Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  babylycka byttes mot stor sorg (nu med bild på lillen)  (läst 6699 gånger)

Balbina

• -
Re:babylycka byttes mot stor sorg (nu med bild på lillen)
« Svar #20 skrivet: 08 apr-07 kl 19:34 »
1 mamma + 3 killingar = 4.  Du har 1 + 1 kvar.  Gläds!

Och visst hade vi en hel tråd om mjölkningspallar?

Och nu är det två ettåringar som delar hushåll med flaskkilling.  Gissa om de kommer att bli goda vänner och roa sig själva, varandra - och alla som tittar på!  (Jag förutsätter att Du vet att man inte får lämna dom ensamma, utan måste stå och "stirra" på dem.)

Och så vill jag påminna om det värmeexem som oftast drabbar killingar som tillbringar en period inomhus.  Huden verkar torka på något sätt, och de kliar sig.  Men detta går över så snart de kommer tillbaka till rätt miljö igen.  Jag har aldrig brytt mig så mycket om det.

ja så kan man ju också räkna :-)
Ska kika närmare på mjölkbord eller vad vi nu vill kalla det för om några veckor. Nu först är det kaninburar till våra nya kaniner som gäller. Sedan börjar vi med stallrenovering :-)
Min lilla tös är underbart djurkär och älskar verkligen djur så de lär nog ha kul ihop.
För lillens säkerhet så är han faktiskt instängd bakom kompostgaller. I ett lugnt hörn av det rum som används mest.
Värmeeksem hade jag inte ens tänkt på. Men om vädret är ok imorgon (tittar ut på snön som så vackert vräker ner  :o) så ska han få flytta ut till Nora

Någon som f.ö hr tips på vad man gör åt en get som sätter sig ner på rumpan när man ska mjölka... Nu får jag helt sonika hålla upp hennes bakben så hon står upp. Och när vi är nästan färdiga så står hon hur fint som helst   >:(  Antar att det spänner lite i juvret...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 08 apr-07 kl 22:06 »
Ja, att geten sätter sig när man ska mjölka är jobbigt.  Bästa botemedlet torde vara att få med det i tänkandet på hur mjölkbordet ska utformas.  Jag tror att hon helt enkelt tycker att det är fel "killing" som "diar", men om hon får lite godis gömt i hö att ägna sig åt, hinner hon inte tänka lika mycket på det.  Men ack, såna blåmärken man får på handlederna efter mjölkpytsen... ::)

Du kan också prova att ta lite Idomin på fingrarna innan Du börjar mjölka.  Du masserar in den med samma besvär som Du mjölkar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 09 apr-07 kl 00:01 »
Detta har funkat för mig med "nigande" getter vid mjölkning. Prata med geten i låg ton och tala alltid om vart du är med rösten. Hon känner sig lite utsatt när hon äter. Daglig borstning och att man varje dag känner på juvret även när hon är sinad, så att beröringen där blir en vanesak. Om geten ändå niger för att hon är ovan, prova att lätt stryka geten från bröstbenet, längs magen till juvret. Dom brukar lyfta magen hööööögt som när en killing kilar samma väg för att få en slurk.

Sen finns en mer handfast metod. Ställ en hink med passande höjd under magen och mjölka i en mindre behållare. Ibland måste man ju bara få ut mjölken. Fortsätt under tiden jobba som ovan.

Prova från olika håll och på olika sätt att närma henne. Jag höll på länge och jobbade med en get förra året. Hon satte sig konstant! Borstningen var helt ok. Tvätt med juverduk, likaså. Men så kom hinken fram och "hupp" så satt hon. Varför? Jo, hon ville bli mjölkad bakifrån. Inte från sidan som jag alltid gör. Vid första mjölktaget så reste hon sig, tog en mun havre och sa "Duktig människa, det där var väl inte så svårt!" Efter ett par veckor tänkte jag att hon borde vara van vid mjölkningen och provade från sidan igen. Då satte hon sig och sa "Hörrö grabbhalva, vad har vi sagt om det där?!" Efter det gjorde jag som jag blev tillsagd.

Jag älskar dom.

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 09 apr-07 kl 07:15 »
Va smaart!!  Och jag som fått blåmärken i onödan!

En extra eloge för språket, jag skrattade högt och pojkvännen undrade vad som stod på...

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 09 apr-07 kl 07:19 »
Balbina:  Det där med värmeexem skrev jag mest för att Du inte skulle oroa Dig.

Lena A

« Svar #25 skrivet: 09 apr-07 kl 08:48 »
Gruff,  ;D ;D

Balbina

• -
« Svar #26 skrivet: 09 apr-07 kl 09:03 »
Ok, kanon. Bara att jobba på alltså...
Idag har jag iaf. beslutat att Ferrari är så pass mycket bättre att han får vara kvar. han år på hela foten nu även om vinklarna i bakbenen inte stämmer. Men det rättar sig nog till i slutänden :-)

Gruff: håller med de andra, du livar upp forumet :-)  Visst är de underbara getter  :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 09 apr-07 kl 09:42 »
Nej, antibiotika på föl vet jag inget om. Men däremot har jag varit med o "rätat" på mången travarföl som blivit finfina tävlingshästar sedan.
Jag skulle låta killingen röra på sig lite när den är pigg o orkar hålla sig upprätt så den får träning. Sedan en rejäl dos AD vitaminer!

Lycka till med den llle! :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #28 skrivet: 09 apr-07 kl 14:11 »
Rör på sig kan jag lova att han gör :-). Annars hade det nog varit ett allvarligt fel om en killing inte vill röra på sig och busa runt  ;)
Ska kolla efter AD- vitaminer på granngården imorgon....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 09 apr-07 kl 14:41 »
Ta dom vanliga till bäbisar! Räkna om mängden, 5 droppar X antalet bäbisar som går på en killing..

Fölisar ska dessutom röra sig på riktigt hårt underlag litegrann varje dag för att räta på benen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #30 skrivet: 09 apr-07 kl 19:46 »
Ta dom vanliga till bäbisar! Räkna om mängden, 5 droppar X antalet bäbisar som går på en killing..

Fölisar ska dessutom röra sig på riktigt hårt underlag litegrann varje dag för att räta på benen.

:-[ Tänkte inte på dem. det har jag ju två flaskor av i kylen  :-[ och de är ju vattenlösliga så det är inte farligt om man ger lite för mycket.
Jo han är på hårt underlag. Var pappa som tipsade om det. De fick en fölis i våras med bandyklubbor till framben (rejält sabelbent) och då fick de veta att de ska gå på just hårt underlag  
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 19:47 av Gôskottan farm aka. Balbina »

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 apr-07 kl 20:12 »
Vad tråkigt att Sotis förlorade 2 killingar. Men jätteroligt att Ferrari repar sig! Jag håller tummarna!
/Anna

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 10 apr-07 kl 02:17 »
och de är ju vattenlösliga så det är inte farligt om man ger lite för mycket.
Nä, tvärtom!!  B och C är vattenlösliga, de övriga fettlösliga...

Balbina

• -
« Svar #33 skrivet: 10 apr-07 kl 02:20 »
Nä, tvärtom!!  B och C är vattenlösliga, de övriga fettlösliga...

Ahh, skrutt att jag alltid blandar ihop dem... Då är det ju viktigt att inte överdosera....

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 10 apr-07 kl 02:39 »
Ahh, skrutt att jag alltid blandar ihop dem... Då är det ju viktigt att inte överdosera....
Lätt hänt.  Du är inte ensam...  ( :o )  Apoteket har väl en liten broschyr med alla de (för oss människor) viktiga vitaminer och mineraler?  Jag brukar regelbundet knycka en, läsa lite, bli trött av all informationen, och sen lika regelbundet inte hitta den nästa gång jag orkar läsa...  :-\

Balbina

• -
« Svar #35 skrivet: 10 apr-07 kl 13:55 »
Ferrari är superpigg och busig och fick flytta ut i gethagen igårkväll. Hans systrar som är tre dagar äldre har tagit hand om honom och visat honom tillrätta :-)
Geten har också blivit lättare att mjölka. Hon har kommit på att jag har gömt betfor i höt och letar så febrit att hon knappt märker att jag mjölkar henne.
Nu väntar vi på Märta och hennes små bebbar och hoppas att allt ska gå bara bra med henne.
Fick tips idag om att den varma våren har orsakat att fosterhinnorna har varit extra tjocka och sega i år och orsakat många dödsfall på föl.
Fick även veta att morötter kan ha samma verkan på fosterhinnorna  :-\
(info från de gamla hästkarlarna i England)

Cedala

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 apr-07 kl 08:46 »
Hej Balbina!
Har inte varit på forumet sen innan påsk, jag gick in nu och läste denna tråd först! Hoppas allt är så bra det kan bli!
Och vad bra att du lärt dej mjölka! Du får lära mej nån gång ;)! Det är ju vad jag tänkt göra på Vilja....
Håller alla tummar, det vet du! :D

Cedala, Vilja och lille Tor!

Balbina

• -
« Svar #37 skrivet: 14 apr-07 kl 00:34 »
förstår jag det rätt att om min sto få morötter (eller för mycket morötter) då kan fosterhinnan bli tjock och seg, och fölet kan få problem att komma ut, och kanske dö ??

Ja, det var så de sa. Man sa vara försiktigt med morötter under dräktigheten.
Jag brukar lyssna noga på gammla hästkarlar. De vet oftast vad de pratar om.
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 00:34 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 14 apr-07 kl 05:26 »
Men ska inte fölet själv sparka hål på fosterhinnan?  ???  Geten slickar ju i sig sin, så det borde vara annorlunda - ?

Balbina

• -
« Svar #39 skrivet: 14 apr-07 kl 12:42 »
Men ska inte fölet själv sparka hål på fosterhinnan?  ???  Geten slickar ju i sig sin, så det borde vara annorlunda - ?

Nej, stoet slickar också i sig fosterhinnan. Det fungerar på samma sätt.
Problemet är väl att den inte spricker så de kan komma ut ur stoet och sedan att den är svår för stoet att få bort och därmed risk för kvävning.
när de två första kullarna föddes här nu i veckan så fick jag vara med och ta hål på fosterhinnan så geten kunde få ut sina bebisar. Det var bara vid sista kullen jag inte behövde göra det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1059 gäster, 1 användare
LucienneOl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser