Damen vars killingar jag väntat så på bestämde sig för att det var dags idag. Vi har haft onda aningar ang. henne sedan söndags och det visade sig stämma.
Första killingen hade helt deformerade bakben och överlevde inte  :'( :'(
Andra killingen tog 2 timmar på sig att komma ut och det hela slutade med att jag fick dra ut den. En jättefin kille blev det. Men tyvärr vill damen inte ens titta åt honom  :'( :'(
Vet ännu inte om hon är tom eller om där kan finnas ytterligare en.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 20:52 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Lena A

Re:babylycka byttes mot stor sorg
« Svar #1 skrivet: 07 apr-07 kl 15:12 »
Berätta hur det går.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 07 apr-07 kl 17:37 »
Killing nummer två är dålig i ett bakben. Han bor inne nu å jg ska kunna mata honom ofta. han får till att börja med tre dagar på sig att bli bättre.
Geten ser hängig ut och lite darrig ut men tror hon blir bra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 apr-07 kl 19:46 »
Ett sånt elände, Balbina!   :'(  Men vi vet ju att Du gör vad som kan göras.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 07 apr-07 kl 20:45 »
Här kommer en bild på lillkillen. Som för övrigt heter Ferrari (fanns inga bilmärken på E så vi hoppade till F istället ;D)
På bilden syns knappt hans hemska bakben.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 07 apr-07 kl 20:51 »
Här kommer en mindre rolig bild. Har markerat hans problemområden.
Grön: kotan, syns på bilden hur fel han står. Förut gick han på framsidan av kotan...
Röd: hasen, när han blir trött eller tappar balansen så böjer han hasleden åt fel håll. Han är helt instabil i hasen.
Enligt far min kan detta bero på antingen att lederna ännu inte hunnit sluta sig ordentligt eller att han legat knepigt i mage/ vid födsel och att senor och leder då blivit uttänjda. I båda fallen borde han vara betydligt bättre inom några dagar.
Någon som vet mer???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:babylycka byttes mot stor sorg (nu med bild på lillen)
« Svar #6 skrivet: 07 apr-07 kl 22:28 »
Vacker!

Hur är det, uppträder rakitis alltid först efter födseln?

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 07 apr-07 kl 23:33 »
Gruff: kommer precis in från stallet och hittade ytterligare en livlös liten varelse.  :'( :'(
Tre rejäla killingar i en liten dvärggetmage. De får inte riktigt plats så det mest troliga verkar nu vara att de legat otroligt trångt - därav bakbenen.

Visst är han vacker.. Så otroligt fin så jag kunde bara inte ge upp honom. äter bra gör han också :-)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 23:44 »
Vilket djävla skit då! Ja, vissa hängmagar verkar rymma hur mkt. som helst. Andra har tighta trånga magar. Nu frågar jag utan att ha läst allt, men var hon förstföderska?

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 08 apr-07 kl 00:11 »
Det var första kullen hos mig. Tidigare ägare sa att hon haft killingar.
Vet inte hur jag ska göra med henne. För hon har inte ens nosat på bebbarna och jag vill inte avla på damer som inte är goda och omhändertagande mödrar. kan de få förlossningsknäppar???
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 00:13 av Gôskottan farm aka. Balbina »

vetendelomget

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-07 kl 03:17 »
ingen panik. låt mamma få minst ett dygn på sig at acceptera killingen
speciellt om det är en 1:a  åring .tänk på att killingen inte måste va
proppfull om magen efter diandet, har du fler getter kan dom som hos mig bli adopted av nån äldre.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-07 kl 06:53 »
Söt liten!  Kul att i alla fall två av fyra klarade sig!

Lederna:  Jo, jag har sett liknande, fast mindre illa, ett flertal gånger, och det rättade till sig fint utan min inblandning.  Tipset att försöka hjälpa leden åt rätt håll kan väl inte vara fel.

Tar inte hand om killingen:  Jag minns ett par fall av chock, när förlossningen varit smärtsam för en förstföderska, och sen ville hon bara vila när det äntligen slutade göra ont.  "Killing, inte min."  Inga problem följande förlossningar.  Den här förlossningen får väl kategoriseras som "svår"?

Men tyvärr har jag bara upplevt en enda gång att en get accepterat att adoptera en killing sedan det gått mera än en halv timme efter förlossningen.  Kan Du berätta mera om det, Vetendelomget?

PS.  Nu har jag tittat en gång till på bilden, och tycker inte att det ser så förskräckligt ut.  Bara när han är trött, sa Du?  Stämmer bra med mina.  Och gick på kotan först, men det har rättat till sig?  Stämmer också med mina, fast det gällde framben.  Så jag tror vi kan ha gott hopp.  Men, som sagt, mina getter var svensk lantras...  :)
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 07:03 av Trollmor »

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 08 apr-07 kl 07:59 »
Mmmm: det lät ju lugnande iaf. han har väldiga problem med att gå och kände att det är og dumt han är kvar hos mamma och springer och jag mat hela tiden. Nu kan han vila oh röra på sig precis så mycket han känner för det. Och maten kommer så fort han ropar :-)

vetendelomget: jag hoppas på att min underbart snälla get Nora ska kunna tänka sig bli lite extramamma, hon har tagit hand om de andra killingarna när de "tappat bort" sin mamma. Så det tror jag kan fungera.

Trollmor: det var en av tre som klarade sig.
Jo förlossningen klassar jag som mycket svår och utdragen. Vet inte varför, killingarna låg åt rätt håll och de var inte onormalt stora. Och killingen jag drog ut kom ganska lätt sedan när jag drog. Men hon verkade ha korta värkar med lång tid emellan (man skulle varit veterinär). har inte bestämt mig ännu men damen ifråga ska nog ur aveln här.
Han har rätat upp benen till viss del och ser nu ut att stå på tå. Och hasen mådde mycket bättre nu när han kom på hårt underlag.
Så idag känns allt lite bättre.
Tråkigt bara att mitt nya avelsmaterial skulle försvinna på det viset. men Märta ska ha om någon dag och hennes killingar var kanon förra gången så vi hoppas väl på finingar där istället :-)

« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 08:00 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Anthea

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 apr-07 kl 09:21 »
Hej!

Vi har varit med om att få för korta senor på en valp. I hennes fall blev det aldrig bra, även om det blev bättre. När vi pratade med vår distriktsveterinär om det sa han att det är vanligt på kalvar och föl, och att de då får en rejäl dos av antibiotika och att de blir bra. Kanske något att testa?

Lena A

« Svar #14 skrivet: 08 apr-07 kl 09:49 »
Hoppas verkligen lille Ferrari blir bra. Det har varit så mycket tråkigheter på annan tråd i helgen, så vi önskar allt gott för den lille.  :)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #15 skrivet: 08 apr-07 kl 10:15 »
Förra året fick vi en killing (Göingeget) som efter en svår förlossning oxå vek lederna i bakbenen åt fel håll. Det ordnade upp sej helt av sej själv efter några dar. Tänkte att han säkert hade legat konstigt och dessutom var han otroligt svag och överlevde knappt födseln. Senare blev han en otroligt pigg krabat :-) Hopas det ordnar upp sej för Ferrari oxå!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 08 apr-07 kl 11:23 »
Tack alla  :-*

Ferrari verkar redan betydligt bättre. Har inte sett några problem med hasen idag. Däremot går han fortfarande på tå men det bir nog bra med tiden. Han har börjat försöka busa lite men snubblar oftast. Ferrari får bo kvar inne imorgon också och om det är fint väder på tisdag e.m så ska vi introducera honom i getflocken.

Det är ett hårt jobb att mjölka en get när man inte är van *puh* och dessutom är de ju så små så man får nästan ligga på golvet för att komma åt.
Ettåringen har blivit god vän med Ferrari och imorse tyckte hon det såg så tråkigt ut inne hos honom så han fick ett par bitar Duplo och en bil att leka med  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 08 apr-07 kl 11:52 »
Tack alla  :-*

Det är ett hårt jobb att mjölka en get när man inte är van *puh* och dessutom är de ju så små så man får nästan ligga på golvet för att komma åt.
;D

Geten ska upp på en bänk eller något när du mjölkar! Är enkelt att lära en get, de vill ju klättra!

Vi gjorde en mjölkbänk, där getjuvret var i lagom arbetshöjd. Framtill var en "grind" där geten stack in huvudet och fick kraftfoder. När hon stuckit in huvudet låste vi fast henne, tills vi var klara med mjölkningen.

Edgar

Balbina

• -
« Svar #18 skrivet: 08 apr-07 kl 14:34 »
Geten ska upp på en bänk eller något när du mjölkar! Är enkelt att lära en get, de vill ju klättra!

Vi gjorde en mjölkbänk, där getjuvret var i lagom arbetshöjd. Framtill var en "grind" där geten stack in huvudet och fick kraftfoder. När hon stuckit in huvudet låste vi fast henne, tills vi var klara med mjölkningen.

Edgar

Jo vi ska bygga en bra ändamålsenlig bänk nu i sommar när vi ändå renoverar i stallet. Men tills dess får jag kravla på golvet

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 08 apr-07 kl 18:17 »
1 mamma + 3 killingar = 4.  Du har 1 + 1 kvar.  Gläds!

Och visst hade vi en hel tråd om mjölkningspallar?

Och nu är det två ettåringar som delar hushåll med flaskkilling.  Gissa om de kommer att bli goda vänner och roa sig själva, varandra - och alla som tittar på!  (Jag förutsätter att Du vet att man inte får lämna dom ensamma, utan måste stå och "stirra" på dem.)

Och så vill jag påminna om det värmeexem som oftast drabbar killingar som tillbringar en period inomhus.  Huden verkar torka på något sätt, och de kliar sig.  Men detta går över så snart de kommer tillbaka till rätt miljö igen.  Jag har aldrig brytt mig så mycket om det.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 18:25 av Trollmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1228 gäster, 2 användare
javill, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser